اروپا توانست بحران غذا و انرژی را تا حد زیادی مدیریت کند

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: آمریکا شروطی دارد که از سوی مسکو پذیرفته نخواهد شد و به همین دلیل رئیس‌جمهوری ایالات متحده هم نمی‌خواهد در شرایط فعلی وارد مذاکره با مسکو شود.

کد خبر : 143161
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آبان 1401 - 10:58

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، «افشار سلیمانی» سفیر پیشین ایران در آذربایجان در تشریح دلایل تعلیق همکاری روسیه برای صادرات غلات و دانه‌های روغنی اظهار کرد: بحث تعلیق مشارکت روسیه در صادرات غلات از چند جهت قابلیت تحلیل دارد. نخست اینکه چنین اقدامی در پی واکنش نشان دادن به اوکراین و رفتارهای متحدان این کشور صورت گرفته است اما بحث اینجاست که همین حالا بسیاری از کشتی‌ها در بنادر جنوبی اوکراین آماده صادرات غلات به سراسر دنیا هستند. مسأله دوم این است که اقدام روسیه در حالی انجام می‌شود که نشست گروه ۲۰ قرار است چند روز دیگر آغاز به کار کند و به نظرم روسیه می‌خواهد از این اقدام خود برای ارتباط‌گیری با جو بایدن استفاده کند تا در نهایت کاخ سفید ملزم شود در حاشیه گروه ۲۰ یا حتی پس از آن با مسکو وارد مذاکره شود.

وی ادامه داد: روسیه به موازات این مسأله اعلام کرده است که اگر واشنگتن نگرانی‌های امنیتی آنها را درک کند، آماده مذاکره خواهند بود و به همین جهت معتقدم که آنها به دنبال استفاده از کارت صادرات غلات برای مذاکره هستند. در این بین اما رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که روسیه هنوز هم قابل اعتماد نیست و به همین جهت بحث مذاکره میان دو طرف می‌تواند فعلاً به حاشیه برود. به همین جهت می‌توان گفت که روسیه به دنبال آن است تا بتواند از این طریق یک کانال برای مذاکره با آمریکا باز کند اما باید توجه داشت که رئیس‌جمهوری ایالات متحده شرط و شروطی دارد که از سوی مسکو پذیرفته نخواهد شد و در نهایت باید گفت که بایدن هم نمی‌خواهد در شرایط فعلی وارد مذاکره با مسکو شود. این در حالی است که جدیدترین تسلیحات غربی در حال رسیدن به اوکراین است و روس‌ها در یک مخمصه خطرناک قرار دارند و در مقابل برای خرید تسلیحات به کره‌شمالی روی آورده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته دیگر این است که در مورد صادرات غلات، ترکیه هم یک نقش به سزایی را ایفا کرد و توانست اوضاع را آنگونه که می‌خواست پیش ببرد. مسکو به دنبال آن است تا از غلات یک اهرم قدرتمند بسازد اما به نظرم واکنش جهانی به این اقدام نسبت به گذشته جدی‌تر خواهد بود. ترکیه هم در این میان می‌خواهد به دلیل ارتباط با ایالات متحده و روسیه اوضاع را تا جایی که می‌تواند به نفع خود جلو ببرد اما در مورد بحران غذایی باید بگویم که اروپایی‌ها تا حد زیادی توانسته‌اند آن را کنترل کنند. به عنوان مثال آلمان اعلام کرده است که بحران انرژی و بحران غذا را تا حدود زیادی مدیریت کرده و توانسته است افزایش قیمت را کنترل کند. در این میان باید متوجه بود که پرونده اوکراین اساساً یک ماهیت امنیتی برای اروپا و آمریکا دارد.

سلیمانی افزود: غرب به صورت کلی معتقد است که پرونده اوکراین جنبه امنیت ملی برای آنها دارد و به همین دلیل سعی می‌کنند که به هیچ وجه به روسیه باج ندهند. این در حالی است که انفجار در خط لوله نورداستریم هم همین بحث را متوجه مسکو کرده است و اروپا به این جمع‌بندی رسیده که نباید از روسیه گاز خریداری کند. اینکه دیده می‌شود لبنان با اسرائیل بر سر میدان گازی کاریش و تعیین مرزهای آبی به توافق می‌رسند نشان می‌دهد که ایالات متحده خودش در پس این پرونده قرار دارد و تلاش برای ضربه زدن به روسیه و هم‌پیمانانش باعث شد بیروت و تل‌آویو بر سر میز مذاکره بنشینند تا بتواند از منافع این توافق استفاده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس مسکو در نهایت شاید بتواند از این طریق و با تعلیق مشارکت در صادرات غلات و پیوند آن با درگیری‌های نظامی در جنوب اوکراین، افکار عمومی برخی از کشورها را تحت‌الشعاع قرار دهد اما واقعیت این است که آمریکا و اروپا خودشان تولید کننده غلات و برخی از دانه‌های روغنی هستند و چندان به این محموله‌ها احتیاج ندارند. به همین دلیل ممکن است ادامه این روند به ضرر روسیه و پوتین تمام شود و باید دید که کرملین می‌خواهد از طریق تعلیق مشارکت خودش در صادرات غلات چگونه بهره‌برداری کند.

 


 

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.