انتقاد رئیس «اتاق ایران» از فراگیری رانت در اقتصاد ایران : قبح فساد سازمان یافته در حال از بین رفتن است

بزرگترین مشکل، تولید کالاهایی است که از بازار داخلی هم منسوخ شده‌اند پس این موضوع باید اولویت صنعتی کشور باشد.

کد خبر : 44014
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1396 - 8:32

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، صحبت‌ها همه از رانت و فساد بود.همه دل پری از حال و روز اقتصاد کشور داشتند و شاید نخستین بار بود رئیس اتاق ایران گفت: «فساد سازمان یافته شده است و با کمال تأسف باید بگویم که قبح فساد در حال از بین رفتن است» تشویق اعضای اتاق بازرگانی پس از شنیدن این جمله نشان از آن داشت که هر کدام آنها  فساد و رانت در اقتصاد کشور را تجربه کردند. در سی امین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران غلامحسین شافعی از حساسیت اتاق ایران روی مسأله فساد صحبت کرد و افزود: دولت باید در بخش‌هایی از اقتصاد تجدید نظر کند تا فعالان اقتصادی برای انجام کوچک‌ترین کاری دست به دامن رانت خواران نشوند. معتقدم قانون بهبود مستمرمحیط کسب و کار می‌تواند بخشی از چالش‌ها را حل کند. این قانون می‌تواند تبعیض‌ها را از سر راه فعالان اقتصادی بردارد و فضای کسب و کار را شفاف و رقابتی کند. به همین دلیل است که رانت و فساد اقتصادی اجازه اجرایی شدن این قانون را نمی‌دهد.  شافعی گفت: نبود برنامه و عدم تخصیص صحیح منجر به این شده که مشکل اقتصاد ظهور کند و با اقدامات وصله و پینه‌ای نمی‌توان مشکلات را حل کرد و منابع را به هدر داد و پول را در جایی خرج می‌کنیم که عایدی برای اقتصاد ندارد. این در حالی است که رشد و توسعه پایدار ناشی از تزریق صرف پول نیست بلکه انباشت سرمایه را می‌خواهد اگرچه بازدهی پایین و نبود بهره‌وری مشکل ساز شده و زمینه ساز رانت خواری می‌شود که مانع از عملکرد مثبت می‌شود.

وی اظهار داشت: بخش خصوصی اکنون قادر به دفاع از خود نیست مگر اینکه بخش عمومی، بخش خصوصی را رقیب خود نداند؛ اگرچه اکنون همچنان در اقتصاد ایران به بخش خصوصی به‌عنوان یک اصل نگریسته نمی‌شود و بخشی که مناسبات دولتی دارد و امتیازگیری می‌کند، بخش خصوصی را ضایعه ناهنجار می‌داند. وی ادامه داد: همچنان اعتقاد به بخش‌های مولد وجود ندارد و می‌بایست دست دولت جلوی مردم دراز باشد و اگرچه طی ۴.۵ سال گذشته از رئیس جمهوری درخواست شده که جلسات بی‌واسطه با وی از سوی بخش خصوصی برگزار شود ولی هنوز محقق نشده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بزرگترین مشکل، تولید کالاهایی است که از بازار داخلی هم منسوخ شده‌اند پس این موضوع باید اولویت صنعتی کشور باشد. در شرایط امروز که نفت هر روز بی‌ارزش‌تر می‌شود و بازگشت نفت ۱۴۰ دلاری رؤیایی بیش نیست دیگر نمی‌توان همچون گذشته به سعی و خطا روی آورد. توهم را کنار بگذاریم و از مبالغه‌گویی دست برداریم و این واقعیت را بپذیریم که اهمیت اقتصاد ما در جهان به هیچ وجه چشمگیر نیست ولی داشته‌های کشور ما بسیار حائز اهمیت است.  وی تأکید کرد: تجربه توسعه اقتصادی در دنیا نشان می‌دهد که بی‌شک توسعه اقتصادی از مسیر حضور فعال بخش خصوصی چه در عمل و چه در عرصه تصمیم‌گیری می‌گذرد. نمی‌شود از بخش خصوصی بخواهیم در اقتصاد سرمایه‌گذاری کند، حجم بالایی از بازار اشتغال کشور را به دوش بکشد اما در مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی تنها با یک یا دو و گاهی هم بدون حق رأی حضور داشته باشد.
شافعی اظهار داشت: رشد اقتصاد پایدار زمانی حاصل می‌شود که همراه با توزیع بهتر درآمدها باشد و توزیع درآمدها خود حاصل اشتغال پایدار است و اشتغال پایدار نیز حاصل انباشت سرمایه و نه حاصل تزریق پول به اقتصاد است. انباشت سرمایه نیاز به افزایش بهره‌وری تولید دارد. کاهش نرخ تشکیل سرمایه و افزایش هزینه تولید، نرسیدن به بازدهی لازم را به‌دنبال دارد. در این صورت، با افزایش هزینه تولید زمینه استفاده از رانت‌های مخرب فراهم شده است.

 

 

 


telegram.me/jajinnews

 

 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.