انتقاد عفو بین‌الملل از برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با معترضان

سازمان عفو بین‌الملل انتقاد شدیدی به اقدامات خشونت‌آمیز پلیس فدرال آلمان علیه فعالان زیست‌محیطی در این کشور وارد کرد.

کد خبر : 988387
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 6:48

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتشار حملات فیزیکی افسران پلیس برلین علیه تظاهرکنندگان فعال محیط زیست موسوم به نسل آخر باعث وحشت در اینترنت شده است. عکسی در روزنامه برلینر تسایتونگ در روز سه‌شنبه نشان داد که چگونه یک افسر با لباس غیرنظامی ظاهراً عمداً صورت یک فعال زیست‌محیطی را مقابل ساختمان صدراعظم فدرال به رنگ آغشته کرده است. برای برخی اعمال این قدرت دولتی نامشروع بود و به‌زعم برخی دیگر سرکوب ضروری جنایتکاران بود.

سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل در آلمان از جمله نهادهایی است که اقدامات پلیس را محکوم کرده است. فیلیپ کروگر، سخنگوی گروه هماهنگی موضوعی سازمان پلیس و حقوق بشر عفو بین‌الملل، در مصاحبه با برلینر سایتونگ گفت که رفتار افسران پلیس در خیابان ۱۷. جونی و روبه‌روی دفتر صدراعظم فدرال باعث شد آن‌ها از یک خط واضح عبور کنند. وی گفت که در اینجا نمی‌توان بحث دخالت متناسب افسران پلیس را مطرح کرد.

کروگر در عین حال گفت که همه افسران پلیس به چنین اقدامات خشونت‌آمیزی متوسل نمی‌شوند. به‌گفته وی از جمله استفاده از گیره‌های درد نه‌تنها برای پلیس برلین، بلکه در هامبورگ و مونیخ نیز مشکل‌ساز است.

کروگر همچنین گفت تحقیر یا خصومت آشکار علیه معترضان وجود دارد. به‌گفته وی لفاظی‌های مقامات بلندپایه به‌طور بالقوه می‌تواند ناخودآگاه بر رفتار افسران پلیس تأثیر بگذارد.

در عین حال برخی مقامات سیاسی آلمان از این اقدامات خشونت‌آمیز پلیس علیه معترضان حمایت کردند. بورکارد درگر، سخنگوی سیاست داخلی حزب دموکرات مسیحی استفاده از ابزارهای فیزیکی برای افسر پلیس «برای جلوگیری از حملات رنگ و آسیب به اموال» را کاملاً قانونی و مشروع دانست. وی به برلینر سایتونگ گفت بالاخره اینها هم جنایت هستند.

در پاسخ به سؤال برلینر سایتونگ، ماریون فابیان، سخنگوی جنبش موسوم به نسل آخر که در این اقدام مقابل ساختمان صدراعظم فدرال شرکت کرد، گفت که چنین اعمال خشونت‌آمیزی توسط افسران پلیس “دیگر چیز خاصی” در تظاهرات نیست. وی تأکید کرد که خشونت همچنان در حال افزایش است. او انتظار دارد این روند ادامه یابد.

اعضای جنبش زیست‌محیطی نسل آخر اخیراً بار دیگر در اعتراض به سیاست‌های صدراعظم آلمان مقابل دفتر وی تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی مانند «شولتز دروغ می‌گوید» ساختمان دفتر وی را به رنگ نارنجی آغشته کردند.

به گزارش رسانه‌ها پلیس یونیفورم‌پوش و نیروهای امنیتی لباس شخصی مداخله کردند و گاهی علیه فعالانی که خواستار حفاظت بیشتر از آب‌وهوا بودند، خشونت فیزیکی انجام دادند. در جریان این اعتراضات عده‌ای بازداشت شدند تا بعداً هویتشان مشخص شود.

معترضان نسبت به بی‌توجهی صدراعظم فدرال آلمان به خواسته‌های خود اعتراض داشتند.

پلیس فدرال آلمان چندی پیش از ممنوعیت اعتراضات فعالان آب‌وهوایی در این کشور و تشکیل تعداد زیادی پرونده علیه آن‌ها در دادگاه‌ها و صادر شدن حکم زندان برای برخی از آن‌ها خبر داد.

اعتراضات فعالان آب‌وهوا تا به حال به ۲۸۶۰ مورد تشکیل پرونده توسط دادستانی عمومی برلین (تا ۱۵ سپتامبر) منجر شده است.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.