افزایش ازدواج‌‌های ثبت نشده با اعمال محدودیت سن ازدواج دختران

یکی از دلایلی که افراد اقدام به ثبت قانونی ازدواج‌های شرعی خود نمی‌کنند، ممنوعیت قانونی است که وجود دارد – ازدواج‌ دختران زیر ۱۳ سال باید با اجازه قاضی انجام گیرد – و قاعدتا اگر دامنه این‌گونه قوانین گسترده‌تر شود این آسیب نیز فراگیرتر می‌شود.

کد خبر : 57836
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1396 - 10:43

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، از آذر ماه ۱۳۹۵ فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری به ریاست شهیندخت مولاوردی، پروژه «افزایش حداقل سن ازدواج» را کلید زدند و آن را در اولویت مجموعه‌های مربوط به خود قرار دادند. در همین ارتباط سکینه الماسی عضو فراکسیون زنان مجلس در مصاحبه‌ای گفت: «مجلس به طور عام و فراکسیون زنان به طور خاص تلاش ویژه‌ای برای اصلاح سن ازدواج دختران داشته‌اند و نظر ما بر این است که حداقل سن ازدواج باید از ۱۳ سال به ۱۸ سال برسد».

یکی از دلایلی که نمایندگان مجلس برای تهیه این طرح بیان کردند وجود ازدواج‎‌های ثبت نشده در سنین پایین است. طیبه سیاوشی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی درباره ممنوعیت ازدواج دختران گفت: «دلیل این کار این است که همیشه در سن‌های پایین ازدواج‌های ثبت نشده‌ای داریم و باید جلوی آن گرفته شود».

راه‌حل یا عامل مشکل‌زا؟

یکی از دلایلی که افراد اقدام به ثبت قانونی ازدواج‌های شرعی خود نمی‌کنند، ممنوعیت قانونی است که وجود دارد – ازدواج‌ دختران زیر ۱۳ سال باید با اجازه قاضی انجام گیرد – و قاعدتا اگر دامنه این‌گونه قوانین گسترده‌تر شود این آسیب نیز فراگیرتر می‌شود.

رئیس‌شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در این باره می‌گوید: «اگر در شرایطی دختری با سن ۱۳ سال تمایل به ازدواج داشته باشد و تمام شرایط خانوادگی و دیگر مسائل فراهم باشد لزومی ندارد که با استفاده از قانون از این امر جلوگیری کنیم، چرا که در این صورت تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود افزایش ازدواج‌های ثبت نشده خواهد بود».

زهرا آیت‌اللهی درخصوص تبعات ازدواج‌های ثبت‌نشده نیز عنوان کرد:‌ «در صورت عدم ثبت ازدواج، بیشترین آسیب به دختران وارد خواهد شد. چرا که در آینده در صورت بارداری دختران مشکلات عدیده‌ای برای ثبت فرزند و در صورت درخواست طلاق از سوی دختر به علت ثبت نشدن ازدواج مشکلات زیادی برای دختران ایجاد خواهد شد».

حال از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که طرح‌ها و برنامه‌های خود را منطبق با واقعیت طراحی کنند تا اگر قرار نیست با این طرح‌ها گره‌ای از مشکلات جامعه برداشته ‌شود، حداقل به مشکلات مردم دامن زده‌نشود. پر واضح است که وقتی افرادی ازدواج‌های خود را تا چند سال ثبت و رسمی نمی‌کنند، راه‌حل این مشکل، ممنوعیت آنها از ثبت رسمی نیست، چرا که به صورت ناخواسته‌ای افراد هدایت و بلکه تشویق می‌شوند به شیوه خود-ثبت نکردن ازدواج- ادامه دهند و ثبت نکردن ازدواج‌ها به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و نتیجه این عمل چیزی جز وارد شدن آسیب بیشتر به زوجین و به طور خاص زنان نخواهد بود.

بهتر است مسئولین کشور برای حل این‌گونه آسیب‌ها به جای توسل به زور اجبار از فرهنگ‌سازی و بالا بردن آگاهی جامعه استفاده کنند تا با مقاومت و مقابله مردم نیز روبرو نشوند.

 

ایمان کرمی‌دره نارنجی

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.