استیضاح نتانیاهو در کنست کلید خورد/ لاپید: تغییر آنی نیاز داریم

به دنبال تشدید نارضایتی احزاب در کنست و فشار معترضان در اراضی اشغالی به ناکارآمدی کابینه نتانیاهو در جنگ غزه، پارلمان اسراییل امشب عزل نتانیاهو و سلب اعتماد از کابینه را رای گیری خواهد کرد.

کد خبر : 1214842
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 بهمن 1402 - 21:38

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که برای نخستین بار از آغاز جنگ در غزه، پارلمان رژیم صهیونیستی امشب در مورد عزل نتانیاهو و سلب اعتماد از کابینه او رأی‌گیری خواهد کرد.

پارلمان رژیم صهیونیستی امشب در پی طرح یاییر لاپید، رهبر احزاب مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی برای برکناری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم برای دومین بار متوالی طی ماه میلادی جاری در مورد عزل وی و سلب اعتماد از از کابینه او رأی گیری خواهد کرد.

رسانه‌های عبری گزارش دادند که حزب موسوم به «آینده اینجاست» در کنست اسراییل نیز طرح سلب اعتماد از کابینه نتانیاهو را به هیات رییسه پارلمان ارایه کرده است.

منابع عبری فاش ساختند که اقدام حزب صهیونیستی «آینده اینجاست» در سلب اعتماد از کابینه نتانیاهو در واکنش به بودجه مالی آتی کابینه است که این حزب مخالف کابینه، آن را «شرم آور» دانسته است.

از سوی دیگر، ائتلاف عربی موسوم به «هیات ائتلاف جبهه دموکرات صلح و مساوات و جنبش تغییر عربی» نیز در کنست همسو با سایر احزاب رقیب لیکود در پی ناکارآمدی کابنیه در بازگرداندن اسرای صهیونیستی از غزه و پایان دادن به جنگ و برقراری صلح با گروه‌های فلسطینی طرح سلب اعتماد از کابینه را به هیات رییسه کنست ارایه کرد.

ائتلاف مذکور در بیانیه خود با متهم کردن کابینه جنگ به ادامه عامدانه جنگ در غزه اعلام کرد که نتانیاهو و متحدانش درصدد کشتار شمار بیشتری از فلسطینی‌ها و اسراییلی‌هاست و کابینه برنامه‌ای برای صلح پایدار ندارد، زیرا ادامه جنگ در غزه در جهت منافع حزبی و سیاسی کابینه مرتبط است.

از سوی دیگر، یاییر لاپید، رهبر احزاب مخالفان کابینه در سخنانی با حمله به نتانیاهو اعلام کرد که کابینه کنونی توانایی مدیریت اداری در شرایط جنگی را ندارد و اسراییل نیازمند تغییر فوری و برکناری کابینه است.

وی با انتقاد از وضع بودجه سال مالی جدید در اراضی اشغالی نتانیاهو را به سرقت درآمدهای مالیاتی و پنهان کردن آن در بندهای بودجه متهم کرد.

هفته گذشته نیز لاپید در سخنانی تند و تیز کابینه و کنست را مسوول وضع تأسف بار کنونی در اسراییل خطاب کرد.

گفتنی است که فرایند سلب اعتماد از کابینه در پارلمان اسراییل نیازمند موافقت ۶۱ عضو کنست است و ائتلاف حاکم در اراضی اشغالی دارای رأی اکثریت با ۶۴ کرسی است که تصویب سلب اعتماد و عزل کابینه را با دشواری مواجه می‌کند.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.