ایران از مستشار نظامی روس برای آشوب‌ها استفاده کرد؟

به تازگی اینترنشنال با استناد به خبری از الجزیره قطر مدعی شده ایران برای سرکوب ناآرامی‌ها از مستشاران نظامی روسیه استفاده کرد؛ خبری که الجزیره روایت دیگری از آن ارائه داد.

کد خبر : 235406
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 آذر 1401 - 11:04

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به تازگی رسانه سعودی اینترنشنال در خبری مدعی شده که مقامات ایرانی برای سرکوب ناآرامی‌ها در داخل، از مستشاران امنیتی و ادوات سرکوب مانند اسلحه ساچمه‌ای، گاز اشک آور و… روسیه‌ای استفاده می‌کنند. ادعایی که به نظر می‌رسد در ادامه سیاست عملیات روانی در ایران صورت می‌گیرد. در ادامه گزارش، این ادعا را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

سلاح

سرکوب تظاهرات خیابانی با تجهیزات نظامی روسیه

یازدهم آذرماه سال جاری بود که اینترنشنال، با استناد به اظهارات سخنگوی کاخ سفید مدعی شد جمهوری اسلامی در حال استفاده از تجهیزات روسی برای قلع و قمع مردم در داخل است. «کارین ژان‌پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید پیشتر گفته بود: «احتمال دارد مسکو به خاطر تجربه بالا در سرکوب تظاهرات خیابانی، امروز به عنوان مشاور برای قلع‌وقمع مردم به تهران کمک کند، اشاره کرده است». طرح این ادعا در حالیست سند و مدرک مرتبط با آن توسط این رسانه منتشر نشده است.

سرکوب

ماجرا چه بود؟

۱۹ آبان ماه سال جاری بود که خبرگزاری الجزیره قطر، در خبری اعلام کرد «کارین ژآن پی‌یر» دبیر شورای امنیت ملی در چارچوب مذاکرات جهت بررسی آتش بس میان روسیه و اوکراین و همچین بهبود روابط دوجانبه با ایران، وارد تهران شده است خبری که البته بعداً سخنگوی کاخ سفید با تحریف آن مدعی شد این دیدار جهت سرکوب معترضان و استفاده از تجربه روسی در آشوب‌های خیابانی بوده است.

دیپلماسی

دیپلماسی انرژی ایران و روسیه

این اظهارات بدون سند و مدرک در خصوص روابط میان ایران و روسیه، در حالیست که در مدت یک سال و نیم گذشته از استقرار دولت سیزدهم و اتخاذ سیاست همسایگی، این دو کشور در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری‌های گوناگونی را آغاز کرده‌اند. به عنوان نمونه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم تولیدکننده گاز روسیه (GAZP.MM) تفاهم نامه‌ای را به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار امضا کرد‌اند. این قرارداد در روزی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای نشستی با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود وارد تهران شد، طی مراسمی آنلاین توسط مدیران عامل هر دو شرکت امضا شد. گازپروم به شرکت ملی نفت ایران در توسعه میادین گازی کیش و پارس شمالی و همچنین شش میدان نفتی کمک خواهد کرد و همچنین در تکمیل پروژه‌های گاز طبیعی مایع (LNG) و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت.

دیپلماسی تجارت

دیپلماسی تجارت حلال بین ایران و روسیه

یکی دیگر از این همکاری‌های، در سال ۲۰۱۹ رقم خورد. همکاری‌هایی که این دوکشور را بر مبنای تجارت حلال دربازار جهانی با ارزش تخمینی ۱۲۹ میلیارد دلاری روبه‌رو کرده است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۲۴، این رقم به ۱۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. ۱.۹ میلیارد از جمعیت دنیا را مسلمانان تشکیل داده‌اند، در واقع ۲۵ درصد از جمعیت جهان را در برمی‌گیرد. این در حالی است که ایران و روسیه کشور‌هایی با اکثریت جمعیت مسلمان و مسیحی هستند و همین امر سبب شده تا هر دو از بازار قابل توجهیی برای تولید و تجارت گوشت حلال و سایر محصولات داشته باشند.

سرکوب

شراکت استراتژیک ایران و روسیه

علاوه بر این، مقامات ارشد روسیه و ایران در ماه‌های اخیر مکرراً برای تقویت همکاری‌ها و امضای توافق نامه‌های اقتصادی و نظامی دیدار کرده‌اند. مسکو و تهران از زمانی‌که منافعاشان به دلیل مخالفت با سیاست‌های آمریکا در یک مسیر قرار گرفت، سیاست‌های همسایگی خود را بر دیپلماسی‌های مختلف از جمله اقتصادی و نظامی مبنا قرار داده‌اند. رؤسای جمهور (ولادیمیر پوتین) و (ابراهیم رئیسی) حداقل تا امروز چهاربار درباره موضوعات مختلف دیدار و گفتگو کرده‌اند. در واقع این تعاملات منعکس کننده روابط عمیق‌تر و بالقوه متعادل‌تری بین ایران و روسیه است، که این مشارکت منافع ایالات متحده و متحدانش را در اروپا، خاورمیانه و سراسر جهان به چالش خواهد کشید.

رسانه‌های ضدایرانی

 شایعه‌پراکنی ترفند رسانه‌های ضدایرانی

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، این هجمه‌های رسانه‌ای در حالیست که همکاری‌های بین ایران و روسیه در مدت یک سال و نیم گذشته در دولت سیزدهم موجب پیشرفت‌هایی در سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر مبنای دیپلماسی‌های اقتصادی، نظامی، انرژی، تجاری، بانکداری و محیط زیست بنا گردیده است. تهران و مسکو برای پاسخ قاطع به سیاست تحریم‌ها و بی‌ثبات‌سازی‌های آمریکا و متحدانش در حال ارتقای روابط در سطح «استراتژیک» هستند، که همین امر سبب شده تا مقامات غربی با فضاسازی و اتهامات بی‌پایه‌واساس از طریق رسانه‌های بین‌المللی و ضدایرانی افکارعمومی در خارج و داخل کشو علیه ایران و روسیه قرار بدهند. در میان رسانه‌های ضدایرانی، رسانه سعودی اینترنشنال بیش از رسانه‌ای به گفته‌های مقامات غربی برای ایجاد شایعه در خصوص ایران استناد می‌کند، همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، اتهاماتی که این رسانه ضد ایرانی به مقامات جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه نسبت داده با خبری که الجزیره قطر درباره حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی کار کرده رد می‌شود.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.