استعفای احتمالی رئیس جمهوری چچن به حواشی جنگ اوکراین ربط دارد

کارشناس ارشد مسائل روسیه گفت: مردم چچن اساساً از سال‌های دور ذهنیت خوبی نسبت به روس‌ها ندارند و آنها را اشغالگر قلمرو مسلمانان قفقاز به شمار می‌آورند.

کد خبر : 141591
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 شهریور 1401 - 10:46

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، «بهرام امیراحمدیان» کارشناس ارشد مسائل روسیه با اشاره به مطرح شدن مجدد احتمال استعفای رئیس جمهوری چچن اظهار کرد: جمهوری چچن که در منطقه قفقاز شمالی در فدراسیون روسیه قرار دارد در حقیقت بخش مهمی از ساختار سیاسی و امنیتی روسیه را در منطقه قفقاز شمالی تشکیل می‌دهد. واقعیت این است که در این منطقه مشروعیت دولت روسیه به چالش کشیده می‌شود. مردم چچن اساساً از سال‌های دور ذهنیت خوبی نسبت به روس‌ها ندارند و آنها را اشغالگر قلمرو مسلمانان قفقاز به شمار می‌آورند؛ به گونه‌ای که جریانهای ملی‌گرایی در آن عملاً مشروعیت آنها در داخل این جمهوری را قبول نداشته و ندارند. دولت روسیه در برهه‌های مختلفی از تاریخ، جدایی‌طلبان چچن را سرکوب کرده تا بتواند پرچم خود را در آنجا افراشته نگه دارد. این مبارزه ادامه داشت که با ترور احمد قدیروف، رئیس جمهور منصوب پوتین، پسر او یعنی رمضان قدیروف از سوی رئیس‌جمهوری روسیه، به عنوان رییس این جمهوری منصوب شد.

وی ادامه داد: این جمهوری بارها علیه روسیه و مسکو دست به خیزش زده و اغلب توسط روسیه سرکوب شده است. بر همین اساس هیچگونه جدایی‌طلبی از سوی مسکو در چچن مورد قبول واقع نشده است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم و می‌بایست مورد توجه قرار گیرد این است که روسیه به هیچ وجه در داخل خاک خود اجازه جدایی‌طلبی به هیچ جریان و قومیت را نمی‌دهد و در کمترین زمان ممکن با آنها برخورد می‌کند. با این وجود در شرق اوکراین شاهد حمایت از جدایی‌طلبانی هستیم که از سال ۲۰۱۴ زیر پرچم روسیه زندگی می‌کنند و حالا هم در وسط میدان در حال جنگ با دولت مرکزی اوکراین هستند. در مورد حمایت روسیه از جدایی‌طلبی هم می‌توان مورد گرجستان در قفقاز را مثال زد که در سال ۲۰۰۸ دو منطقه جدایی‌طلب از این جمهوری با حمایت روسیه اعلام استقلال کرده و مسکو این استقلال را به رسمیت شناخته و با این دو منطقه روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که جنگ اوکراین شروع شد گزارش‌های منتشره نشان داد که رمضان قدیروف اعلام کرده «ما تا زمانی که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین را دستگیر نکنیم و به مسکو تحویل ندهیم از پای نخواهیم نشست». پس از آن، تصاویر گوناگونی از وی به همراه نظامیان چچن منتشر شد و در توضیح آمده بود که قدیروف به همراه نیروهایش وارد مناطق درگیری در اوکراین شدند. بعدها گزارش‌ها اعلام کردند که این تصاویر مربوط به فضا و قلمرو اوکراین نیست و مشخص گردید که او در خاک اوکراین حضور ندارد. تصاویر دیگری منتشر شد که نشان می‌داد برخی از عناصر چچنی برای جنگ با ارتش اوکراین در حال همکاری با ارتش روسیه هستند. در این میان قدیروف بارها اعلام کرده بود که تمام نئونازی‌ها در اوکراین را خواهیم کُشت و رجزخوانی‌های مکرر از سوی او به گوش رسید اما به نظرم بخش عمده‌ای از این سخنان برای کرملین خوشایند نبوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسکو نگران این بود که افکار داخلی روسیه این پرسش را مطرح کنند که چرا باید یک گروه با جنگ چریکی در کنار ارتش قدرتمند روسیه وارد صحنه جنگ شوند. از منظر آنها این ارتش روسیه است که باید برای پیشبرد اهداف رئیس‌جمهوری در اوکراین وارد خاک این کشور شوند. به همین جهت معتقدم احتمال دارد قدیروف تحت فشار کرملین قرار گرفته باشد و به دلیل مسائل موازی با جنگ اوکراین خواستار کناره‌گیری از قدرت توسط او باشند. توجه داشته باشید که استعفا دادن و کنار گذاشته شدن دو مقوله جدا از یکدیگر است. استعفا دادن در ادبیات سیاسی یک اقدام مثبت تلقی می‌شود اما کنار گذاشتن یک چهره یا مُهره در عالم سیاست، جنبه منفی دارد. لذا به نظر می‌رسد که اگر بحث استعفای قدیروف جدی بوده و صحت داشته باشد به او امتیازاتی داده خواهد داشت تا از صحنه سیاسی چچن کنار برود؛ زیرا او در پیام اخیر خود در مورد استفعای احتمالی‌اش اعلام کرده بود خود را برای کنار رفتن و استراحت بلند مدت مُحِق می‌داند.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.