الزامات استفاده رمزارز در حوزه واردات/ رانت جدید برای یک عده خاص ایجاد نکنیم

رئیس مجمع واردات ایران با بیان این‌که استفاده از رمزارز در حوزه واردات، درصورت بسترسازی و ایجاد ساختار درست می‌تواند مفید باشد، گفت: دغدغه ما این است که این کار منجر به ایجاد رانت جدید برای یک عده خاص نشود.

کد خبر : 140985
تاریخ انتشار : شنبه 29 مرداد 1401 - 10:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، علیرضا مناقبی، رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران درمورد استفاده از رمزارزهای رسمی در واردات گفت: هر اقدامی در جهت گشایش در مسیر معیشتی مردم قابل پذیرش و مورد استقبال همه فعالان بازرگانی و بخش تولید است.

وی افزود: طبق اعلام‌ها، استفاده از رمزارزهای رسمی در واردات از شهریورماه شروع می‌شود اما این ادعا که با استفاده از رمزارز می‌توان سلطه دلار را از بین برد خیلی واقعی نیست چون دلار جایگاه خودش را دارد و رمزارز هم جایگاه خودش را.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران با بیان اینکه همه کشورهای دنیا از رمزارز استفاده نمی‌کنند، اظهار کرد: رمزارز برای همه قابل استحصال و دسترسی نیست چون برخی کشورها با فیزیکِ پول و مسیر بانکی اقدام می‌کنند و بنابراین همه کشورهایی هم که با ما در ارتباطند این کار را نخواهند کرد.

مناقبی تصریح کرد: ما مخالفتی با استفاده از رمزارز در حوزه واردات نداریم اما دغدغه ما این است که این کار منجر به ایجاد رانت جدیدی برای یک عده خاص نشود ضمن اینکه اکثریت تجار و تولیدکنندگان و فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه واردات و صادرات آگاهی و آمادگی بالایی از سازوکار این مسئله ندارند.

وی معتقد است که استفاده از رمزارز در حوزه واردات، درصورت بسترسازی و ایجاد ساختار درست می‌تواند مفید باشد اما در شرایطی که به‌یک‌باره مطرح می‌شود ممکن است واردکنندگان را با چالش‌هایی مواجه کند.

رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران با طرح سؤالی در این خصوص گفت: سؤال ما این است؛ آیا مقررات ثابتی برای رمزارزها تدوین شده است که دو ماه دیگر مجدداً دچار تغییر نشود و فعالان این حوزه لطمه نبینند” و سؤال دیگر این‌که؛ قیمت‌گذاری رمزارز به‌چه‌صورتی خواهد بود؟

مناقبی با تأکید بر اینکه “ما باید خود تحریمی‌ها را کنار بگذاریم و مقررات‌زدایی کنیم” ابراز کرد: آموزش‌دیدن مردم برای استفاده از این کار در داخل کشور و داشتن قوانین باثبات در این خصوص ضروری است.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.