از کجا بفهمیم فرزندمان دچار تنبلی چشم شده؟

تنبلی چشم یک نوع از تنبلی، موذی و مخفی است و به‌طور اتفاقی و در معاینه کشف می‌شود و علامت آن هم اختلاف نمره بین دو چشم کودک است.

کد خبر : 50539
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فروردین 1397 - 23:45

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، گاهی اوقات، چشم کودک شما بی‌عیب و نقص به نظر می‌رسد، اما آیا می‌توان به این ظاهر سالم اطمینان کرد؟ پاسخ چشم‌پزشکان به این سوال ساده، یک نه قاطعانه است. چشم‌های تنبل ممکن است در ظاهر مشکل خاصی نداشته باشند پس از کجا بفهمید که فرزندتان دچار تنبلی چشم است یا نه؟ با توجه به اهمیت موضوع آفتاب اقتصادی با دکتر بهرام آزادی، جراح و متخصص چشم به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.
وی در ابتدا گفت : بسیاری از پدر و مادرها فقط در ایام مهرماه وضعیت چشم فرزنده خود را بررسی می‌کنند درحالی‌که باید از ابتدای تولد به بررسی وضعیت چشم کودک خود اهمیت بدهند تا درصورتی که مشکلی در سیستم بینایی وجود داشت به‌موقع آن را درمان کنند.
این جراح و متخصص چشم افزود: تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که براثر آن در یک‌چشم به‌ظاهر سالم، کاهش دید مرکزی به وجود می‌آید.( البته همین‌جا اشاره کنم که در موارد نسبتا نادر تنبلی دوچشم هم وجود دارد که در حین معاینه توسط چشم‌پزشک به اولیاء خواهند گفت) در این حالت، گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است، اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود.چشم کودکان در سنین پایین، رشد سریعی دارد تا به تکامل برسد و هر دو چشم باید همزمان کامل شوند. وقتی این اتفاق نمی‌افتد، یک چشم به طور طبیعی می‌بیند و چشم دیگر چند نمره با چشم سالم فاصله دارد و در واقع اختلالی به نام تنبلی چشم در کودک بروز می‌یابد.
دکتر آزادی اظهار کرد : موارد زیادی مشاهده شده خصوصا قبل از سه سالگی که چشم مبتلا به تنبلی ممکن است علائم ظاهری این بیماری را نداشته باشد ولی در حدود سه سالگی ممکن است چشم تنبل انحراف پیدا کند که معمولا انحراف به سمت بینی می‌باشد و در برخی مواقع هم انحراف در حوالی سه سالگی دائمی نیست و زمانی که کودک کم‌خوابی یا خستگی بدنی دارد یا دچار بیماری خفیف همراه با تب کردن هست و یا گریه زیادی کرده یا شدیدا گرسنه است ومواردی از این قبیل، انحراف مشخص می‌شود. گاهی نیز چشم کودک عیب انکساری ندارد و به طور مادرزادی مبتلا به انحراف چشم است و چنانچه این انحراف یا لوچی درمان نشود می‌تواند ایجاد تنبلی در چشم کند و موارد عدیده دیگر.
این جراح و متخصص چشم عنوان کرد : متاسفانه بسیار دیده شده که چشم کودک دچارعیوب انکساری نیست یا درحدی اندک است که نه ایجاد تنبلی می‌کند ونه نیاز به نسخه عینک دارد ولی برخی از پزشکان عینک تجویز می‌کنند که غیراز ایجاد مشکلات روحی روانی هم برای کودک و هم برای والدین و همچنین ایجاد هزینه بیهوده برای خانواده و متاسفانه بیشتر شدن روزبه‌روز مشکل، ثمره‌ای نخواهد داشت.دکتر آزادی خاطرنشان کرد : تنبلی چشم یک نوع از تنبلی، موذی و مخفی است و به‌طور اتفاقی و در معاینه کشف می‌شود و علامت آن هم اختلاف نمره بین دو چشم کودک است. این کودکان هیچ شکایتی ندارند و حتی علائم بالینی مشهودی در چشم‌هایشان دیده نمی‌شود. یک چشم کاملا دید دارد، ولی چشم دیگر بسیار ضعیف‌تر از چشم سالم است. متاسفانه موارد زیادی هم در جامعه دیده می‌شود که تا بزرگسالی تشخیص داده نمی‌شوند. این افراد در بزرگسالی و به‌طور اتفاقی، مثلا هنگام گرفتن گواهینامه رانندگی، برای اولین بار متوجه تنبلی چشم می‌شوند.البته ارزیابی کودکان در سنین بسیار پایین کار راحتی نیست وچنانچه کودک همکاری نداشته باشد مجبور می‌شویم با بیهوشی مختصر معاینه دقیق انجام داده ووالدین را از نگرانی رها کنیم.وی راه‌های درمان تنبلی چشم را این‌گونه تشریح کرد : در مورد راه‌های درمان تنبلی چشم باید گفت،بستن چشم سالم واستفاده از چشم تنبل با استفاده از عینک می‌باشد وصحبت‌های فراوان با اولیاء ومعاینه مکرر تا بعد از هفت الی نه‌سالگی می‌باشد، ولی برخی کودکان از بدو تولد انحراف چشم مادرزادی دارند یا برخی هم بر اثر بیماری خاص دچار انحراف چشم می‌شوند. چشمی که منحرف می‌شود از دید خوب محروم می‌ماند و به‌مرور دچار تنبلی می‌شود؛ ولی چون انحراف چشم واضح است، پدر و مادر زودتر دست به کار می‌شوند.
وی ادامه داد : دو راه درمانی شایع، همان بستن چشم سالم یا استفاده از عینک است. البته این در صورتی است که انحراف چشم وجود نداشته باشد. برای رفع انحراف از عمل جراحی کمک می‌گیریم. بستن چشم سالم به این دلیل است تا چشم تنبل فعالیت خود را از سر بگیرد. چون چشم کودک هنوز به شکل یک خمیر نرم در حال شکل‌گیری است و فشاری که برای دیدن به چشم وارد می‌کند کم‌کم دید را برمی‌گرداند. بستن چشم سالم در واقع یک نوع تمرین برای چشم تنبل است.
دکتر آزادی بیان کرد : این مسئله که تابه‌حال در خانواده شما تنبلی چشم دیده نشده، به این معنا نیست که کودک شما هم به تنبلی چشم دچار نشود وبهترین راه برای تشخیص زودهنگام تنبلی چشم کودک این است که چشم‌پزشک همه کودکان را در دو تا چهار سالگی معاینه کند. این جراح و متخصص چشم در پایان گفت : اگر عارضه تنبلی چشم خیلی زود تشخیص داده شود تا هفت ـ هشت سالگی جواب خوبی به درمان خواهد داد، ولی تشخیص بعد از سن ۸ سالگی و درمان آن تقریبا بی‌نتیجه است. ساختمان چشم کودک در سنین هفت الی هشت سالگی به پایین، قابل‌تغییر است. خانواده‌هایی که زود اقدام می‌کنند نتایج رضایت‌بخشی از درمان می‌گیرند و کودک کاملا بهبود می‌یابد. این موضوع که پاره‌ای مقالات ادعا دارند که تا سن ۱۲ سالگی هم تنبلی چشم قابل درمان است باید گفت هنوز نتایج از این ادعا حاصل نشده، لذا زمان را نباید از دست داد .

 


 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.