جشن تولد مادر ۸۸ ساله بادرودی با حضور ۸۸ نفر از اعضای خانواده‌/ «فاطمه» نخستین و پرتکرارترین اسم ثبت شده در ثبت احوال

در ۸۸ سالگی مادربزرگ بادرودی، همه فامیل‌های و وابستگانش دور هم جمع شدند تا تولد ۸۸ سالگی‌اش را جشن بگیرند، مادربزرگ با لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی بر بلندای مجلس نشسته و از فرزند ۶۴ ساله تا نبیره دو ماهه در این جمع بیش از ۸۸ نفره حاضر بودند.

کد خبر : 50045
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1396 - 20:52

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، صدای تبعیض از ده‌ها بازار تجاری طبقاتی در مناطق مرکزی و پرجمعیت شاهین‌شهر که گویی فقط برای شهروندان به‌ دور از معلولیت‌های جسمی ساخته‌شده‌اند، به گوش می‌رسد.

بازارهای طبقاتی با صدها غرفه گران‌قیمت و هزینه‌های میلیاردی ساخته می‌شوند، اما ظاهراً کسی نیست که به آن‌ها به گوید، در طراحی مهندسی این بناهای چندطبقه، چرا آسان‌بر (آسانسور) و شیب‌راهه (رمپ) پیش‌بینی نکرده‌اید؟

شاهین‌شهر، مرکز شهرستان شاهین‌شهر و میمه با حدود ۱۸۰ هزار نفر جمعیت و رشد جمعیتی سریع‌تر از نرخ رشد متوسط کشوری، ۲ هزار و ۵۰۰ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی  شهرستان شاهین‌شهر و میمه را در خود جای‌داده است.

مردم این شهر وقتی معلولانی را می‌بینند که با ناراحتی پله‌های سنگی  این بازارها  را تماشا می‌کنند و نمی‌توانند از آن‌ها بالا و پایین بروند، جور کم‌کاری و بی‌ملاحظگی سازندگان، مهندسان، ناظران و مدیران وقت شهرداری را می‌کشند و به یاری معلولان می‌شتابند.

 برخی از شهروندان می‌پرسند مگر احداث یک دستگاه «آسان‌بر» یا «شیب‌راهه»، چقدر هزینه داشته است که سرمایه‌گذارانی که سودهای چند ده میلیارد تومانی از فروش غرفه‌های مرکزهای تجاری به جیب زده‌اند، از نصب این وسیله ضروری معلولان ناتوان بوده‌اند؟

کارشناس مسؤول حوزه توان‌بخشی اداره بهزیستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه می‌گوید: سازندگان بازارهای تجاری زمانی که شروع به ساخت‌وساز کرده بودند گویی نمی‌دانستند صدها معلول حرکتی در این شهر روبه توسعه هم زندگی می‌کنند، متأسفانه مهندسان ناظر وقت در شهرداری هم به این موضوع مهم، توجهی نکردند.

آذر ملکشاهی به تشکیل هر سه ماه یک‌بار جلسه‌های مناسب‌سازی معابر عمومی مناطق شهری این شهرستان برای معلولان در فرمانداری شاهین‌شهر اشاره و خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه‌ای که تابستان امسال برگزار شد، معاون فرماندار، به مسؤولان مرکزهای تجاری یک ماه فرصت داد که برای نصب و راه‌اندازی آسان‌بر و شیب‌راهه اقدام کنند و اگر آن‌ها اقدامی نکردند، شهردار شاهین‌شهر موظف است که احداث  این وسایل ویژه معلولان را بر عهده به گیرد و هزینه احداث را از مسؤولان مرکزهای تجاری یا هیأت امنای آن‌ها دریافت کند.

وی اظهار داشت: پس از گذشت ۵ ماه از این مصوب، شهرداری فقط نامه‌ای در این خصوص به صاحبان و هیأت امنای مرکزهای تجاری ارسال کرده است، وی تغییر مدیریت در شهرداری را یکی از دلایل این کم‌کاری بیان کرد.

کارشناس مسؤول حوزه توان‌بخشی اداره بهزیستی با گلایه از مسؤولان بانک‌های شاهین‌شهر بیان داشت: در جلوی برخی از این بانک‌ها شیب‌راهه نصب‌شده است اما این وسیله ساده ویژه رفت‌وآمد را با نصب قفلی برای استفاده معلولان مسدود کرده‌اند، در دانشگاه پیام نور شاهین‌شهر نیز دانشجویان معلول، به علت نصب نشدن شیب‌راهه از استفاده کردن از سالن غذاخوری این دانشگاه محروم هستند.

وی معتقد است که وضعیت طرح‌های مناسب‌سازی شهری برای معلولان در شهر گز بهتر از شاهین‌شهر و وضعیت شهرستان شاهین‌شهر و میمه بهتر از شهرستان‌های دیگر استان اصفهان می‌باشد.

دراین‌باره رئیس شورای اسلامی شهر شاهین‌شهر با تأیید دشواری رفت‌وآمد معلولان در مکان‌های عمومی به‌خصوص بازارهای تجاری این شهر گفت: ۶۵ درصد معابر و ساختمان‌های عمومی و ۳۵ درصد ساختمان‌های دولتی برای استفاده راحت معلولان مناسب‌سازی نشده است.

مهرداد مختاری افزود: طرح مناسب‌سازی معابر عمومی در دوره پنجم فعالیت شورای شهر، شتاب نسبی گرفته و در خیابان فردوسی (خیابان مرکزی شهر)، بوستان انقلاب، شهرداری و ساختمان‌های وابسته و برخی از ادارات و بانک‌ها اجراشده است.

شهردار شاهین‌شهر نیز به‌تازگی در جشن ویژه معلولان شاهین‌شهری تصریح کرد: با شرایط مطلوب مناسب‌سازی مکان‌های عمومی به‌ویژه در بوستان‌ها و معابر عمومی برای معلولان در این شهر حدود ۲۰۰ هزارنفری فاصله‌داریم.

عیسی بهمنی خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از بوستان این شهر تأسیسات بهداشتی ویژه معلولان ندارد، رفت‌وآمد نیز در برخی از بوستان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برای معلولان حرکتی با دشواری و با کمک شهروندان شاهین‌شهری انجام می‌شود.

وی معرفی یکی از نابینایان را به‌عنوان یکی از مشاوران خود باهدف ارتباط نزدیک‌تر با معلولان و انتقال درست درخواست‌های آنان بیان کرد و از جامعه معلولان خواست: مشاوره‌های لازم را از مسیر اداره بهزیستی و مشاور ویژه خود در خصوص انتقال درخواست‌ها و مشکلات خود به وی اطلاع دهند.

در پایان مدیران دستگاه‌های دولتی مسؤول و صاحبان مرکزهای تجاری شایسته است یک‌بار دیگر نرخ نامه فروش آسان‌بر و شیب‌راهه را مرور کنند که خرید و نصب یک دستگاه شیب‌راهه (رمپ) حدود ۱۰۰ هزار تومان و یک دستگاه آسان‌بر (آسانسور) مسافربر کششی با ۵ توقف و ظرفیت ۶ نفر، بین ۴۹ میلیون‌تا ۵۵ میلیون تومان (کمتر از ارزش یک مترمربع یک واحد تجاری) قیمت دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان 

 حسین غفرانی کجانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه شهر اصفهان به مناسبت روز ثبت احوال اظهار داشت: سوم دی ماه هر سال روز ملی ثبت احوال نام‌گذاری شده است و فرصت مغتنمی برای بیان خدمات ثبت احوال در کشور نیز هست؛ اولین برگ سه جلدی ثبت شده در این مجموعه، نام مقدس فاطمه و این نام همچنان صدرنشین اوراق و ‌دفاتر است.

وی افزود: ثبت احوال با رویکردی منحصر به اصل هویت با کارکرد فردی مثل نظام مالیاتی و ‌اجباری شکل گرفت، امروزه اگرچه وظایف ثبت احوال محدود شده است اما با ظرفیت‌ها قابلیت‌ها و موجودیت‌های پس از انقلاب علاوه بر پاسداری از مرزهای هویتی با روش‌های متقن خدمت‌های خود را به صورت آرشیو و متنوع درآورده است.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان گفت: عمده‌ترین و‌برترین خدمت ثبت احوال در عرصه باشکوه‌ترین صحنه حضور مردم در کشور و در انتخابات است؛ نقش مهم و تأثیرگذار این اداره در برنامه توسعه اول تا ششم جایگاه ثبت و آمارهای دقیق آن بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه عنوان کرد: از عناوین خدمات ثبت احوال، خروجی ماهیانه ۱۱۰ مورد است که ۲۰ مورد از آن خدمات مستقیم به مردم و همچنین ارتباط با ۱۵۰ دستگاه‌ها اداری، انتظامی، بانک‌ها و نظامی به صورت مستقیم و ‌آنلاین است.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه ثبت احوال انتشار آمارهای انسانی است که در چشم‌انداز برنامه‌ها مهم است و چه در نظام تعلیم و تعلم و‌ چه سایر بخش‌های اقتصادی و در کل هرجایی که سخن از افق و چشم‌انداز باشد که یا با حضور بسترساز و‌ فرهنگ‌ساز غیرمستقیم یا مستقیم انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: شورای ثبت وقایع حیاتی در استان اصفهان، ولادت را در هر ۱۵ روز و وفات را تا ۱۰ روز پس از آن ثبت می‌کند و دقیق‌ترین آمارهای فوت و و‌لادت در استان در ۹۹٪ موارد وقایع ثبت می‌شود.

غفرانی کجانی خاطرنشان کرد: در شورای راهبردی جمعیت به ریاست استاندار و‌ دبیران ثبت احوال، مسأله رصد جمعیت و پیگیری دغدغه رهبری نیز درحال پیگیری است.

وی در خصوص جمعیت آینده استان ابراز نگرانی کرد و گفت: آینده جمعیت دچار ابهام است و نگرانی از وضعیت جمعیت در آینده وجود دارد؛بیش از ۷۰ درصد جمعیت فعلی در موقعیت پنجره طلایی قرار دارند اما جمعیت به سمت پیری رفته و نیاز دارد تا نظام  برنامه‌ریزی فکری در این باره بیندیشد تا دچار مشکل نشویم.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان عنوان کرد: ۴۸ درصد جمعیت بین ۳۰ تا ۶۰ سال هستند و اگر چه اکنون جمعیت کمی به نظر می‌آید اما با کاهش جمعیت گروه اول و انتقال گروه بعد به سالمندی در سال ۱۴۲۰، اگر در بهترین حالت جمعیت قرار بگیریم، باز هم دچار مشکل خواهیم‌شد.

وی اضافه کرد: رواج فرهنگ‌ زندگی بهتر با فرزند کمتر، تک‌فرزندی، مشکلات نازایی، بالا رفتن سن ازدواج در مردان ۲۹ و زنان ۲۵ سال، از علل این مشکل هستند.

غفرانی کجانی اذعان داشت: کارت ملی هوشمند به عنوان پدیده نوین و مطرح در جهان فواید زیادی دارد و‌ در جهان از آن بهترین بهره را در جهت توسعه کشور به کار می‌برند؛ کارت ملی هوشمند تجمیعی از تمامی کارت‌ها و اطلاعات و مستعد ارائه خدمات مختلف است و‌ در پی آن تحولات جدیدی به وقوع خواهد پیوست.

مدیر کل اداره ثبت احوال با بیان اینکه در استان اصفهان یک میلیون و ۸۳۸ هزار نفر کارت ملی هوشمند دریافت کرده‌اند، گفت: از مراجعه مستمر و افزایش مردم تشکر می‌کنم اما تقاضا می‌کنیم که باقی افراد برای دریافت کارت هوشمند تا پایان سال مراجعه کنند

وی ابراز داشت: در حال حاضر با همکاری دفاتر پست و پیشخوان و با ورود سامانه‌های سیار کلیه قسمت‌های جمعیت تحت پوشش قرار خواهند گرفت و اولین سامانه سیار در آسایشگاه جانبازان شهید مطهری استقرار یافت و به زودی در مراکز دیگر متمرکز خواهند شد.

غفرانی در پایان خاطرنشان کرد: عنصر تکریم ارباب رجوع را به عنوان اصل تفکیک ناپذیر افراد ثبت احوال برشمرد و تأکید کرد: در اداره ثبت احوال با بازرسی‌های مستمر به افزایش سطح کیفیت خدمت‌رسانی دفاتر ثبت احوال استان تلاش شده است.

در ۸۸ سالگی مادربزرگ بادرودی، همه فامیل‌های و وابستگانش دور هم جمع شدند تا تولد ۸۸ سالگی‌اش را جشن بگیرند، مادربزرگ با لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی بر بلندای مجلس نشسته و از فرزند ۶۴ ساله تا نبیره دو ماهه در این جمع بیش از ۸۸ نفره حاضر بودند.

«بهشت زیر پای مادران است»، شاید همین یک حدیث کافی است که دریابیم مادر چه واژه مقدسی است و چه فضیلتی نیکوتر از نگهداری از مادر که چهره‌اش حکایت از یک‌ عمر دلسوزی، دل‌تنگی، کار، زحمت، تلاش و خون‌ دل خوردن دارد.

در روزگاری که ما انسان‌ها هر روز از هم دورتر می‌شویم و دورهمی‌های خانوادگی و واقعی جای خود را به گپ‌های مجازی و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی داده‌اند، یک خانواده خوش‌ذوق بادرودی دست به ابتکار جالبی زدند و با یک تیر دو نشان زدند؛ اول جشن تولد مادربزرگ ۸۸ ساله و دوم یک دورهمی ناب با حضور همه فرزندان، نوه‌ها، نتیجه‌ها، نبیره‌ها و عروس و دامادها برگزار کردند.

مادربزرگ قصه ما حمیده خالورضا متولد هفتم آبان ۱۳۰۹ در شهر زیارتی بادرود است، مادری با ۸ فرزند، چهار پسر و چهار دختر که ۷ نفر از بچه‌ها در قید حیات هستند و پسر اول به رحمت خدا رفته است.

*دکتر داروسازی که ۲۰ سال پرستار مادر است

عباس پورعسگر دکتر داروسازی است که قریب ۲۰ سال در کنار همسر مهربانش مسؤولیت نگهداری و مواظبت از مادر را بر عهده‌گرفته است، او که موفقیت خود را مدیون دعای مادرش می‌داند در همه این سال‌ها حق فرزندی را به‌ جا آورده و در کنار سایر برادرها و خواهرها و به‌ ویژه همسرش نگذاشته زنگار غم و تنهایی دامن مادر را در برگیرد.

عباس پورعسگر چنین اظهار می‌کند که از روزی که دانشجو شدم با مادر همراه بوده‌ام و هر جا رفتم او را با خود بردم و این مادر علاوه بر اینکه جزئی از زندگی مشترکمان است، مایه برکت زندگی و موفقیت من است.

وی ادامه می‌دهد: بعضی وقت‌ها که به مسافرت می‌روم روز اول مسافرت دلم برایش تنگ می‌شود و جای خالی‌اش را در مسافرت احساس می‌کنم، چون می‌خواستم برادران و خواهران را به‌ زحمت نیندازم از اول گفتم مادر را با افتخار نزد خودم نگه می‌دارم و سر سفره ناهار یا شام بدون مادر، لبم به غذا باز نمی‌شود، باید چهره مادر را ببینم و غذا بخورم، البته از خودگذشتگی همسرم نیز قابل‌ تقدیر است.

پایگاه خبر ججین

*عروس فداکار همدم‌ مادرشوهر ۸۸ ساله

در بین صحبت با عباس پورعسگر یک‌ لحظه همسرش با صدای بلند می‌گوید فکر نکنی فقط مادر شماست؟ مادر من هم هست و او را به‌ اندازه مادرم دوستش دارم و به او عشق می‌ورزم.

این مادربزرگ بادرودی نیز چند کلامی لب به سخن می‌گشاید و می‌گوید که ۸ فرزند دارد که یکی از آن‌ها دار فانی را وداع گفته و از زمانی که همسرش از دنیا رفته با عباس زندگی می‌کند، در طول هفته با توجه به کار عباس به نطنز می‌آید و آخر هفته به بادرود برگشته و با خانواده دیدار تازه می‌کند.

مادر می‌گفت در جوانی همراه با همسرم کار کردم و این بچه‌ها را بزرگ کردم، از نانوایی و کشاورزی و دامداری همه کارها را انجام داده بود و حال به استراحت می‌پرداخت و نصیبش سه زیارت مدینه، کربلا و مشهد شده بود و از خدا راضی بود.

*جشن تولد مادر ۸۸ ساله بادرودی با ۸۸ نفر از اعضای خانواده‌اش

حالا در ۸۸ سالگی مادربزرگ قصه ما، همه فامیل‌های و وابستگانش دورهم جمع شدند تا تولد ۸۸ سالگی‌اش را جشن بگیرند، مادربزرگ با لباس‌های رنگارنگ و زیبای محلی بر بلندای مجلس نشسته و از فرزند ۶۴ ساله تا نبیره دو ماهه در این جمع بیش از ۸۸ نفره حاضر بودند.

اهالی فامیل که شاید کمتر همدیگر را می‌دیدند فرصت داشتند تا دور هم جمع شوند، خاطره بگویند، دلی تازه کنند و با هم بگویند و بخندند؛ بساط خاطره‌گویی هم فراهم بود و خنده از لب‌های هیچ‌یک از میهمانان پاک نمی‌شد، میوه و شیرینی و کیک تولد هم جور بود و شام هم با حضور همه میهمانان صرف شد.

دست‌آخر هدایا و کادوها هم به دست مادربزرگ رسید تا یک‌ شب به‌ یادماندنی و زیبا در خاطره مادربزرگ مهربان و همه میهمانان نقش ببندد، مراسمی ساده اما پر از مهربانی و عشق و معرفت که می‌تواند تلنگری باشد برای انسان‌های این دوره و زمانه که یادشان می‌رود خیلی زود دیر می‌شود!

می‌توانید فیلم گفت‌وگوی ما با این مادر و فرزند ۸۸ ساله را تماشا کنید.

 

 

 

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.