انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه برابر با نابودی ارسباران و دشت مغان/ تلاش برای نجات دریاچه ارومیه بی‌فایده است

پدر کویر شناسی ایران گفت: انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نه تنها باعث نابودی زیستگاه بکر ارسباران و خشک شدن دشت مغان خواهد شد بلکه هیچ تاثیری در ادامه حیات دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

کد خبر : 36179
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1396 - 12:33

 

پایگاه خبر ججین

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، پرویز کردوانی امروز در  اردبیل اظهار کرد:  انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نه تنها باعث نابودی زیستگاه بکر ارسباران و خشک شدن دشت مغان خواهد شد بلکه هیچ تاثیری در ادامه حیات دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای نجات دریاچه ارومیه بی‌فایده است افزود: متاسفانه مسؤولان ارشد کشوری در حوزه محیط زیست منکر ارتباط بین کم آبی دریاچه ارومیه و حفر چاه‌های عمیق در دشت‌های اطراف دریاچه هستند که این مساله از لحاظ علمی کاملا مشهود و غیر قابل انکار است.

استاد برجسته دانشگاه تهران تصریح کرد: ریختن آب به دریاچه ارومیه دور باطل زدن است و هر چقدر آب وارد این دریاچه شود از طریق چشمه‌هایی که در بستر آن وجود دارد، خارج می‌شود و متاسفانه باید گفت سیستم گردش آب در دریاچه ارومیه کاملا معیوب شده است.

کردوانی ادامه داد: هزینه انتقال آب از رودخانه ارس بسیار سنگین است و اگر درصدی احتمال موفقیت این طرح وجود داشت من نیز از این طرح حمایت می‌کردم ولی این طرح به هیچ عنوان علمی و منطقی نیست.

پدر کویرشناسی ایران اضافه کرد: دشت مغان منطقه‌ای بسیار استثنایی در سطح کشور و منطقه است و خاک بسیار حاصلخیزی دارد و انتقال آب به این منطقه به صورت مدیریت شده اقدام مناسبی است.

وی بیان کرد: آب رودخانه ارس نیز به علت برداشت‌ کشورهای آذربایجان و ارمنستان در حال کاهش است و ما نیز باید برداشت در حد نیاز اساسی داشته باشیم و اگر برداشت‌ها غیراصولی باشد متاسفانه شاهد نابودی زیستگاه‌های اطراف این رودخانه و شروع بحران‌های آبی در این منطقه خواهیم شد.

 

 


 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.