ایران پویاترین کشور منطقه

بیشترین تفاوت را برای اوکراین (۴۵ محل)، ایران (۳۷ محل)، سیشل (۳۲ محل) و سوریه (۳۰ محل) می‌توان مشاهده کرد

کد خبر : 52491
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1396 - 10:16

 

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) برای جامعه جهانی طراحی شده و منعکس‌کننده تغییرات در کشورها در سطوح آمادگی، به کارگیری و مهارت از توسعه ICT است و در سه دسته از شاخص‌ها شامل میزان دسترسی، شدت کاربری و سطح مهارت در مجموع ۱۱ شاخص اندازه‌گیری می‌شود. اگر ارزیابی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در سال ۲۰۱۷ را نسبت به ۲۰۱۶ بررسی کنیم متوجه می‌شویم که نمره کلی شاخص‌ها به‌طور متوسط به میزان ۰.۱۸ افزایش یافته است. در این ارتباط  کشورهای نامیبیا، ایران و گابن بیشترین ارتقا را که بیش از ۰.۵ بوده است، کسب کرده‌اند بنابراین ایران جزو یکی از کشورهایی است که پویایی بالایی در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشان داده است.

علت این تغییر امتیاز که منجر به بهبود رتبه ایران از ۸۵ به ۸۱ شده است، با بررسی شاخصIDI 2017 متوجه می‌شویم که ۱۴ کشور رتبه ‌بندی‌هایی برای زیر شاخص دسترسی دارند که از موقعیت آنها در زیر شاخص کاربری بیش از۲۰ جایگاه بالاتر است که بیشترین تفاوت را برای اوکراین (۴۵ محل)، ایران (۳۷ محل)، سیشل (۳۲ محل) و سوریه (۳۰ محل) می‌توان مشاهده کرد که این  تعادل نداشتن نشان دهنده خلأ سیاست‌های مداخگرایانه برای تحریک تقاضا و کاربری در این کشورها است. در این شاخص‌ها در مجموع ۲۹ کشور، مقدار زیر شاخص دسترسی خود را دو برابر متوسط جهانی یا بیشتر (یعنی ۰.۲۰ یا بیشتر) افزایش داده‌اند. همه این عملکردهای پویا در زیر شاخص دسترسی به کشورهای در حال توسعه مربوط است که مهم‌ترین افزایش در امتیازهای زیر شاخص توسط سورینام (۰.۴۶ امتیاز)، ایران (۰.۴۱ امتیاز) و میانمار (۰.۳۹امتیاز) حاصل شده است که ایران در تمامی شاخص‌های دسترسی بهبود یافته است. در مجموع رتبه‌بندی اکثر کشورها در زیر شاخص دسترسی به میزان کمی تغییر کرده است که ایران بالاترین ارتقا (۹ مکان ارتقا) را نشان می‌دهند.

البته منطقه آسیا و اقیانوس آرام، منطقه ناهمگن از نظر توسعه ICT بوده و هفت کشور در این منطقه دارای امتیاز IDI بالاتر از ۷.۵۰ بوده و در بالاترین رتبه‌های سال ۲۰۱۷ قرار دارند نظیر کره جنوبی که رتبه دوم را دارد. تعداد زیادی از کشورها نیز در محدوده میانی و برخی هم با جمعیت‌های بسیار بالا در محدوده‌های پایین از رتبه‌بندی جهانی قرار گرفته‌اند. در این میان شش کشور توانسته‌اند امتیاز‌های IDI خود را با بیش از ۰.۴۰ بهبود دهند، که جلوتر از همه ایران است و در مجموع کل کشورها دومین کشور پویا نسبت به امتیاز کل در IDI 2017 شناخته شده است.

در ایران ورود دومین و سومین اپراتورهای موبایل به بازار پهنای باند تلفن همراه در سال ۲۰۱۴ میلادی باعث شده است تا نفوذ پهنای باند تلفن همراه در دو سال گذشته سه برابر شده و در مجموع نفوذ تلفن همراه رشد قوی خود را ادامه داده و به آستانه ۱۰۰ اشتراک در هر ۱۰۰ ساکن در سال ۲۰۱۶ رسیده است.
ایران که پویاترین کشور منطقه از نظر امتیاز IDI است، دارای بهبود در هر ۳ زیرشاخصIDI است، بویژه نرخ بالای بهبود ایران (۶۸.۷ درصد) در تعداد اشتراک‌های پهن باند تلفن همراه در هر ۱۰۰ نفر به‌عنوان بهبود قابل توجه در کاربران اینترنت و خانوار با دسترسی به اینترنت است.

 

علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.