اسلو فروم، هم اندیشی برای صلح جهانی

نشست اسلو فروم ۲۰۱۷ با حضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی و بورگه برنده وزیر خارجه نروژ و جمعی دیگر از مقامات و شخصیت های کشورهای مختلف گشایش یافت.

کد خبر : 16087
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1396 - 9:25

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته به اسلو پایتخت نروژ سفر کرده است صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در نشست اسلوفروم ۲۰۱۷ شرکت کرد.
درنشست اسلو فروم مقامات و شخصیت های بیش از یک ۱۰۰کشور جهان حضور دارند و در خصوص مهم ترین منازعات جهانی و راهکارهای تحقق صلح بین المللی تبادل نظر می کنند.
ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ، جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بورگه برنده و رتنو مرسودی وزیر خارجه اندونزی پس از افتتاحیه هر یک در یکی از پنل های این نشست سخنرانی می کنند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه این نشست با تعدادی از مقامات و شخصیت های شرکت کننده دیدار و گفت و گو می کند.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در نخستین روز از سفر خود به اسلو با همتایان نروژی و اندونزیایی خود دیدار و گفت و گو کرد.
دیدار با فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از دیگر برنامه های روز گدشته دکتر ظریف بود که در این دیدار در خصوص تحولات بین المللی، منطقه ای و برجام بحث تبادل نظر شد.
اسلو فروم به عنوان یک نشست هم اندیشی بین المللی که از سوی وزارت خارجه نروژ برگزار و از سوی مرکز گفت و گوی بشر دوستانه سوییس حمایت می شود از سال ۲۰۰۳ با برگزاری نشست های سالانه در ماه ژوئن در اسلو به کانونی برای مذاکره و تبادل نظر در خصوص درگیری های بین المللی از جمله در آفریقا و آسیا تبدیل شده است.
این نشست با گردهم آوری میانجیگران، بازیگران و تصمیم گیرم ارشد بین المللی فضا را برای گفت و گوهای غیررسمی و تبادل نظر و تجربه در جهت تبیین چالش های فرارو و دستیابی به راه حل مناسب برای آن ها براساس مدل چتم هاوس فراهم می کند.
مرکز گفت و گوی بشردوستانه از سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک نهاد میانجیگری پیشرو در جهان شناخته شده است.
نروژ از ابتدای دهه ۹۰ در تعدادی از درگیری های بین المللی نقش میانجیگری و ایجاد صلح را ایفا کرده است.
ایفای این نقش از طریق تسهیل در مذاکرات رسمی، پشتیبانی از کانال های مخفی مذاکره و نیز مشارکت و حمایت از اتحادیه های بین المللی در این روند صورت گرفته است.
مجمع اسلو در سال ۲۰۰۳ ابتدا به صورت یک جمع محدود متشکل از میانجیگران مختلف برگزار شد. در اولین دور از اجلاس مجمع تنها ۱۷ کشور مشارکت داشتند، اما در حال حاضر نمایندگانی بالغ بر ۱۰۰ کشور جهان هر ساله در اجلاس این مجمع شرکت می کنند.
این مجمع طی دو روز کاری برگزار می شود و از اهداف عمده اجلاس سالانه مجمع اسلو، تسهیل تبادل صریح نقطه نظرات از سوی مقامات ارشد کشورهایی است که تلاش می کنند طرفین درگیر با یکدیگر را به یافتن راه حل هایی مبتنی بر مذاکرات تشویق کنند.
همچنین برگزاری مجمع اسلو در واقع یک تمرین و تلاش به منظور موفق عمل کردن در اعمال میانجیگرانه در منازعات است. موضوع و تم مطرح در هر رویداد در نظر گرفته شده معمولا خود منجر به شروع مباحث مختلف شده و در پی آن سوالات مختلفی را مطرح کرده و نهایتا رویکردهایی جدید و یا غیر متعارف را برای کنترل منازعات و چالش ها پیشنهاد وارایه می کند.
معمولا مجمع اسلو گروهی متشکل از میانجیگران برجسته و دیگر کنشگران روند صلح را که به دنبال حل منازعات مسلحانه از طریق گفت و گو و مفاهمه هستند، گرد هم جمع می آورد. مباحت و گفت و گوهای مشارکت کنندگان و مدعوین عالی، معطوف به مسایل مربوط به منازعات مسلحانه می شود.

** توسعه راهکارهای مبتنی بر میانجیگری برای حل منازعات
اهداف اصلی اسلو فروم را می توان توسعه راهکارهای مبتنی بر میانجیگری برای حل منازعات و چالش ها، ایجاد جامعه ای از میانجیگران و نهایتا افزایش یادگیری و کسب اطلاعات در خصوص موضوعات و چالش ها و راهکارهای حل و فصل آن هاست.
در واقع می توان گفت اسلو فروم کانون و آزمایشگاهی برای ارزیابی و تست صلح سازان، دیدگاه ها و ایده های مختلف ناشی از طرف های مختلف یک چالش و درگیری و محلی امن برای تبادل نظرات و به چالش کشیدن مفروضات و تصورات مختلف آن است.

** شرکت کنندگان در اسلو فروم
در جهت اجرای بهتر و درک دقیق تر از تحولات منطقه ای، اسلو فروم از نهادهایی نظیر سازمان ملل متحد، بازیگران دولتی (از جمله وزرای خارجه) و غیردولتی با دیدگاه های متفاوت و نیز موسسات مطالعاتی معتبر کشورها، متفکر دانشگاهی، روزنامه نگاران، میانجیگران فعال در مسیر صلح، احزاب سیاسی، رهبران مذهبی جهانی ، جنبش های سیاسی و نظامی و سازمان های مردم نهاد داخلی و بین المللی برای مشارکت در نشست ها دعوت بعمل می آورد.
همچنین دعوت از نمایندگان طرف های درگیر در منازعات و چالش های بین المللی، خبرنگاران جنگی، تحلیل گران و اندیشمندان مرتبط در دستور کار اسلو فروم است.
کوفی عنان، کارتر رییس جمهور اسبق امریکا، آنگ سان سوچی، کاترین اشتون، خاویر سولانا و جری آدامز ، نمایندگانی از دولت های افغانستان، سوریه ، فیلیپین و نیز نمایندگان طالبان ، مخالفان سوریه، جدایی طلبان فیلیپین و … از جمله شرکا کنندگان در نشست های پیشین اسلو فروم بودند.
از کشورمان در نشست سال ۹۳، ۹۴ و ۹۵ اسلو فروم به ترتیب محمد نهاوندیان، معصومه ابتکار و محمدجواد ظریف حضور داشتند. حضور نهاوندیان همزمان با آعاز فعالیت داعش بود که تشریح مواضع کشورمان در این خصوص جذابیت قایل توجهی برای مقامات سیاسی و پارلمانی و همچنین شرکت کنندگان در اجلاس داشت.
سفر معصومه ابتکار نیز در احیای همکاری های زیست محیطی از یکسو و تشریح موقعیت زنان در کشورمان از سوی دیگر نقش موثری داشت.
ظریف در خلال سفر سال گذشته خود به اسلو علاوه بر دیدار و گفت و گو با مقامات عالی نروژ در مراسم افتتاحیه اسلو فروم حضور یافت و به تشریح برجام و سیاست خارجی کشورمان پرداخت.
برای نشست اسلو فروم ۲۰۱۷ علاوه بر محمدجواد ظریف، وزرای خارجه بوسنی و هرزه گوین، اردن، عمان، کنیا، اسلواکی، سودان، اندونزی، فنلاند و کرواسی، وزیر خارجه سابق نیوزلند، وزیر اطلاعات میانمار و نمایندگانی از کشورهای سوئد، اتیوپی، ارتیره، نیجریه، دولت منطقه ای کردستان عراق، فیلیپین و سودان جنوبی، مدیر امور افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل، سفیر چین در نروژ، مشاور نمایندگی سازمان ملل در امور قبرس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور اختلافات گویان و ونزوئلا، رییس موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه ، معاون گروه بین المللی بحران و تعدادی از مدیران مراکز مطالعاتی نروژی دعوت شده اند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.