اثری باستانی در دل دریاچه ارومیه

اثر باستانی قالا داشی یا قلعه کاظم داشی یکی از مکان های دیدنی و تاریخی دریاچه ارومیه می باشد که بیشتر شبیه به جزیره سنگی در ۶۵ کیلومتری شمال شرقی ارومیه و ۱٫۵ کیلومتری روستای گورچین واقع شده است.

کد خبر : 69679
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1397 - 13:28

 

Image result for ‫قالا داشی‬‎

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، قلعه کاظم داشی قدیمی ترین آثار تاریخی این منطقه متعلق به دوران ایلخانی است که بنا به روایات مورخین اسلامی، “هلاکو خان” خزاین نفیس خود را در این قلعه پنهان کرده است.

این قلعه در جنگ جهانی اول به مدت ۹ سال پناهگاه “کاظم نامی” از اهالی قوشچی و یاران وی بوده است. در این قلعه به دستور کاظم خان ساختمان ۲ طبقه ای نیز بنا شده که زمانی مورد استفاده خود و خانواده اش بوده است.

کاظم خان قوشچی در کشاکش جنگ جهانی دوم و حمله روس به این مناطق و نیز حمله و غارت‌های شورشیان کرد اهالی روستاهای اطراف از جمله گورچین قلعه-قالقاچی- بویداش (نجف آباد)- قره باغ- قوشچی – باری و… را در این جزیره سنگی کوه مانند پناه داده و حفظ کرده‌است.

سنگ کاظم خان یا قیرخلار (محل سکونت چهل نفر) صخره‌ای سنگی است که بیش از ۳۵ متر ارتفاع دارد. دورتا دور این سنگ را با بریدن بدنه آن به شکل راهی در آوردهاند که عرض آن ۶۰ متر و طولش در حدود ۵۰۰ متر است. تنها راه دستیابی به بالای سنگ، همین راه است.

عرض این معبر به سمت فوقانی آن کاسته می شود، به طوری که در بالای سنگ به ۶ متر کاهش می یابد.بخش قلعه بر فراز کوهی مخروطی شکل ناقصی استوار است که در ۲ کیلومتری سمت جنوب غربی و نزدیک ساحل دریاچه ارومیه، مشرف به جلگه ای خرم و سبز واقع شده است.

در نزدیکی قلعه نهری جریان دارد که پلی هم بر روی آن احداث شده است.

 

پایگاه خبر ججین

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.