انتشار فیلم‌نامه‌ای از سارتر و کتابی درباره اسطوره

ترجمه فیلم‌نامه «تیفوس» از ژان پل سارتر و کتاب «اسطوره، رویا، راز» از میرچا الیاده به تازگی راهی بازار شده‌اند.

کد خبر : 68489
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1396 - 7:23

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، فیلم‌نامه «تیفوس»  نوشته ژان پل سارتر با ترجمه قاسم صنعوی در ۲۳۳ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۵۰۰ تومان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
درباره این فیلم‌نامه آمده است: در نیمه ۱۹۴۳ موسسه پاته پی برده بود که آزادی قریب‌الوقوع، اجازه خواهد داد طرح‌هایی بدون مانع و رادع در نظر گرفته شود. موسسه تصمیم گرفت نوشتن فیلم‌نامه‌هایی را به نویسندگانی پیشنهاد کند. نظر سارتر را جویا شدند. او هم پذیرفت.
سارتر دیدگاه‌های خودش را ابراز و در نشریه‌های  زیرزمینی هم چاپ کرد: به فکر واداشتن، در عین عامل تفریح بودن و تأثیرگذاشتن، امری بود که فقط سینما قادر به آن بود، و در مورد جمع کثیری هم می‌توانست چنین باشد.
از جمله طرح‌های اجمالی کم و بیش غنی فیلم‌نامه‌هایی که طی ماه‌های بعد سارتر در اختیار کمیته بررسی موسسه گذاشت، «کار از کار گذشت» و «تیفوس» مورد توجه ژان دو لانوا قرار گرفتند. اثر اول، سرانجام از طرف مدیریت موسسه پاته «خیلی متافیزیک» تشخیص داده شد و کارگردان، به طور موقت، از تهیه آن چشم پوشید؛ تهیه‌کننده به «تیفوس» بیشتر توجه کرد.
سارتر یک طرح هفتادصفحه‌ای – البته به شکل داستان – از آن  نوشته بود. نینو فرانک، فیلم‌نامه نویس، به مثابه مشاور فنی در اختیار او گذاشته شد و سارتر در طول زمستان ۴۴-۱۹۴۳ با او کار کرد. سارتر به راهنمایی ناقدان و پیشنهادهای فرد اهل تئاتر، سرگذشتش را به صورت  سکانس‌های گسترده با توضیح‌های سمعی و بصری دقیقی که به نیروی تخیل سخن می‌گویند درآورد. و این همان فیلم‌نامه‌ای است که به شکل حرفه‌ای آن، و مطابق دست‌نوشته‌ محفوظ در کتابخانه ملی، این‌جا عرضه می‌کنیم.
سارتر می‌توانست امیدوار باشد که اثرش را تقریبا به گونه‌ای که طرح‌ریزی کرده بود و پس از  دکوپاژ فشرده‌تر، بر روی پرده سینما ببیند. ولی ملاحظه‌های مختلف به مداخله پرداختند.
ژان پل سارتر (۱۹۰۵-۱۹۸۰) فیلسوف و نویسنده فرانسوی است. از دیگر آثار او می‌توان به «دست‌های آلوده»، «خلوتکده»، «تهوع»، «مرده‌های بی کفن و دفن» و «زنان تروا» اشاره کرد.

پایگاه خبر ججین

همچنین کتاب، «اسطوره، رویا، راز» نوشته میرچا الیاده  با ترجمه مهدیه چراغیان  در ۲۹۲ صفحه با شمارگان ۶۵۰ نسخه و قیمت ۳۳ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.
«باورهای معاصر، اساطیر دنیای مدرن»، «اسطوره وحشی اصیل یا اعتبار سرآغاز»، «واقعیت‌های کهن: نوستالژی بهشت در روایات مردمان ابتدایی»، «تجربه حسی و تجربه عرفانی در میان انسان‌های ابتدایی»، «نمادپردازی صعود و «رویاهای بیداری»»، «قدرت و تقدس در تاریخ ادیان»، «مادر زمین و پیوندهای مقدس کیهانی»، «اسرار نوزایی معنوی» و «رویارویی: مورد نمونه نمادپردازی دینی و اضطراب انسان مدرن» فصل‌های این کتاب هستند.
در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «اسطوره» و «رویا» واجد تصاویر، نمادها و رویدادهای قابل تفسیرند. اما آیا اسطوره‌ را می‌توان  همچون رویا تفسیر و رمزگشایی  کرد، یا بالعکس؟ الیاده در این کتاب مرزهای عوالم خواب‌گزارانه (تعبیر خواب) و عوالم اسطوره‌ای را مدنظر داشته و با تشریح آیین‌ها و مناسک انسان سنتی، از نمادپردازی دینی به اضطراب انسان مدرن رسیده است.
میرچا الیاده (۱۹۸۶-۱۹۰۷) اسطوره‌شناس و دین‌پژوه رومانیایی، از دانشگاه‌ها و مراکز متعدد علمی دکترای افتخاری دریافت کرد: کالج بوستون، کالج حقوق سیل فیلادلفیا، دانشگاه سوربن و… .
«تاریخ اندیشه‌های دینی (۳ جلد)»، «تصاویر و نمادها»، «اسطوره و واقعیت» و «هنر اسرارآمیز»  از دیگر آثار او هستند.

پایگاه خبر ججین

انتهای پیام

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.