اگر در انتخاب جواد فروغی قصور شده باید پاسخگو باشند

کارشناس تیراندازی می‌گوید که فدراسیون تیراندازی دارای رنکینگ جهانی بوده اما متاسفانه خیلی افت کرده‌ است.

کد خبر : 957308
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 9:43

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، مسعود کلهری  در خصوص عملکرد تیم ملی تیراندازی در بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار کرد: ما تنها یک مدال در رشته تپانچه آن هم در میکس کسب کردیم. این مدال هم در رقابت با تیم ضعیفی چون پاکستان بدست آمد، بیشتر جای خوشحالی برای تیم حریف بود چون آنها اولین مدالی بود که برایش رقابت می‌کردند. تیراندازان ما در پایین‌ترین سطح و کیفیت از نظر آمادگی در این مسابقات شرکت کردند.

با این وضع فکر نمی‌کنم سهمیه المپیک هم کسب شود

کارشناس تیراندازی افزود: متاسفانه با توجه به اینکه تیراندازان برای مسابقات کسب سهمیه هم تلاش می‌کنند چشم‌انداز خوبی را برای آنها نمی‌بینم. آنقدر موفقیت نمی‌بینم که بتوانند در آن مسابقات هم سهمیه کسب کنند، مگر اینکه تغییری صورت بگیرد. البته اینکه این تغییر به چه صورت باشد نمی‌دانم. بایستی کمیته فنی و مسئولان فدراسیون تدابیری بیندیشند که این اتفاق بیفتد.

تیراندازی خیلی افت کرده است

وی افزود: فدراسیون دارای رنکینگ جهانی بود و همیشه در صدر جدول رنکینگ بودیم اما متاسفانه خیلی افت کرده‌ایم. این افت دلایل زیادی دارد که به چند مورد اشاره می‌کنم. اولین دلیل حرفه‌ای نبودن برنامه تمرینی و آماده‌سازی ورزشکاران است. وقتی صحبت از حرفه‌ای بودن می‌کنیم یعنی باید تمام امکانات در اختیار ورزشکار قرار بگیرد چون این رشته متکی به تجهیزات است. یک ورزشکار اگر از نظر آمادگی تکنیکی، تاکتیکی و روحی و روانی در سطح بالایی باشد اما از نظر تجهیزات شرایطش فراهم نباشد نتیجه حاصل نمی‌شود. باید آنها پایاپای تکنیک روز پیش روند.

تمرینات ما سنتی پیش می‌رود

کلهری افزود: ما نیاز به تجهیزاتی داریم که خارج از سلاح و مهمات است و هیچ‌گونه محدودیتی هم به لحاظ تحریم برای آن نداریم. امکان تهیه آن هم وجود دارد اما نمی‌دانم مربیان چرا به این مسائل فکر نمی‌کنند و سنتی پیش می‌روند. واقعیت این است که الان برنامه تیم‌های ملی سنتی پیش می‌رود. تمام تیم‌های دنیا بعد از هر موفقیت فکر می‌کنند تا نیروهای خود را بازسازی کنند. آنها به دنبال ابزاری هستند که در مسابقات آینده امتیازات بالاتری بگیرند. آنها بیکار نمی‌نشینند تا ما به آنها برسیم‌. ما اگر همین الان بخواهیم شروع کنیم شاید به دیروز آنها برسیم.

برای توجیه شکست حرف‌های زیادی زده می‌شود

کارشناس تیراندازی افزود: برای توجیه شکست‌ها خیلی حرف‌ها زده شد که مثلا ما تحریم هستیم، شرایط روحی و روانی و جو مسابقات سنگین بود یا اینکه این مسابقات برای دست‌گرمی بوده اما اینها صرفا یک توجیه است. هر مربی هر شکستی را دچار می‌شود باید برای آن توجیه علمی داشته باشد. امروزه ورزش علمی است و همه می‌دانند چه اتفاقاتی می‌افتد. نمی‌توان با این وضع زیاد به آینده امیدوار بود. اصلا شرایط قابل اطمینان نیست.

توان و بضاعت ورزشکاران ما همین است

او افزود: به هر حال این‌ها یک بخش از ضعف ما در بازی‌های آسیایی بود و البته که ضعف‌ها قابل مشاهده و محرز است. به هر حال توان و بضاعت ورزشکاران ما همین است. تعداد ورزشکاران ما متاسفانه نسبت به قبل به دلیل گرانی تجهیزات کم شده و حالا دیگر آنها عقب‌نشینی می‌کنند و نمی‌توانند از عهده مخارج برآیند.

مشکل عمده دیگر ما با وزارت ورزش است؛ ما فدراسیون ۴۰ رشته‌ای هستیم

کلهری در ادامه به کم بودن بودجه فدراسیون اشاره کرد و گفت: یک مشکل عمده دیگری که ما داریم با وزارت ورزش است. کارشناسان وزارت ورزش اگر به این رشته اشراف داشته باشند می‌دانند که فدراسیون ما ۴۰ رشته‌ای است و با رشته‌های تک مثل فوتبال، والیبال و .. که یک مدال دارند متفاوت است. کشورهای پیشرو مثل چین روی رشته‌های پایه مثل تیراندازی که ۱۲۰ مدال در آن توزیع می‌شود سرمایه گذاری می‌کنند. در همین بازی‌های آسیایی هم می‌توانستیم حداقل از ۱۰ رشته ۳۰ مدال کسب کنیم اما متاسفانه به یک مدال برنز بسنده شد.

بودجه فدراسیون در حد رشته‌های بادی هم کفاف نمی‌دهد

او گفت: به هر حال این مشکلات را با وزارت ورزش می‌توانستیم حل کنیم. سالهای متمادی می‌خواهیم به وزارت بفهمانیم که تیراندازی در دنیا ۴۰ رشته است و همه هم فعال هستند اما متاسفانه در کشور ما بیشتر از ۱۵ رشته فعال نداشتیم. البته اکنون به رشته‌های بادی مختص شده است که در همان بادی هم در حال افت هستیم. اینکه به صورت قطره‌چکانی از سوی وزارت ورزش به فدراسیون تیراندازی بودجه سرازیر می‌شود کفاف نمی‌دهد. انتظاراتی که از وزارت ورزش داشتیم در حد ۴۰ رشته که نه اما در حد رشته‌های بادی هم جوابگو نیست‌.

در رشته‌های خفیف واقعا با محدودیت فشنگ مواجه هستیم

کلهری کمبود سلاح و تجهیزات را بهانه دانست و افزود: ما مصوبه داریم که باید تجهیزاتی که در داخل کشور ساخته می‌شود را از داخل تامین کنیم و در صورتی که امکان تهیه در داخل کشور نباشد باید از طریق وزارت دفاع به سمت موارد خارجی آن برویم. مواردی که برای تحریم عنوان می‌شود به نظر من ممانعت نیست. در بحث تفنگ ۵۰ متر یا تپانچه ۲۵ متر که فشنگ زیادی می‌خواهیم واقعا به دلیل گرانی و محدودیت‌ها با مشکل مواجه هستیم و این نقص قابل قبول است چون باید به وفور تجهیزات در اختیار ورزشکاران قرار داده شود ولی چه کسی باید اینکار را انجام دهد؟

اندازه کشتی و یا دوومیدانی بودجه نمی‌گیریم

کلهری افزود: وزارت ورزش وقتی بودجه را مطابق ورزش‌هایی که زیاد مطرح نیستند می‌بندد شرایط سخت می‌شود. ما به اندازه دوومیدانی و یا کشتی بودجه نمی‌گیریم که امکانات ما را تامین کند. انتظار داشتم کارشناسان وزارت ورزش با کارشناسان فدراسیون بررسی کنند تا ببینند مشکلات ما چیست.

مربی باید در قبال هر شکست پاسخگو باشد

او در پاسخ به این سوال که با همین نتایج ضعیف مربیان ابراز رضایت از تیراندازان خود دارند، گفت: متاسفانه بله این توجیهات وجود دارد که البته توجیهات اشتباهی است. مربیگری یک صنف است و هر مربی می‌خواهد مماش خود را از طریق ورزش بدست آورد اما در نهایت کارشناسان کمیته فنی هستند که باید ارزیابی کنند که کدام مربیان را می‌توانند به خدمت بگیرند. قراردادهایی هم که با مربیان بسته می‌شود نباید یک طرفه و یک جانبه باشد. آنها بایستی در مقابل هر شکست جوابگو باشند. ما از آنها انتظار داریم. فدراسیون تیراندازی در حد توان تلاش خود را کرد.

برای ورود به تیم ملی رکوردی تعیین نشده است

وی در پاسخ به این سوال که به طور مجزا در مورد عملکرد نجمه خدمتی، الهه احمدی و جواد فروغی در بازی‌های آسیایی نظرتان چیست گفت: سال‌ها قبل ورزشکاران زیادی در رنکینگ داخل کشور بودند و وقتی رقابتی برگزار می‌شد ۲۰۰ نفر شرکت کننده داشتیم اما اکنون تعداد رقبا کم شده و حاشیه ایمنی برای افراد برتر به وجود آمده است. این موضوع باید آنها را تهدید کند تا آنها بیشتر به تمرین بپردازند. وقتی فردی می‌داند در انتخابی تیم ملی به نمره بالایی می‌رسد تلاشی هم نمی‌کند. برای ورودی تیم ملی رکوردی تعیین نشده و با هر نمره‌ای می‌توان وارد تیم ملی شد و اینگونه تیم بسته می‌شود. مربیان هم از این بابت خوشحال هستند که حتما به رویدادها اعزام خواهند شد.

الهه احمدی یا نجمه خدمتی در تمرینات به نمراتی که قابل رقابت با کره‌ای‌ها یا چینی‌ها باشد نمی‌رسند

کارشناس تیراندازی افزود: ما بایستی رنج نمرات الهه احمدی، نجمه خدمتی و هر شخص دیگر را بسنجیم. این افراد در تمرینات داخلی به نمراتی که قابل رقابت با کره‌ای‌ها، چینی‌ها و یا هندی ها باشد نمی‌رسند. این مسابقات آسیایی بود قطعا در رویداد بعدی برای کسب سهمیه تمام قدرت‌های جهان حضور دارند و کار ما سخت‌تر است. چون تعداد رقبا در داخل کشور کم شده سطح امتیازها هم کاهش پیدا کرده است. مربیان هم به همین نمرات بسنده می‌کنند. در تفنگ امتیاز ۶۳۰ به پایین دیگر ارزشی ندارد. ما بایستی به توان تیرانداز، خود تیرانداز و امکاناتی که دارند فکر کنیم. اگر مربیان نمی‌توانند از پس تهیه امکانات برآیند چرا مربیگری می‌کنند. آنها تقصیرها را به گردن مسائل جانبی مثل روحی و روانی می‌اندازند. آنها تحصیلکرده رشته روان‌شناسی هم هستند چطور نمی‌توانند تیم خود را هدایت کنند.

وزارت ورزش باید فکری به حال این ورزش ملی و مذهبی کند

وی گفت: بنابراین یک ایراد در بخش مربی، یک ایراد در بخش امکانات و ایراد بزرگتر به وزارت ورزش برمی‌گردد که آشنایی کمی نسبت به این رشته دارند. این رشته فنی است و شناخت کافی در کشور نسبت به آن وجود ندارد. از طرف دیگر هم همانطور که گفتم ما با کمبود ورزشکار مواجه هستیم. جامعه ورزش ما کم شده چون تجهیزات گران شده است. باید وزارت ورزش فکری برای این رشته ملی و مذهبی کند. بودجه جداگانه‌ای برای آن در نظر بگیرد و تبلیغ گسترده‌ای انجام شود تا اقبال از آن زیاد شود.

در انتخاب فروغی اگر قصوری شده باید پاسخگو باشند

وی در ادامه در خصوص اعزام جواد فروغی به جای گلخندان و عملکرد ضعیف او در بازی‌های آسیایی گفت: گلخندان در مسابقات افت و خیز مشخصی دارد از طرفی آقای فروغی در المپیک بوده و اکنون هم قرار بود به عنوان پرچمدار اعزام شود. انتظار داشتند فروغی به روزهای آرمانی‌اش برگردد ولی دیدیم که نشد. این اعتماد را باید مربیان بدهند. باید آنها در انتخاب ورزشکاران سماجت به خرج بدهند و دلیل کارشناسی بیاورند نه اینکه بگویند ۸۰ درصد این‌ تیرانداز آماده است. این درصدها بر چه مبنایی اعلام می‌شود و قطعا علمی نیست. باید در قبال نتایج ورزشکاران پاسخگو باشیم. اگر قصوری شده و انتخابشان از سوی مربی اشتباه بوده باید توضیح داده شود که به چه طریقی انتخاب شده‌اند.

در چند مسابقه اخیر انتظاراتی که باید داشته باشیم برآورده نشد

کلهری گفت: از طرفی ما آن ظرفیت لازم را برای مسابقات برون مرزی نداریم و این ظرفیت دیگر خالی شده است. هم ورزشکاران دیگر نمی‌توانند نمرات بالاتر کسب کنند و هم مربیان تمرینات حرفه‌ای ندارند و متاسفانه به صورت سنتی، روال پیش می‌رود. مربیان در قبال پیشبرد تیم‌ها باید پافشاری کنند. بایستی راه پیشرفت را از طریق کارشناسان پیدا کنند و به استفاده از تجهیزات روز مجهز شوند. اکنون دیگر ضعف‌ها آشکار شده و در چند مسابقه اخیر انتظاراتی که باید داشته باشیم برآورده نشد. نمی‌توانیم امیدوار باشیم که در مسابقات کسب سهمیه المپیک تعداد سهمیه‌های خود را بیشتر کنیم. اصلا نمی‌توانیم چشم‌اندازی به طلای المپیک داشته باشیم و نمی‌توان به آن فکر کرد.

سایر کشورها پیشرفت کرده‌اند و به نمرات بالا رسیده‌اند

کارشناس تیراندازی در پایان گفت: این که بگویم صرفا فدراسیون کم کاری کرده یا باید تیراندازان تمام مسابقات را می‌رفتند قابل قبول نیست. ما مسابقات تدارکاتی، مسابقات واسطه‌ای و مسابقات هدف داریم. بایستی کلیه تجهیزات لازم را در هانوفر آلمان تجهیز می‌کردیم. آنقدر سایر کشورها پیشرفت کرده‌اند و تجهیزات به روزی دارند که توانسته‌اند به نمرات بالای ۶۳۰ در تفنگ و حتی در تپانچه که سخت‌تر است به بالای ۵۸۰ برسند که قابل قبول و در حد المپیک باشد.  آنها از امکانات به روز استفاده می‌کنند. وزارت ورزش باید به ما بیشتر کمک کند تا ما هم به این شرایط نزدیک شویم.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.