اسم های عجیب و غریب / ثبت حدود یک میلیون تولد در سال جاری

تعداد متولدان سال ۹۶ تا دیروز که ۱۳ آبان بود، ۹۶۴ هزار و ۷۴۷ مورد و آمار مرگ‌ومیر در همین مدت ۲۳۴هزار و ۶۸۶ مورد بوده است. در میان متولدان سال ۹۶، ۴۹۳هزار و ۹۴۸ نفر پسر و ۴۷۰هزار و ۷۹۷ نفر دختر بوده‌اند.

کد خبر : 42086
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آبان 1396 - 6:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، تعداد متولدان سال ۹۶ تا دیروز که ۱۳ آبان بود، ۹۶۴ هزار و ۷۴۷ مورد و آمار مرگ‌ومیر در همین مدت ۲۳۴هزار و ۶۸۶ مورد بوده است. در میان متولدان سال ۹۶، ۴۹۳هزار و ۹۴۸ نفر پسر و ۴۷۰هزار و ۷۹۷ نفر دختر بوده‌اند.

اسم های عجیب و غریب

آرشیو،گشنه، گرگ‌آقا، بره، بوشفر، چاه، یتیم، حلوا، پارچه، پاکت، پوپول، ادامه، آشفته، افسرده، نوشابه، حلوا و ارزان بخشی از اسامی باورنکردنی افراد در سازمان ثبت احوال است. برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال، انتخاب نام با والدین است. البته همواره بر این موضوع تاکید شده که نام‌های مناسب، نیکو و پسندیده به‌صورت مجرد و مرکب انتخاب شود. در سال‌های گذشته تغییرات زیادی در نامگذاری فرزندان ایرانیان رخ داده است. در پایگاه اطلاعات‌جمعیتی کشور ۴۲۰ هزار عنوان نام وجود دارد که ۲۲۰ هزار عنوان دخترانه و ۲۰۰ هزار عنوان پسرانه است. تنوع نام‌های دخترانه به واسطه الگوهای نامگذاری برابر بررسی‌های صورت‌گرفته پیش‌بینی شده که حدود ۲۰ الگوی توصیفی، دینی مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه‌ای، ترکیبی، نام گل‌ها، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه‌ها و رودها و نام موجودات خیالی و تاریخی نمونه‌ای از این الگوهاست.

در این رابطه ۱۴ الگوی نامگذاری برای پسران و ۱۸ الگوی نامگذاری برای دختران وجود دارد. هفت هزار و ۵۴۹ اسم قابل‌تغییر وجود دارد که سه هزار و ۷۳۷ نام پسرانه و سه هزار و ۸۱۲ نام دخترانه است و هر شخصی نامش در آن باشد، بلافاصله به اسم مناسب، قابل‌تغییر است. البته ممکن است اسمی در این فهرست‌ها نباشد، اما از دید ثبت‌احوال قابل‌تغییر باشد. در این باره فرد باید دنبال مجوزهای لازم باشد. آرشیو، آسیب، اجباری، اخی، اردوخان، اشتر، اهریمن، باباقلی، بیابانی، ملخ، فضا، فراری، شفتالو، شربت، قطار، قطاری، قسمت، قربانی، کابوس، گشنه، گرگ آقا، بره، بشم، بهداشت، بوشفر، چاه، چراغ، چیتر، زنگی، سرباز، شوجر، علاقه، غم، غارت، فرار، فراری، فراموش، کوپال، گمان، لذت، لشکر، للو، ورندل و یتیم تنها برخی از اسامی پسران قابل‌تغییر در این فهرست‌هاست. این اسامی غالبا به قبل از سال ۱۳۷۰ بر‌می‌گردد. آشفته، آفت، اجبار، افسرده، باجی، بیزار، پنبه، تعارف،‌حلوا، خرما، خیار، شربتی، شقیقه، کفتر، نیمکت، قیمتی، همیشه، نوشابه، ییلاق، لوله، لیاقت، لبو، لباء، مشکی، مشکی‌جان، مغلوبه، مفتول، حاضر، حالتاج، حسرت، حضرت، حبصه، خارا، خابس، پارچه، پاکت، پنیر، پوپول، پولی، انقلاب، اوجق، آمریکا، آلمان، انگلیس، انه، آقا بگم، ادامه و ارزان بخش از اسامی قابل‌تغییر برای دختران است. بیشترین فراوانی نام‌های‌خانوادگی در سطح کشور به ترتیب محمدی، حسینی، احمدی، رضایی، مرادی، حیدری، کریمی، موسوی، جعفری و قاسمی است.

تدوین لایحه‌ای برای دادن اختیار تغییر نام

اعلام خبر تدوین لایحه‌ای برای دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان پس از رسیدن به ۱۸سالگی از سوی سازمان ثبت‌احوال شاید برای همه مهم به نظر نرسد، اما اگر ازجمله کسانی باشید که اسمتان را به هر دلیلی دوست ندارید و از هر بار شنیدنش ناراحت می‌شوید، همه جزئیات این خبر را پیگیری خواهید کرد. فقط در سال ۸۹ بیش از ۲۲ هزار درخواست تغییر نام در ثبت‌‌احوال کشور مورد بررسی قرار گرفته است. با این قانون فقط کسانی که نام‌هایی تا این حد عجیب مانند شهره فاطمه، سرتیپ، دکتر، شهردار، وانوشکا، ژاکاردو، قلی، غلام، گرگ یا زلف دارند، می‌توانند با درخواستی ساده و البته با رأی دادگاه نامشان را عوض کنند، در غیر این صورت هر اسمی که داشته باشید و هر چقدر هم که اسمتان را دوست نداشته باشید، امکان تغییرش را ندارید و باید همه عمر با همان اسم سر کنید. در واقع در حال حاضر تغییر نام کوچک فقط با ارائه دادخواست و با حکم قضائی، در صورت مغایر بودن با عرف و فرهنگ غالب و مقدسات مذهبی، زننده و مستهجن بودن اسم، نامتناسب بودن با جنس و در مجموع مواردی خاص و نادر امکانپذیر است.معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور که از دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان با رسیدن به ۱۸سالگی، خبر می‌دهد، می‌گوید: لایحه‌ای به منظور دادن اختیار تغییر نام به ایرانیان پس از رسیدن به ۱۸سالگی توسط سازمان ثبت‌احوال تدوین شده است.

ضرورت کارشناسی حقوقی

از منظر جامعه‌شناسی و روانشناسی که بگذریم، در تغییر نام باید مباحث‌حقوقی نیز مورد توجه قرار گیرد. یک وکیل دادگستری در این مورد معتقد است: تغییر نام کوچک افراد نباید آزاد و وابسته به میل و اراده آنان باشد، چرا که ممکن است از این موضوع سوء‌استفاده‌هایی شود و بهتر است این کار با حکم قضائی و قضاوت دادگاه انجام گیرد. فرهاد یزدان‌پناه افزود: با وجود همه این هشدارها، توجه به دادن اختیار تغییر نام برای یک بار به هر شهروند ایده خوبی به نظر می‌رسد که باید در مجلس بعدی مورد توجه نمایندگان‌مجلس قرار گیرد. طبق ماده ۴۰ قانون ثبت احوال مصوبه تیر ۱۳۵۵ تغییرنام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت‌احوال کشور انجام می‌شود، به این شکل که متقاضی درخواست تغییرنام را به یکی از واحدهای‌اجرایی این سازمان ارائه می‌دهد و اگر ویژگی تغییر داشته باشد، برابر مقررات نام خانوادگی او تغییر می‌کند. معاون اداره کل اسناد هویتی سازمان ثبت‌احوال کشور در این باره گفت: چنانچه نام‌خانوادگی از واژه های نامناسب تشکیل شده یا بیشتر از دو کلمه باشد، قابل‌تغییر است.

علاوه بر این اگر نام‌خانوادگی از واژه‌های خارجی یا با آنها ترکیب شده باشد، یا مغایر با فرهنگ‌اسلامی باشد، مانند بی‌دین و شیطان‌پرست، می‌توان آن را با مراجعه به سازمان ثبت‌احوال یا دفاتر پیشخوان خدمات‌دولت تغییر داد. بهمن مشایخی ادامه داد: اگر نام خانوادگی از واژه‌های منسوب به القاب و عناوین مانند سرهنگ، خان و مهندس هم باشد قابل‌تغییر است. افرادی که نام‌خانوادگی‌شان منسوب به محل یا مکان نامناسب است هم می توانند برای تغییر نام فامیل خود اقدام کنند، او تاکید کرد: محل یا مکان باید نامناسب باشد.

برای نمونه شخصی که فامیل او «اکبری مشهدی» باشد، نمی‌تواند نام‌خانوادگی خود را تغییر دهد؛ این شخص اگر به دادگاه هم برود نمی‌تواند نام فامیل خود را تغییر دهد، چون طبق قانون این کار در صلاحیت سازمان ثبت‌احوال است. اگر شخصی پدر، جد پدری، فرزند، برادر، خواهر و عموی او محکومیت جزایی موثر داشته باشد، آن فرد می‌تواند با ارائه مستندات به کارشناسان سازمان ثبت‌احوال برای تغییر نام‌خانوادگی خود وارد عمل شود. مشایخی اضافه کرد: برای نمونه اگر محکومیت به قتل یا نقص عضو، جزای نقدی دو میلیون ریال به بالا، مجازات حبس از یک سال به بالا در جرایم عمدی، یا جرایمی مانند سرقت، کلاهبرداری و خیانت در امانت، از سوی بستگانی که به آنها اشاره کردیم انجام شده باشد، شخص می‌تواند نام فامیل خود را تغییر دهد. برای تغییر نام خانوادگی باید به این نکته هم توجه داشت که نام خانوادگی انتخاب‌شده، دارنده حق تقدم نباشد، زیرا باید از او اجازه گرفت، مشایخی ادامه می‌دهد: در این صورت باید از فردی که برای اولین بار این نام خانوادگی را در آن حوزه ثبت احوال ثبت کرده است، اجازه گرفت. اگر این فرد فوت شده باشد، ورثه او باید رضایت بدهند.

پسوند هایی مانند خو، اصل، فر، فرد، کیا، گهر، نیا، مهر، نهاد و والا تعدادی از ۱۱۷ پسوندی هستند که کارشناسان سازمان ثبت احوال در نظر گرفته‌اند؛ البته متقاضی تغییرنام خانوادگی باید توجه کند که این پسوندها با نام خانوادگی او همخوانی داشته باشد. اشخاصی که نام فامیل آنها پسوند و پیشوند دارد یا ترکیبی از یک واژه و محل یا منسوب به محل است، مانند افتخاری علی‌آبادی می توانند پسوند یا پیشوند را حذف کنند.

 

 

 

 

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.