اوضاع نامساعد کسب وکار

براساس یافته‌های این طرح در پاییز۱۳۹۵ سه استان «کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و ایلام» به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب وکار و ۳ استان «مازندران، تهران و گیلان» به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب وکارهستند

کد خبر : 13643
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1396 - 9:27

جزئیات نتایج پایش کسب‌و کار در پاییز سال ۹۵ روز گذشته از سوی اتاق ایران منتشر شد. داده‌های این پژوهش از وضعیت مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور در پاییز ۱۳۹۵ از ۸۲۰ فعال اقتصادی زیرمجموعه ۳ اتاق (اتاق بازرگانی ایران، اتاق تعاون و اتاق اصناف) تهیه و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تعادل، نتایج این پژوهش ملی نشان می‌دهد در پاییز ۱۳۹۵ نمره شاخص ملی کسب و کار در این فصل ۵.۸۶ بوده است که هر چه رقم پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده بهبود محیط کسب‌و کار است. نمره ۵.۸۶ که برای وضعیت شاخص کسب و کار در فصل سوم سال گذشته به دست آمده اندکی بهتر از وضعیت این شاخص در آخرین ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تابستان ۱۳۹۵(با میانگین ۵.۹۳) بوده است. این ارزیابی بیانگر آن است که از نظر فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، محیط کسب وکار ایران در پاییز ۱۳۹۵در مقایسه با ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در فصل مشابه سال قبل یعنی پاییز ۱۳۹۴ با میانگین ۶.۰۴ اندکی مساعدتر شده است.

از سوی دیگر نتایج این تحلیل نشان می‌دهد در پاییز ۱۳۹۵ فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش ۳مولفه «دشواری تامین مالی، بی‌‏ثباتی و غیرقابل پیش‌‏بینی بودن قیمت‌‏ها و بی‌‏ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب وکار» را نامناسب‌‏ترین و در مقابل ۳مولفه «محدودیت‌ دسترسی به برق، محدودیت‌ دسترسی به سوخت و محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات» را مناسب‏‌ترین مولفه‌های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مولفه‌ها ارزیابی کرده‏‌اند.

همچنین براساس یافته‌های این طرح در پاییز۱۳۹۵ سه استان «کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و ایلام» به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب وکار و ۳ استان «مازندران، تهران و گیلان» به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌‏اند. عدد شاخص برای حدود ۷۵درصد استان‌های کشور از رقم شاخص ملی فضای کسب و کار بالاتر بوده که نشانگر وضعیت نامناسب این شاخص در اکثر استان‌ها نسبت به شاخص ملی است. به طوری که براساس نتایج به دست آمده، شاهد وضعیت نامساعد شاخص‌های کسب وکار در استان‌های«آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان، گلستان، البرز و یزد» هستیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.