بازگشت داروهای رشد یافته در فضا به زمین

داروهای آزمایشی رشد یافته در فضا برای تجزیه و تحلیل به زمین بازگشتند.

کد خبر : 1271505
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 11:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، چهارشنبه هفته گذشته(۳۰ بهمن ۱۴۰۲) بسته جالبی از فضا به زمین بازگشت.

به نقل از اس‌ای، این کپسول از ماموریتی به نام W-۱ بود که یک سکوی مداری ساخته شده توسط شرکت صنایع فضایی واردا(Varda) مستقر در کالیفرنیاست که در محدوده آزمایش و آموزش یوتا(UTTR) فرود آمد.

این محموله شامل داروهای ضد ویروسی بود که در محیط ریزگرانش مدار پایین زمین(LEO) رشد کرده‌اند.

این ماموریت بخشی از هدف این شرکت برای توسعه زیرساختی است که دسترسی به مدار پایین زمین را برای صنایع تجاری بیشتر کند.

شرکت واردا که در سال ۲۰۲۰ توسط کارمندان سابق شرکت اسپیس‌ایکس و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر سیلیکون‌ولی تاسیس شده است، بخشی از صنعت فضایی رو به رشد است که از کاهش هزینه ارسال محموله به فضا استقبال می‌کنند.

چشم انداز این شرکت به طور مشخص، توسعه داروها و سایر محصولات در فضا و بازگرداندن آنها به زمین از طریق کپسول‌های ورود مجدد اختصاصی است. این در حالی است که به طور سنتی، انجام تحقیقات در شرایط ریزگرانش چیزی بود که فقط توسط فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) امکان‌پذیر بود و انجام می‌شد.

با دسترسی رو به رشدی که توسط موشک‌های قابل استفاده مجدد و برنامه‌های فضایی مشترک ممکن شده است، وضعیت به سرعت در حال تغییر است و بسیاری از صنایع فعال از شرکت‌های فعال در حوزه تحقیقات زیست‌پزشکی و مواد پیشرفته گرفته تا صنایع تولیدی به دنبال ورود به این روند فراگیر هستند.

به گفته واردا، پردازش در ریزگرانش به طور چشمگیری شناوری، همرفت طبیعی، رسوب‌گذاری و جداسازی حالت را تغییر می‌دهد و این، پتانسیل تولید داروهای با کیفیت بالا با ساختار بلوری کامل‌تر را به دلیل عدم وجود تنش‌های گرانشی دارد که منجر به بهبود ماندگاری و اثربخشی می‌شود.

همچنین پتانسیلی آزمایش در شرایط پرواز مافوق صوت برای توسعه زیرسیستم‌های خودرو، مواد محافظ حرارتی، ناوبری، ارتباطات و حسگرها وجود دارد.

ویل بروی(Will Bruey) مدیرعامل واردا در نوامبر سال گذشته در یک مصاحبه گفت: ما در فضا مواد دارویی تولید می‌کنیم. حذف گرانش به ما امکان می‌دهد داروهایی بسازیم که در غیر این صورت نمی‌توانستیم روی زمین بسازیم. گرانش به نوعی مانند یک پارامتر است.

وی افزود: اگر یک دکمه دمای جدید را روی فر تعبیه کنید، دنیای کاملی از دستور العمل‌های جدید و غذاهای جدید را ایجاد می‌کنید که می‌توانید با آن فر بپزید. به شکل مشابه، اگر بتوانید گرانش را تغییر دهید، می‌توانید فرآیند شیمیایی فرمولاسیون داروها را نیز تغییر دهید.

کپسول W-۱ در ژوئن ۲۰۲۳ بر فراز موشک «فالکون ۹» شرکت اسپیس‌ایکس به عنوان بخشی از ۸ ماموریت اشتراکی اختصاصی این شرکت تحت عنوان ترنسپورتر-۸(Transporter-۸) پرتاب شد و ۸ ماه بعد را با یک فضاپیمای فوتون(Photon) که مرحله بالایی موشک الکترون شرکت راکت‌لب است، گذراند. این فضاپیما قدرت، نیروی محرکه و ناوبری را برای این کپسول فراهم می‌کرد.

دارویی به نام ریتوناویر(Ritonavir) در این کپسول تولید شد که یک داروی ضد ویروسی است که برای درمان اچ‌آی‌وی و هپاتیت C استفاده می‌شود.

پیتر بک مدیرعامل راکت‌لب در بیانیه‌ای گفت: این ماموریت یک شاهکار خارق العاده و نمایش چشمگیری از کار گروهی بین تیم‌های شرکت‌های راکت‌لب و واردا برای توسعه یک فضاپیمای منحصر به فرد و بسیار توانمند، نشان دادن موفقیت آمیز ساخت و تولید در فضا و بازگرداندن کپسول و محصول دارویی نهایی، همگی در اولین تلاش بود.

اکنون که این کپسول به خانه بازگشته است، واردا آن را برای تجزیه و تحلیل پس از ماموریت به تأسیسات خود در لس‌آنجلس در حالی که دارو برای شریک تجاری آنها ارسال می‌شود، منتقل می‌کند.

این شرکت همچنین در حال آماده شدن برای دومین پرتاب خود است که در تابستان امسال انجام خواهد شد و باز هم به فضاپیمای فوتون متکی است.

شرکت واردا در صفحه خود در شبکه ایکس نوشت: ویال‌های ریتوناویر در فضاپیما برای شناسایی خصوصیات پس از پرواز برای همکاران ما در شرکت Improved Pharma ارسال می‌شود. علاوه بر این، داده‌های جمع‌آوری‌ شده در کل پرواز کپسول، از جمله بخشی که در آن به سرعت‌های مافوق صوت رسیدیم، بر اساس قراردادی که واردا با با نیروی هوایی آمریکا و ناسا دارد، به اشتراک گذاشته می‌شود.

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.