اعلام آمادگی مشروط ارمنستان برای همکاری با آذربایجان و ترکیه

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد: ما آماده هستیم تا راه‌ها را برای آذربایجان و ترکیه بر اساس اصول حاکمیت، صلاحیتی و تعاملی خود باز کنیم.

کد خبر : 946084
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 10:14

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، نیکول پاشینیان در یک مصاحبه‌ تلویزیونی، گفت: هیچ طرف ثالثی نباید بر هیچ قسمتی از خاک ارمنستان کنترل داشته باشد.

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت: پاسگاه‌های بازرسی مرزی و خدمات گمرکی ارمنستان باید بر اساس چارچوب حاکمیتی ارمنستان درخصوص عبور از مرز ارمنستان عمل کنند.

پاشینیان در ادامه گفت: به ما گفته شده که طبق بیانیه‌های سه‌جانبه، امنیت مرزی باید توسط روسیه تامین شود، اما من اعلام می‌کنم که بیانیه‌ها به چنین چیزی اشاره نمی‌کند. بر خلاف آنچه که گفته شده، این بیانیه می‌گوید که امنیت باید توسط ارمنستان تضمین شود.

دولت ارمنستان در بیانیه‌ خود در تاریخ ۲۵ تیر اعلام کرده بود که نخست وزیر این کشور در دیدار با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و شارل میشل رئیس شورای اروپا درباره بحران میان باکو و ایروان، گذرگاه لاچین، روند تعیین مرزها و امنیت مرزی میان دو کشور، بازگشایی زیرساخت‌های حمل و نقل و اقتصادی منطقه‌ای رایزنی و توافق کردند تا تلاش‌ها برای حل مسائل مورد بحث را ادامه دهند.

مقام های دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بارها طرف مقابل را به کارشکنی در برابر ابتکارات صلح جامعه بین‌المللی و رفع اختلاف مناقشه بیش از ۳۰ ساله دو کشور بر سر قره باغ متهم کرده‌اند.

منطقه کوهستانی قره‌باغ در داخل جمهوری آذربایجان واقع است، اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ به اشغال نیروهای ارمنستان درآمد، با این حال در جریان جنگ پاییز ۲۰۲۰، بخش زیادی از آن آزاد شد و با امضای معاهده آتش بس سه جانبه بین روسیه ـ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تکلیف خانکندی مرکز قره‌باغ نامشخص رها شد.

اختلاف بر سر ایجاد گذرگاه بین خانکندی و خاک ارمنستان از طریق شهر لاچین و نیز گذرگاه بین بخش شرقی خاک جمهوری آذربایجان به سمت نخجوان موسوم به کریدور زنگه‌زور و نیز نامشخص بودن وضعیت مدیریت مناطق ارمنی نشین قره باغ از جمله موارد و موانع صلح بین دو کشور در سه سال گذشته بوده است.

خودداری ارمنستان در ایجاد گذرگاه بین بخش اصلی و شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان موجب شد که باکو نیز مسیر تردد در گذرگاه لاچین را برای ارامنه ساکن قره باغ مسدود کرده و مسیر جایگزینی را پیشنهاد کند که با مخالفت ارمنستان مواجه شد.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش بس بین طرفین آغاز کردند ولی در مدت ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بارها نقض شده است.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.