اجرای دهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه/ مخالفت اوکراین با بخشی از طرح صلح چین

اعمال فشار غرب بر اعضای مجمع عمومی سازمان ملل برای حمایت از قطعنامه ضدروسی، اطمینان واشنگتن از قصد پکن برای کمک نظامی به مسکو، استفاده ارتش اوکراین از اطلاعات سازمان سیا و مخالفت کی‌یف با برخی مفاد طرح صلح چین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

کد خبر : 426430
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401 - 6:39

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز شنبه بسته بعدی، یعنی دهمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب کردند. فهرست سیاه شامل اسامی ۱۲۱ شخصیت حقیقی و حقوقی است و محدودیت‌های قابل توجهی در واردات و صادرات از روسیه اعمال شده و برخی رسانه‌های گروهی روسی نیز ممنوع شده‌اند. تحریم های جدید ۹۶ سازمان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این تحریم‌ها همچنین شامل ممنوعیت ترانزیت فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه از طریق خاک روسیه، عرضه کالاهایی مانند آنتن و جرثقیل به مسکو و واردات قیر و لاستیک مصنوعی از روسیه است.

اقدامات تحریمی جدید اروپا به مناسبت سالگرد آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در نظر گرفته شده، البته علیرغم تمایل زیاد بروکسل برای اعلام آنها در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند – همزمان با آغاز جنگ)، به دلیل اختلاف نظر بین کشورهای اروپایی در این خصوص، دست یابی به توافق برای چند روز امکان پذیر نبود.

برخلاف بسته تحریم‌های قبلی، اینبار روند توافق بر سر اقدامات محدودکننده علیه روسیه بسیار دشوار بود و اختلافاتی بین کشورهای اروپایی وجود داشت. طی روزهای گذشته منابع خبری بارها از تلاش ناموفق اعضای اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافق بر سر محدودیت های ضدروسی خبر دادند. به گفته مقامات آگاه، این اختلاف به دلیل آن بود که منافع اقتصادی برخی از این کشورها در معرض آسیب قرار می گیرد.

در نهایت جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپایی، روز شنبه از توافق در خصوص این بسته خبر داد و شورای اتحادیه اروپا نیز شب گذشته، شنبه، دهمین بسته تحریمی علیه روسیه را بطور رسمی منتشر کرده و بدین ترتیب اقدامات محدود کننده لازم الاجرا شدند.

وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف حداقل با یک بند طرح صلح چین موافق نیست

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که مقامات کی‌یف حداقل با یکی از نکات طرح شده در سند پیشنهادی پکن برای حل و فصل مناقشه موافق نیست.

وی گفت: «حداقل یک بند این طرح صلح وجود دارد که ما با آن موافق نیستیم و آن «تحریم های یکجانبه» است. ما معتقدیم تحریم ها ابزار مهم و سازنده ای هستند. اما در مجموع، این یک سند جالب است. ما در حال مطالعه آن هستیم، باید آن را از ابتدا تا انتها بطور مطالعه کنیم و سپس نتیجه گیری خود را اعلام کنیم.»

کوله‌با همچنین تاکید کرد که همه طرح‌های پیشنهادی صلح باید با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص اوکراین در تاریخ ۲۳ فوریه مطابقت داشته باشد.

 


 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.