بازی / پرسونا ۵

پرسونا ۵ – Persona 5

سازنده: اطلس

ناشر: اطلس، دیپ سیلور

سکو: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۳

سال انتشار: ۲۰۱۷ (جهانی)

کد خبر : 53153
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1396 - 10:16

 

نقد بازی پرسونا 5

 

به گزارش پایگاه خبری ججین  ، وقتی اولین بار به سراغ پرسونا ۵ می روید، متوجه می شوید که با بازی طرف هستید که همان ابتدا کارت هایش را رو می کند. بدون هیچ اتلاف وقتی متوجه می شوید که در این بازی قرار است خوش بگذرانید و شاهد روایت یک داستان فوق العاده باشید. با آخرین داستان از مجموعه بازی های پرسونا همراه می شوید که مملو است از سرقت از کازینو، پریدن از بالکن های مختلف و از میان برداشتن دشمنان.  پرسونا ۵ در همان افتتاحیه ابتدایی نشان می دهد که با تمام قسمت های پیشین بسیار متفاوت است. با این هیجان و تنش، شما آماده از سر گذراندن یک گیم پلی صد و چند ساعته فوق العاده می شوید.

سعی می کنم زیاد وارد جزئیات داستان نشوم، چرا که یکی از مهم ترین بخش های بازی داستان آن است. علاوه بر این، مطرح کردن تمام آن ظرافت ها، چرخش های داستانی و بخش های لذت بخش داستان ماهرانه این بازی در چنین نقد کوتاهی کاری تقریبا غیرممکن است. به طور خلاصه می توان گفت که شما در نقش یک دانش آموز دبیرستانی بازی می کنید که به علت شرایطی ناخوشایند مجبور است مدرسه خود را عوض کند. شما در طول بازی تمام کارهایی را که یک دانش آموز معمولی انجام می دهد تجربه می کنید: با مردم جدید آشنا می شوید، امتحان می دهید و شغل پاره وقت دارید. اما در طول شب به وظیفه دیگر خود یعنی از بین بردن فساد، از میان برداشتن جنایتکاران و انتقام گرفتن از ظالمان می پردازید. این کارها با کمک گروهی به نام «دزدان شبح» و از طریق ورود به ذهن مردم انجام می شود.

پرسونا ۵ را می توان یک نسخه انیمه ای از فیلم تلقین (کریستوفر نولان – ۲۰۱۰) در نظر گرفت. شما وارد ذهن افرادی می شوید که در موقعیت های مکانی مشخصی قرار دارند. این سیاهچاله های ذهنی عریض و طویل محل مبارزه با دشمنانی جذاب و بامزه، حل کردن معماها و از میان برداشتن دام ها و موانع می شوند. هم چنان که به سبک لئوناردو دیکاپریو به همراه تیمتان در این مسیر پیش می روید، باید سریع ترین راه را برای دستیابی به گنجینه هدف پیدا کنید. اگر به این گنجینه برسید این آدم بدها در دنیای واقعی تغییر می کنند و اعمال خرابکارانه را کنار می گذارند. این مکان های ذهنی که در بازی از آن ها به عنوان قصر یاد می شود، فوق العاده هستند. از سفینه های موجودات فضایی گرفته تا اهرام و قصرها، هر چیزی را می توانید در این جاها پیدا کنید. در نظر داشته باشید که در چنین مکان های جذابی، باید دست به انجام یک سری کارهای سرگرم کننده مثل دور زدن دشمنان، حمله به آن ها و یا محافظت از یک سری اتاق مشخص بزنید.

مبارزات بازی در نگاه اول کمی پیچیده به نظر می رسد. ولی خیلی سریع به آن عادت می کنید و مبارزه ها به لذت بخش ترین بخش بازی تبدیل می شوند. اساس مبارزه بر روی مبارزه، دفاع کردن و حملات محدود استوار است. به لطف پرسوناهایی که شخصیت ها در اختیار دارند می توانید از قدرت های ویژه ای همچون جادو و شفا بخشی هم بهره مند شوید. این توانایی های ماورائی که از درون شخصیت ها برمی خیزند باعث می شوند که در برابر دشمنان خاص و جذاب بی شماری که پیش رویتان قرار می گیرد، مزیت ها و مضرات زیادی در اختیار داشته باشید. هر یک از اعضاء گروه، پرسونای اختصاصی خودش را دارد که همزمان با رشد این شخص، این پرسونا هم پرورش می یابد. شما به عنوان قهرمان داستان این قابلیت را دارید که پرسوناهای اضافی را جمع کنید و از آن ها در برابر دشمنان بهره ببرید. این پرسوناهای اضافی را می توان در میانه و پایان مبارزات تعویض کرد. پرسوناها از این نظر تقریبا شبیه پوکمون ها عمل می کنند.

فرآیند جمع آوری پرسوناهای اضافی خودش یک بخش تماشایی دیگر است. چرا که هر «سایه» شخصیت و جاه طلبی های خاص خودش را دارد. تنها با صحبت های ساده نمی توانید پرسوناها را به دست بیاورید. باید یاد بگیرید هر دیالوگ چه موقع کاربرد دارد تا بتوانید طرف مقابل را متقاعد کنید که در جبهه شما قرار گیرد. فرآیند دریافت پرسونا در بخش «هولد آپ» مبارزه ها صورت می گیرد. در این لحظه ایده آل، شما میزان سلامت رقیب خود را به حداقل رسانده اید ولی او هنوز زنده است. در این حالت می توانید یا پرسونای او را بگیرید، یا درخواست پول یا یکی از دارایی های مهم او را داشته باشید.

سبک مبارزه ها به این صورت است که شما باید کم ترین ضربه ها را بخورید، بر روی نقاط ضعف دشمن تمرکز کنید و استراتژی داشته باشید. این سبک باعث می شود که مبارزات بازی همیشه تازگی داشته باشند. هم چنین به دلیل این نوع مبارزه ها، شما همیشه مجبورید که به پرسوناهای خود برسید و آن ها را بروز کنید تا با سبک بازی مورد نظر شما هماهنگ باشند. این تغییرات را می توانید در ابتدای ورود به قصرها یا در دنیای واقعی بازی اعمال کنید. اولین بار که با این بخش آشنا شدم به صورت تصادفی پرسونای خودم را کشتم! به همین دلیل مجبور شدم بازی را دوباره شروع کنم. بنابراین همیشه مواظب باشید بر روی چه چیزی کلیک می کنید.

زمانی که یک قصر را مغلوب کنید (که البته اصلا کار راحتی نیست)، باز هم به لطف یک جهان تاریک و گهگاهی ترسناک به نام ممنتو این فرصت را دارید که توانایی های خود را افزایش دهید و به پرسوناهای بیش تری دست یابید. ممنتوها زمانی که باز می شوند، مکان هایی همیشه در حال تغییر هستند که در آن جا، شما می توانید تماس های جزئی با بعضی از شخصیت های دنیای واقعی (مثل شخص مورد علاقه تان، افرادی که در مدرسه زور می گویند و …) برقرار کنید واز این طریق، تراز خود را ارتقا دهید و حتی استراتژی های مبارزاتی مورد نظر خود را بررسی و آزمایش کنید. این بخش ها هم چنین باعث می شوند که شما به تدریج حضور خود را در دنیای واقعی افزایش دهید.

زمان در بازی به شکل فوق العاده ای مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می شود که بازی (در مواقعی که مشغول نبرد نیستید) به یک شبیه ساز مدیریت زندگی بسیار اعتیاد آور تبدیل شود. وارد شدن به یک قصر و به پایان رساندن آن یک شب کامل وقت می گیرد. در طول روز اما شما باید به سراغ دیگر فعالیت های معمول روزانه مثل مطالعه و کارهای پاره وقت بروید و همیشه آن ها را مد نظر داشته باشید. آیا حاضر هستید ماموریت ورود به یک قصر را برای مدتی نادیده بگیرید و به سراغ پرورش مهارت های دیگری مثل قدرت مذاکره یا شجاعت بروید؟ ممکن است این کار را انجام دهید ولی در این صورت، ممکن است زمان انجام ماموریت به اتمام برسد.

جهان همیشه در حال تغییر و هنرمندانه طراحی شده بازی هم بر روی تصمیمات شما اثر می گذارد. اگر در یک روز بارانی در یک کافه مطالعه کنید، میزان معلوماتی که یاد می گیرید افزایش می یابد. ولی اگر در کتابخانه و کنار دانش آموزانی مطالعه کنید که علاقه ای به شما ندارند، میزان معلوماتتان چندان پیشرفتی نخواهد داشت، ولی در عوض نیروی تان بیش تر می شود. خوشبختانه بر خلاف آیکون بارگذاری بازی که همیشه از شما می خواهد از وقتتان استفاده کرده و استراحت کنید، خود بازی می داند که شما حوصله وقت صرف کردن برای کارهای وقت گیری همچون رفتن به جاهای مختلف نقشه و یا خالی کردن گنجینه را ندارید. به همین دلیل سیستم سفر سریع بازی بدون هیچ اتلاف وقتی همیشه در اختیار شماست. بازی با وجود تعاملات فراوان و گسترده، سیستم بارگذاری نسبتا کوتاهی دارد.

پرسونا ۵ یک اثر هنری است، یکی از بهترین نقش آفرینی های ژاپنی که تا به حال بازی کرده ام. مبارزات بازی شگفت انگیز است، شخصیت ها تماشایی هستند و طرح داستانی بازی بی نظیر است. پرسونا ۵ به خوبی موفق می شود مجموعه بازی های پرسونا را وارد یک کلاس جهانی متفاوتی کند. بازی حتی سطح توقع از نقش آفرینی های ژاپنی را هم ارتقاء می دهد. مطمئنا در آینده وقت بیش تری را صرف این بازی می کنم.

جاش ویتی

منبع: Independent

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.