ادامه درگیری‌ها در سودان

فرمانده کل نیروهای مسلح سودان دستور انحلال نیروهای واکنش سریع را صادر کرد. این در حالی است که ارتش سودان برای متوقف کردن نیروهای واکنش سریع متوسل به استفاده از جنگنده‌ها شده است و درگیری‌ها صبح امروز نیز ادامه داشت.

کد خبر : 543321
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 فروردین 1402 - 6:53

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ۴۵ میلیون سودانی که اکثرشان دهه آخر ماه رمضان را روزه بودند صبح روز شنبه با صدای انفجارها و شلیک سلاح‌های سنگین در خارطوم و دیگر شهر از خواب بیدار شدند.

دو طرف یعنی نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع در اتهاماتی متقابل یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند. منابع امنیتی به الجزیره گفتند، ارتش و نیروهای واکنش سریع از دو ماه پیش همزمان با اختلافات درباره ادغام نیروهای واکنش سریع در ارتش و برخوردهای فرماندهان دو طرف سطح آماده باش را بالا برده‌ و نیروها و تجهیزاتی را از مناطق دیگر به خارطوم گسیل کرده بودند.

به گفته این منابع، بی‌اعتمادی بین عبدالفتاح البرهان، رئیس ارتش و محمد حمدان دقلو (حمیدتی) معاونش و فرمانده نیروهای واکنش سریع باعث شکست‌ طرح‌های میانجی‌گرانه برای حل اختلافات‌شان شده است. این در حالی است که تاکنون دو طرف به عدم تیراندازی به یکدیگر متعهد شده بودند.

عبدالفتاح البرهان، نیروهای واکنش سریع را به حمله متهم کرده و می‌گوید، نیروهای ارتش ساعت ۹ صبح به وقت محلی در نزدیکی شهر الریاضیه در جنوب خارطوم و بعد از آن مقر فرماندهی کل ارتش در مرکز خارطوم مورد حمله قرار گرفتند.

البرهان به الجزیره گفت: نیروهای ما همچنان با ندای عقل عمل می‌کنند و از نیروهای واکنش سریع می‌خواهند از خارطوم به ولایت‌هایی که آمده‌اند، بازگردند.

او افزود: نیروهای واکنش سریع از طریق سالن حج و عمره وارد فرودگاه خارطوم شدند و هواپیماهای موجود در فرودگاه را آتش زدند.

وی تاکید کرد: اوضاع تحت کنترل است و ما نیروهای ذخیره مناسب و تجهیزاتی در خارج از خارطوم داریم که نیاز باشد آنها را فرامی‌خوانیم.

بخش امنیت کل سودان در شبکه توییتر اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان رئیس شورای انتقالی حکومتی و فرمانده کل نیروهای مسلح کشور دستور انحلال نیروهای واکنش سریع را صادر نموده است.

نیروهای مسلح سودان اعلام کرده است، قبل از انحلال نیروهای واکنش سریع وارد مذاکره نمی‌شود.

نیروهای مسلح سودان در توییتی دیگر از نیروهای واکنش سریع خواست به نیروهای ارتش در سراسر کشور بپیوندند.

در این بیانیه آمده است: از تمام افسران و سربازان مسلح که در قالب نیروهای واکنش سریع فعالیت می‌کنند می‌خواهیم به برادران خود در ارتش بپیوندند.

البرهان گفت، از محاصره مقر فرماندهی‌اش توسط نیروهای حمیدتی غافلگیر شده است. او از جنگنده‌ها برای نابودی مقرهای نظامی نیروهای واکنش سریع استفاده می‌کند و حمیدتی نیز او را مجرمی خوانده که کشور را نابود می‌کند.

در مقابل حمدان دقلو، (حمیدتی) در گفت‌وگو با الجزیره گفت: ارتش جنگ را با محاصره نیروهای ما در منطقه سوبا در جنوب خارطوم و حمله به آنها آغاز کرد.

حمیدتی، البرهان را مسؤول دانست و او را «متقلب و دروغگو» خواند. وی اظهار کرد: نیروهایش بر مقر فرماندهی ارتش و کاخ ریاست‌جمهوری و کاخ ضیافت که منزل البرهان در آنجاست مسلط شده‌اند. این نیروها همچنین کنترل فرودگاه خارطوم و مروی و الابیض در شمال کردفان شمالی را به دست گرفتند و سلاح‌های نیروهای هوایی را منهدم و ۱۰۰ افسر و بیش از ۱۰۰۰ سرباز را اسیر کردند.

حمیدتی افزود: نبرد تا زمان تسلط بر کل مقرهای ارتش و پایگاه‌هایش ادامه خواهد داشت و من قول می‌دهم البرهان را به دستگاه عدالت تحویل بدهم. او سودان را ویران می‌کند.

او تصریح کرد: نمی‌توان زمان توقف درگیری‌ها را پیش بینی کرد. به گفته دقلو، نمی‌توان گفت کی درگیری‌ها پایان می‌یابد و جنگ تعقیب و گریز ادامه دارد.

درگیری‌ها اکنون بین دو طرف در اطراف ساختمان‌ اطلاع‌رسانی وابسته به دولت در ام درمان با هدف تسلط بر آن جریان دارد و پخش تلویزیون با اختلال همراه شده است.

فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان امروز گفت حملات هوایی به مقرهای نیروهای واکنش سریع در منطقه صالحه در جنوب ام درمان داشته و تمام مقرها در ام درمان را تحت کنترل خود درآورده است.

سخنگوی نیروهای ارتش سودان اعلام کرد، ارتش بر تمام مقرهای نیروهای واکنش سریع در ام درمان با تمام تجهیزات‌شان مسلط شده است. نیروهای واکنش سریع شورشی مقرهای خود را در ام درمان ترک کرده و تجهیزات و سلاح‌هایشان را باقی گذاشته‌اند.

همچنین بیانیه ارتش سودان اشاره دارد، جنگنده‌های ارتش با حملات خود نیروهای واکنش سریع را مجبور به متوقف کردن درگیری می‌کنند.

این در حالی است که خبرنگار آر تی اعلام کرد، درگیری‌ها در سودان در ساعات اولیه صبح امروز،‌ یکشنبه نیز شدت گرفته است. نیروهای واکنش سریع می‌گویند، نیروهایشان در پورتسودان هدف حملات هواپیماهای بیگانه قرار گرفتند و خواستار توقف حملات هستند.

طبق گزارش کمیته پزشکان سودان، این درگیری‌ها بین نیروهای تحت امر عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع تحت فرمان محمد حمدان دقلو، هم‌پیمان سابق البرهان ۵۶ کشته و ۵۹۵ زخمی برجای گذاشته است.

این در حالی است که نیویورک تایمز به نقل از مسؤولان سازمان ملل نوشته است، دست‌کم ۳۰ تن کشته و ۴۰۰ تن زخمی‌ شده‌اند.

شاهدان عینی گفتند، پس از اعلام نیروهای واکنش سریع مبنی بر تسلط‌شان بر مقر ریاست‌جمهوری و فرودگاه خارطوم و تاسیسات حیاتی دیگر صدای تیراندازی و انفجارها در خیابان‌های پایتخت شنیده می‌شود. اما ارتش ادعاها درباره تسلط نیروهای واکنش سریع بر این مراکز حساس را رد کرده است.

نیروی هوایی ارتش در ساعات پایانی شب گذشته همزمان با ادامه حملات هوایی علیه پایگاه‌های نیروهای واکنش سریع از شهروندان خواست در منازلشان بمانند.

حمیدتی می‌گوید، نیروهای واکنش سریع آماده همکاری با مصر برای تسهیل بازگشت سربازان مصری هستند که خودشان را در شهر مروی در شمال سودان تسلیم نیروهای واکنش سریع کردند.

به گفته دو منبع امنیتی مصری، مسؤولان مصری توانستند با فرمانده یگان مصر تماس گرفته و از سلامت بودنشان آنها را مطمئن کنند.

صبح شنبه درگیری‌هایی بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان در خارطوم پایتخت آغاز و این درگیری‌ها به سایر مناطق کشور نیز کشیده شد. نیروهای واکنش سریع سودان خبر از تحت کنترل در آوردن کاخ ریاست جمهوری، فرودگاه شهر خارطوم و پایگاه هوایی در مروی را داده بودند. نیروهای مسلح سودان اما آن را رد کردند. ارتش سودان نیروهای واکنش سریع را یاغی خطاب و آنها را به حمله به مراکز دولتی و راهبردی متهم کرد.


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.