امیرعبداللهیان: در مورد تمامیت ارضی ایران با هیچ‌کس تعارف نداریم/ لاوروف: حاکمیت ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است

وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است، اظهار داشت: در مذاکرات تنظیم بیانیه مراکش، ما احترام به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دادیم.

کد خبر : 1119020
تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1402 - 14:41

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، در تماس تلفنی “سرگئی لاوروف” وزیر خارجه فدراسیون روسیه، با “حسین امیرعبداللهیان” وزیر امور خارجه کشورمان در بعد از ظهر جمعه ۱ دی ۱۴۰۲، آخرین تحولات مربوط به قفقاز جنوبی، اوضاع فلسطین و غزه و برخی موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان، با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای نیل به توافق صلح، با اشاره به تبعات منفی مداخلات برخی طرف‌های خارجی در منطقه، بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تاکید و عنوان نمود که کشورهای منطقه می‌توانند نقش سازنده‌ای برای ایجاد و تضمین صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان داشته باشند.

“امیرعبداللهیان” در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، جزایر سه گانه ایرانی را جز لاینفک تمامیت ارضی ایران دانست و اشاره نمود: جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از سوی هر طرفی در این خصوص را کاملا مردود می‌داند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مناسبات مثبت و رو به رشد مسکو و تهران یادآوری کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها از اصول بنیادین در مناسبات کشورهاست و تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد.

“سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به نشست اخیر سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در تهران، بر لزوم تقویت همکاری بین کشورهای مذکور برای کمک به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روند نیل به توافق صلح و ایجاد سازوکاری منطقه‌ای به‌منظور تضمین اجرای آن، تاکید نمود.

وزیر امور خارجه روسیه به نقش مهم و سازنده ایران در کمک به برقراری صلح در قفقاز جنوبی تاکید کرد.

“لاوروف” روابط مسکو و تهران را راهبردی دانست و تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران همواره مورد احترام روسیه بوده است و این سیاست رسمی مسکو هیچگاه نباید مورد تردید قرار گیرد. ما در مذاکرات تنظیم بیانیه پایانی نشست مراکش به صراحت ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران را مورد توجه قرار دادیم.

طرفین در این گفتگو آخرین تحولات فلسطین را مورد ارزیابی قرار دادند.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.