امیدی‌ها چند نفرند

عارف وعده داده مشخص شود که امیدی‌ها چند نفرند

کد خبر : 38385
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مهر 1396 - 6:07

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، آمنه شیرافکن: با گذشت نزدیک به دو سال از عمر مجلس دهم هنوز مشخص نیست فراکسیون امیدی‌ها چند نفر هستند، به‌همین‌دلیل هنگام ارزیابی آمار و ارقام گاه‌به‌گاه درباره موضع‌گیری‌های اعضای فراکسیون گمانه‌زنی می‌شود. از ١٠٣ رأی به عارف در انتخاب رئیس مجلس گرفته تا ٨۶ رأی پای نامه اعتراض به محدودیت‌های اعمال‌شده بر رئیس دولت اصلاحات. نوبه رأی اعتمادها و انتخاب هیئت‌رئیسه نیز فرصت دیگری برای وزن‌کشی سیاسی مجلس است. آنچه اغلب در آن فراکسیون مستقلین – نزدیک به علی لاریجانی – چیدمان اصلی را بر عهده دارد و گاهی از این ‌سو به آن‌ سو غش می‌کند و در نهایت به نتایج عینی‌تری می‌رسد. نمونه‌اش انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس اخیر که نوعی بازی‌خوردن فراکسیون امید و ولاییون را به‌دنبال داشت و به‌نفع مستقلین بود. اغلب در گپ‌وگفت‌های غیررسمی گفته می‌شد محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، به‌دلیل برخی مصلحت‌ها نمی‌خواهد تعداد نمایندگان عضو در فراکسیون امید مشخص و اعداد رسانه‌ای شود؛ اما اکنون به‌صراحت اعلام کرده به‌زودی فهرست اعضای فراکسیون امید مجلس دهم رسانه‌ای خواهد شد. باید دید چه مواضع و حوادثی عارف را به اینجای کار رسانده که حالا در نیمه عمر فراکسیون بالاخره دل به دریا زده و بناست اسامی فراکسیون امید را به‌صراحت بازگو کند.
با نردبان فهرست امید بالا آمدند
محمدرضا عارف درباره دو گروهی که می‌خواهند فراکسیون امید را به حاشیه ببرند، گفته «از همان ابتدای تشکیل فراکسیون امید دو گروه تلاش کردند فراکسیون امید را به حاشیه ببرند. یک گروه افرادی بودند که تلاش کردند با شبیه‌سازی با یکی از ادوار مجلس، تشکیل فراکسیون امید را از دیدگاه خود در راستای ضدیت با نظام و تعبیرات بی‌ربطی ازاین‌دست القا کنند. گروه دوم هم کسانی بودند که با نردبان لیست امید وارد مجلس شدند و با همسوشدن با گروه اول و به بهانه آنچه دوری از تندروی نامیدند راه‌شان را از ما جدا کردند». ایلنا در گزارشی از سخنرانی عارف در جمع اعضای سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه، همچنین ادامه داده «در انتشار نام اعضای فراکسیون امید تعللی صورت گرفت و به‌دلیل ملاحظه حال برخی افراد بود که در جلسه‌های خصوصی برخی ملاحضات شخصی را مطرح می‌کردند، ولی در آینده‌ای نزدیک فهرست اعضای فراکسیون امید اعلام می‌شود».
او همچنین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرده «واژه «اعتدال» نباید به معنای کوتاه‌آمدن یا سازش تعبیر شود. کشور ما همیشه از افراطی‌گری آسیب دیده است».
یک دوره نمایندگی اخلاقی بهتر  از ماندگاری بلندمدت
طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون امید مجلس است و از نخستین منتقدان به محرمانه‌ماندن اسامی فراکسیون امیدی‌ها می‌گوید…

«اینکه برخی ژله‌ای و چندفراکسیونی عمل می‌کنند، فقط به پایین‌آمدن اعتماد عمومی به اعضای اصیل فراکسیون منجر می‌شود.شعار شفافیت می‌دهیم درحالی‌که کمتر درون فراکسیون درباره همین اسامی و اعضای اصلی شفاف‌سازی شده است. به‌همین‌‌دلیل از هرگونه تصمیم در زمینه شفاف‌سازی استقبال می‌کنم».او همچنین تأکید کرده «پیش‌بینی من عددی بالاتر از صد نفر است. درباره ٨۶ امضای نقد محدودیت‌ها برخی نمایندگان حوزه انتخابیه بودند و به نظرم عدد اصلی فراکسیون امید بین صد تا ١٠٧ نفر است».
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز که بارها بر ضرورت اعلام اسامی تأکید کرده بود، به فرم‌هایی اشاره می‌کند که به‌طور آنلاین بین نمایندگان تقسیم شده و حالا کار عارف و فراکسیون را برای مشخص‌کردن اعضای واقعی فراکسیون امید آسان‌تر می‌کند».سیاوشی نیز به امضای فرم چندخطی میثاق‌نامه فراکسیون امید اشاره می‌کند و اینکه در همان چند خط بر ضرورت عضویت در یک فراکسیون و تعهد به تصمیم‌های فراکسیونی تأکید شده است. البته در همان حال سیاوشی به نمایندگانی اشاره می‌کند که با وجود رأی‌آوردن در فهرست امید و راهیابی به مجلس از امضای میثاق‌نامه فراکسیون امید سر باز زده‌اند و در برخی تصمیم‌ها آتش‌به‌اختیار عمل می‌کنند.
تحقق وعده؟
عضو فراکسیون زنان مجلس دهم همچنین تأکید می‌کند فراکسیون امید تا به اینجای کار بارها از مواضع چندنبشی برخی نمایندگان عضو این فراکسیون صدمه خورده و این صدمه شاید در دوره‌های بعدی به عدم اعتماد مردم به فهرست موردنظر اصلاح‌طلبان منجر شود. تاکنون جسته‌و‌گریخته خبرهایی مبنی بر انتشار اسامی فراکسیون امیدی‌های مجلس دهم از جانب سخنگو و نایب‌رئیس این فراکسیون مطرح شده، اما این نخستین‌بار است که شخص عارف در این زمینه اعلام نظر رسمی کرده و شفاف گفته: «به‌زودی فهرست فراکسیون امید را اعلام می‌کند». حالا باید دید وعده عارف چه زمان محقق خواهد شد.


 

telegram.me/jajinnews

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.