از سولدو به سائلام/ آیا تراکتور در جا می‌زند؟

سرمربی ترکیه‌ای سابق تراکتور در آستانه بازگشت به تبریز قرار دارد. سوال بزرگ هواداران تراکتور در قبال بازگشت این مربی به تبریز این است که آیا او همانند برهه اول حضورش شکست می‌خورد یا می‌تواند تراکتور را به روزهای خوبش بازگرداند.

کد خبر : 137219
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 - 13:50

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، باشگاه تراکتور دیروز (جمعه) بلافاصله پس از برکناری زوونیمیر سولدو، خبر از توافق اولیه با ارتوئرول سائلام، نامی آشنا برای پرشورها داد. سائلام در هفته بیست و یکم لیگ هفدهم هدایت تراکتور را برعهده گرفته بود اما نتوانست نتایج خوبی کسب کند. او در مجموع ۱۶ بازی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا روی نیمکت تراکتور نشست که حاصل آن ۳ برد، ۶ تساوی و ۷ باخت بود؛ فقط یک برد بیشتر از کارنامه سولدو در تراکتور.

البته کارنامه مربی‌گری سائلام در مقایسه با سولدو بسیار قوی‌تر است و ۱۲ سال پیش یک قهرمانی تاریخی با بورسا اسپور در سوپرلیگ ترکیه کسب کرده است. اما این سوال همچنان باقی است که آیا گزینه‌ای که قبلا در تراکتوری پرستاره جواب نداده، حالا می‌تواند پاسخگوی انتظارات پرشورها باشد؟

سائلام پس از جدایی از تراکتور به چه تیم‌هایی رفت؟

سائلام پس از جدایی از تراکتور در سال ۹۷، هدایت کایسری‌ اسپور را برعهده گرفت اما آن‌ جا هم نتوانست نتایج خوبی کسب کند و پس از نیم فصل برکنار شد. سائلام ترکیه‌ای برای یک فصل دور از میادین ماند تا این که باشگاه سامسون‌ اسپور که به نوعی مانند خانه سائلام بوده، به او پیشنهاد همکاری داد و قراردادی ۵ ساله با او امضا کرد.

سائلام فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را با نتایج خوبی در لیگ یک ترکیه (سطح دوم فوتبال ترکیه) پشت سر گذاشت تا در فصل بعد (۲۰۲۱-۲۰۲۰) امیدها را برای صعود به سوپر لیگ افزایش دهد. سائلام به همراه سامسون اسپور تا یک قدمی صعود به سوپر لیگ ترکیه هم پیش رفتند اما در مرحله پلی‌آف کم آوردند تا از صعود به سوپر لیگ باز بمانند.

جدایی پرحاشیه سائلام از سامسون اسپور

ناکامی سامسون اسپور از صعود به سوپر لیگ حواشی بسیاری به همراه داشت و به جنجالی بزرگ تبدیل شد. سائلام پس از ناکامی در پلی‌آف و در حالی که بازیکنانش در میانه میدان روی زمین افتاده بودند، به سراغ آن‌ها می‌رود تا بازیکنانش را به رختکن ببرد. در همین حین، هواداران ناراضی سامسون اسپور علیه سائلام شعار می‌دهند و خواستار استعفای او می‌شوند که این مربی ترکیه‌ای، شعار هواداران را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و به وسیله علامتی که با دستش نشان می‌دهد، پایه ریز حواشی زیادی می‌شود.

سائلام در ادامه از سمتش برکنار می‌شود اما اختلاف او و سامسون‌ اسپور جایی بالا می‌گیرد که سائلام باوجود این که اعلام کرده بود پس از جدایی از باشگاه پولی نمی‌خواهد، از سامسون اسپور شکایت کرد و بابت ۳.۵ سال باقی مانده از قراردادش، ۲۲ میلیون لیر ترکیه غرامت خواست؛ چیزی حدود ۴۰ میلیارد تومان.

سائلام، هندوانه‌ای در بسته برای تراکتور

از اتفاقاتی که بین سامسون اسپور و سائلام پیش آمده، می‌توان سه نکته را نتیجه گیری کرد. یک این که سائلام برخلاف سولدو، مربی‌ای نخواهد بود که با هر اتفاقی در تراکتور کنار بیاید. موضوعی که باید دید باشگاه تراکتور در روزهای پرحاشیه‌ای که پشت سر می‌گذارد، چطور می‌خواهد مدیریت کند.

دو، سائلام پس از جدایی از تراکتور در سال ۹۷، کارنامه مربی‌گری‌اش را بهبود بخشیده است. او با این که در لیگ یک ترکیه مربی‌گری کرده اما تا آستانه پایان دادن به حسرت ۱۰ ساله سوپر لیگی شدن سامسون‌ اسپور پیش رفته است. همچنین اگر کارنامه سائلام، در آستانه آمدن به تراکتور در سال ۹۷ و سال ۱۴۰۰ را مقایسه کنیم، این مربی ترکیه‌ای الان در شرایط بهتری پا به تبریز می‌گذارد. البته این مورد دلیلی نمی‌شود که سائلام با تراکتور نتیجه بگیرد چرا که کارنامه او نسبت به خودش بهتر شده است.

و سه این که باتوجه به غرامت حدودا ۴۰ میلیارد تومانی‌ای که سائلام بابت ۳.۵ سال از سامسون اسپور خواسته، می‌توان نتیجه گرفت که او حدود ۱۱ میلیارد و ۴۲۸ میلیون تومان بابت هر فصل با سامسون اسپور قرار داشته است. البته این نکته هم حائز اهمیت است که مقدار ریالی ۲۲ میلیون لیر ترکیه براساس قیمت ۱۸۰۰ تومان محاسبه شده که یکی از پایین‌ترین قیمت‌ها در چند سال اخیر بوده است. حالا باید دید باشگاه تراکتور با چه مبلغی قرار است با سائلام به توافق برسد. قرارداد قبلی تراکتوری‌ها با سائلام ۳۵۰ هزار دلار بابت یک نیم فصل بود.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.