اقدام نامتعارف و ضدانسانی ارمنستان ‌در هدایت پساب به رودخانه ارس

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اقدام کشور ارمنستان را در ورود پساب به رودخانه ارس اقدامی نامتعارف و ضدانسانی دانست.

کد خبر : 945636
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 7:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد جوانبخت در جلسه بررسی وضعیت طرح‌های آب و فاضلاب شمال استان اردبیل اظهار داشت: ما به دنبال کتمان این آلودگی نیستیم بلکه بر این باوریم با مهم جلوه دادن این امر اقدامات پیشگیرانه در سطح ملی و بین المللی مورد توجه قرار گیرد تا سلامت مردم دچار خدشه نشود.

وی اقدام کشور ارمنستان را در ورود پساب به رودخانه ارس اقدامی نامتعارف و ضدانسانی دانست و خاطرنشان کرد: در کنار بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی خارجی در حل این مشکل وزیر نیرو در سفر مکرر به ارمنستان این مساله را پیگیری کرده تا سران کشور ارمنستان و همسایگان سلامت آب رود ارس را مورد توجه قرار دهند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: این حق مسلم مردم منطقه است که در این حوزه پیگیر مسایل باشند و دولت سازمان حفاظت محیط زیست را متولی این امر کرده ما وزارت نیرو نیز در این زمینه پایش مستمر و استانداردسازی سختگیرانه را در حوزه آب شرب هدفگذاری کرده است.

جوانبخت تصریح کرد: نباید این موضوع را ساده تصور کنیم بلکه بهتر است در کنار کاهش نگرانی مردم در این حوزه شفاف دغدغه ها و نگرانی ها را بیان کنیم.

اختصاص ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پایاب سد خدافرین

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به بزرگترین پروژه آبی – خاکی در شمال استان اردبیل از محل صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: اخیرا با عنایت مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار اعتبار برای پروژه های مرزی اختصاص یافته که از این میران سهم استان اردبیل ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که برای پایاب سد خدافرین و شبکه انتقال هزینه خواهد شد.

جوانبخت اظهار امیدواری کرد؛ تا شهریور ماه سال آینده شبکه پایاب سد خدافرین به صورت کامل آماده بهره برداری شود.

وی بهسازی کانال خاکی مغان را برای جلوگیری از هدررفت ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب یادآور شد و بیان کرد: تامین آب شرب شهرها و روستاها اولویت وزارت نیرو است و در این زمینه هیچ محدودیتی در تخصیص اعتبارات و منابع نداریم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا رعایت عدالت آبی را به عنوان راهبرد دولت و وزارت نیرو یادآور شد و گفت: وزارت نیرو از کشت نامتعارف جلوگیری کرده و در قالب برنامه جامع سعی دارد کشت و زرع پائیزی را مورد حمایت قرار دهد.

جوانبخت با اشاره به کلنگ زنی احداث شبکه فاضلاب آغدام پارس آباد تصریح کرد: وزارت نیرو با استفاده از منابع مختلف به ویژه فاینانس تکمیل پروژه های فاضلاب و جمع آوری پساب شهری را در اولویت قرار داده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در بازدید از سد عمارت نیز احداث این سد را در کنترل سیلاب ها و آب آوری رودخانه ها در فصول مختلف بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد.

جوانبخت به پروژه انتقال آب مشگین شهر نیز اشاره کرد و گفت: آب و فاضلاب و آب منطقه ای در راه اندازی خط انتقال موقت حرکتی جهادی انجام داده تا پایداری منابع آب مشگین شهر انجام شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: در درازمدت پروژه انتقال آب به مشگین شهر از طریق سد احمدبیگلو و مجتمع آبرسانی سبلان تامین خواهد شد.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.