انتشار فیلمنامهای از سارتر و کتابی درباره اسطوره
ترجمه فیلمنامه «تیفوس» از ژان پل سارتر و کتاب «اسطوره، رویا، راز» از میرچا الیاده به تازگی راهی بازار شدهاند.
به گزارش پایگاه خبری “ججین”، فیلمنامه «تیفوس» نوشته ژان پل سارتر با ترجمه قاسم صنعوی در ۲۳۳ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵۵۰۰ تومان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
درباره این فیلمنامه آمده است: در نیمه ۱۹۴۳ موسسه پاته پی برده بود که آزادی قریبالوقوع، اجازه خواهد داد طرحهایی بدون مانع و رادع در نظر گرفته شود. موسسه تصمیم گرفت نوشتن فیلمنامههایی را به نویسندگانی پیشنهاد کند. نظر سارتر را جویا شدند. او هم پذیرفت.
سارتر دیدگاههای خودش را ابراز و در نشریههای زیرزمینی هم چاپ کرد: به فکر واداشتن، در عین عامل تفریح بودن و تأثیرگذاشتن، امری بود که فقط سینما قادر به آن بود، و در مورد جمع کثیری هم میتوانست چنین باشد.
از جمله طرحهای اجمالی کم و بیش غنی فیلمنامههایی که طی ماههای بعد سارتر در اختیار کمیته بررسی موسسه گذاشت، «کار از کار گذشت» و «تیفوس» مورد توجه ژان دو لانوا قرار گرفتند. اثر اول، سرانجام از طرف مدیریت موسسه پاته «خیلی متافیزیک» تشخیص داده شد و کارگردان، به طور موقت، از تهیه آن چشم پوشید؛ تهیهکننده به «تیفوس» بیشتر توجه کرد.
سارتر یک طرح هفتادصفحهای – البته به شکل داستان – از آن نوشته بود. نینو فرانک، فیلمنامه نویس، به مثابه مشاور فنی در اختیار او گذاشته شد و سارتر در طول زمستان ۴۴-۱۹۴۳ با او کار کرد. سارتر به راهنمایی ناقدان و پیشنهادهای فرد اهل تئاتر، سرگذشتش را به صورت سکانسهای گسترده با توضیحهای سمعی و بصری دقیقی که به نیروی تخیل سخن میگویند درآورد. و این همان فیلمنامهای است که به شکل حرفهای آن، و مطابق دستنوشته محفوظ در کتابخانه ملی، اینجا عرضه میکنیم.
سارتر میتوانست امیدوار باشد که اثرش را تقریبا به گونهای که طرحریزی کرده بود و پس از دکوپاژ فشردهتر، بر روی پرده سینما ببیند. ولی ملاحظههای مختلف به مداخله پرداختند.
ژان پل سارتر (۱۹۰۵-۱۹۸۰) فیلسوف و نویسنده فرانسوی است. از دیگر آثار او میتوان به «دستهای آلوده»، «خلوتکده»، «تهوع»، «مردههای بی کفن و دفن» و «زنان تروا» اشاره کرد.
همچنین کتاب، «اسطوره، رویا، راز» نوشته میرچا الیاده با ترجمه مهدیه چراغیان در ۲۹۲ صفحه با شمارگان ۶۵۰ نسخه و قیمت ۳۳ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.
«باورهای معاصر، اساطیر دنیای مدرن»، «اسطوره وحشی اصیل یا اعتبار سرآغاز»، «واقعیتهای کهن: نوستالژی بهشت در روایات مردمان ابتدایی»، «تجربه حسی و تجربه عرفانی در میان انسانهای ابتدایی»، «نمادپردازی صعود و «رویاهای بیداری»»، «قدرت و تقدس در تاریخ ادیان»، «مادر زمین و پیوندهای مقدس کیهانی»، «اسرار نوزایی معنوی» و «رویارویی: مورد نمونه نمادپردازی دینی و اضطراب انسان مدرن» فصلهای این کتاب هستند.
در نوشته پشت جلد کتاب میخوانیم: «اسطوره» و «رویا» واجد تصاویر، نمادها و رویدادهای قابل تفسیرند. اما آیا اسطوره را میتوان همچون رویا تفسیر و رمزگشایی کرد، یا بالعکس؟ الیاده در این کتاب مرزهای عوالم خوابگزارانه (تعبیر خواب) و عوالم اسطورهای را مدنظر داشته و با تشریح آیینها و مناسک انسان سنتی، از نمادپردازی دینی به اضطراب انسان مدرن رسیده است.
میرچا الیاده (۱۹۸۶-۱۹۰۷) اسطورهشناس و دینپژوه رومانیایی، از دانشگاهها و مراکز متعدد علمی دکترای افتخاری دریافت کرد: کالج بوستون، کالج حقوق سیل فیلادلفیا، دانشگاه سوربن و… .
«تاریخ اندیشههای دینی (۳ جلد)»، «تصاویر و نمادها»، «اسطوره و واقعیت» و «هنر اسرارآمیز» از دیگر آثار او هستند.
انتهای پیام
برچسب ها :ادبیات ، اسطوره، رویا، راز ، تیفوس ، ججین ، داستان ، داستانها ، معرفی ، میرچا الیاده ، ژان پل سارتر ، ژان پل سارتر و کتاب ، کتاب
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰