آیا انسان‌های منقرض شده هم مردگان را دفن می‌کردند؟

نشانه‌هایی بدست آمده که محققان بر اساس آن معتقد هستند هومو نالدی‌ها که یکی از خویشاوندان منقرض شده انسان هستند، مردگان خود را دفن می‌کردند.

کد خبر : 674675
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 9:41

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، تحقیقات بحث برانگیزی انجام شده که نشان می‌دهد ممکن است تئوری‌های دیرینه مبنی بر اینکه فقط انسان‌های امروزی و پسرعموهای نئاندرتال ما قادر به دفن مردگان بودند را زیر سئوال ببرد چراکه بر اساس این تحقیقات مطرح شده که انسان منقرض شده هومو نالدی، که اندازه مغزش یک سوم مغز ما بود، حدود ۳۰۰۰۰۰ سال پیش‌تر سعی می‌کرد مردگان خود را در غار دفن یا به یادگار بگذارد. فعالیتی پیچیده که شاید انتظار می‌رفت فقط انسان هوشمند از پس آن برآید.

با این حال، برخی از کارشناسان می‌گویند که شواهد کافی نیست تا به این نتیجه برسیم که H. Naledi مردگان خود را به خاک سپرده یا به یادگار گذاشته‌اند.

باستان‌شناسان برای اولین بار بقایای H. naledi را در اعماق غاری در نزدیکی ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۳ کشف کردند. از آن زمان، بیش از ۱۵۰۰ قطعه اسکلت از افراد مختلف در سراسر این غار حدود ۴ کیلومتری پیدا شده است. آناتومی H. naledi به دلیل حفظ بقایای آن‌ها در غار شناخته شده است. آن‌ها موجوداتی دوپا بودند که حدود ۵ فوت (۱.۵ متر) قد و ۱۰۰ پوند (۴۵ کیلوگرم) وزن داشتند و دستانی بزرگ و مغزهای کوچک اما پیچیده داشتند، ویژگی‌هایی که منجر به بحث در مورد پیچیدگی رفتار آن‌ها شده است. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد تیم محقق پیشنهاد کرد که H. nalediمردگان خود را عمداً در اعماق غار دفن کرده بودند.

8

البته تحقیقات دیگری که دراین خصوص انجام شده نشان می‌دهد که هومو نالدی‌ها عمداً مردگان را دفن و بر روی صخره بالای محل تدفین حکاکی‌های معناداری انجام می‌دادند. همچنین تحقیقاتی که در دو گودال کم عمق بیضی شکل که در کف یکی از اتاق‌های غار قرار داشت، انجام شده نشان می‌دهد که این گودال‌ها حاوی بقایای اسکلت همراه با هدایای تدفین است. در صورت پذیرش تفاسیر محققان، اولین شواهد دفن هدفمند تا ۱۰۰۰۰۰ سال به عقب می‌رود و رکورد انسان خردمند دراین خصوص شکسته می‌شود.

 


 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.