این نمایشگاه تصور شما را درباره هنرهای سنتی برهم می‌ریزد

نمایشگاه ملی صنایع دستی در سومین روز، یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. برخی بازدیدکنندگان از این نمایشگاه می‌گفتند که تصورشان از صنایع دستی فقط محصولات عرضه‌شده در پارکینگ «پروانه» بوده و این نگرش پس از دیدن نمایشگاه تغییر کرده است.

کد خبر : 28323
تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1396 - 11:34

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایسنا، محصولاتی که هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در این دوره از نمایشگاه ارئه کرده‌اند، از سطح کیفی و طراحی نسبتا خوبی برخوردار است. به همین دلیل، بسیاری از بازدیدکنندگان معتقد بودند که با دیدن این محصولات نگرش آن‌ها نسبت به صنایع دستی تغییر کرده است.

این در حالی است که برخی کارشناسان این حوزه نیز بعد از دیدن نمایشگاه اذعان کردند که سطح کیفی و طراحی محصولات ارائه‌شده نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده است.

بهزاد اژدری – رئیس انجمن سفالگران ایران – پس از دیدن نمایشگاه صنایع دستی، اظهار کرد: سطح کیفی و طراحی سفال و سرامیک در این دوره، نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده است و ما شاهد کارهای بهتری از هنرمندان و صنعتگران هستیم.

غرفه «خانه ایرانی» در این دوره از نمایشگاه، شامل نمونه‌ای از چیدمان یک خانه با نمونه‌هایی از صنایع دستی است. این طرح، یک خانه با چیدمان صنایع دستی را نشان می‌دهد تا مردم و زوج های جوان بدانند چطور می‌توانند با استفاده از صنایع دستی، خانه خود را طراحی و از هنر صنعتگران ایرانی حمایت کنند. البته بازدیدکنندگان نقدی نیز به این خانه وارد می‌کردند که به‌دلیل قیمت‌های بالای محصولات ارائه‌شده در آن بود.

مسئول غرفه «خانه ایرانی» درباره فعالیت‌های این بخش از نمایشگاه پیش از این اعلام کرده است: ما با همکاری سازمان میراث فرهنگی قصد داریم فرهنگی را ترویج کنیم که مردم به این آگاهی برسند که حتی در آپارتمان هم می‌توانند با آثار ایرانی طراحی‌های فاخری انجام دهند و صنایع دستی تولید داخل را جایگزین کالاهای خارجی کنند. متاسفانه در حال حاضر همه به دنبال خرید از برندهای معروف خارجی هستند، در صورتی که صنایع دستی ایران کیفیت‌های بالایی دارد و در صورت حمایت از آن احیا می‌شود.

پایگاه خبر ججین

بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی برخلاف سال‌های گذشته، امسال در مدت هفت روز برگزار می‌شود و با این‌که بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره، از این اتفاق خوشحال هستند، اما باز هم نسبت به ساعت برگزاری آن و برخورد بد برخی پرسنل نمایشگاه بین‌المللی تهران انتقاد دارند. سالن‌های دیگر از جمله نمایشگاه فرش نیز تا ساعت ۸ شب برای معرفی و فروش محصولات خود مجاز به فعالیت هستند.

یکی از صنعتگران استان اصفهان با بیان این‌که برخورد پرسنل نمایشگاه بین‌المللی با صنعتگران و هنرمندان حاضر در این دوره، محترمانه نیست، به ایسنا گفت: برای اجاره یک پروژکتور ۷۰ هزار تومان از ما گرفتند. این در حالی است که اگر بخواهیم یک پروژکتور را از بیرون بخریم، ۶۰ هزار تومان قیمت دارد!

برخی از بازدیدکنندگان نیز از نبودن آب‌سردکن در فضای داخلی نمایشگاه گلایه داشتند و معتقد بودند، برای خوردن یک لیوان آب باید به بیرون از سالن‌ها بروند.

با آن‌که بسیاری از صنعتگران در پاسخ به این پرسش که فروش آن‌ها در چند روز ابتدایی نمایشگاه چگونه بوده است؟ «شکر خدا» را به زبان می‌آوردند، اما در عین حال، برخی دیگر نیز از این‌که فروش خوبی نداشته‌اند، گلایه می‌کردند. گرچه بسیاری معتقدند سومین روز نمایشگاه برای اعلام رقم فروش زود است و باید تا آخرین روز برای اعلام رقم و این‌که نمایشگاه پرفروشی داشته‌اند یا نه، صبر کنند.

همچنین بسیاری از صنعتگران از چیدمان و طراحی داخلی نمایشگاه صنایع دستی رضایت داشتند و گفتند: دکوربندی غرفه‌ها در این دوره در شأن صنایع دستی است و تا حدودی به نمایشگاه‌های خارجی نزدیک شده است.

یکی دیگر از اعتراض‌های صنعتگران، محل اقامت آن‌هاست؛ با این‌که بهمن نامورمطلق – معان صنایع دستی و هنرهای سنتی – پیش از این اعلام کرده بود، با دو هتل رایزنی شده تا پایین‌ترین مبلغ را برای اقامت صنعتگران در نظر بگیرند تا محل اقامت در شأن صنعتگران و هنرمندان باشد، اما برخی همچنان ترجیح می‌دهند، شب را در چادر و در پارکینگ یا پارک بگذرانند.

یکی از صنعتگران درباره این‌که چرا از امکانات هتل برای اقامت استفاده نمی‌کند، به خبرنگار ایسنا گفت: برای هر شب اقامت در هتل ۸۰ هزار تومان باید پرداخت کنیم و این مبلغ برای من تولیدکننده، هزینه زیادی است. به همین دلیل با آن‌که شب‌ها، هوا سرد است، ترجیح می‌دهم در چادر بخوابم.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی از اول تا هفتم شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

پایگاه خبر ججین

 

 

 


 

https://telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.