آلمان: پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به این زودی‌ها اتفاق نمی‌افتد

وزیر خارجه آلمان گفت، بعید است که ترکیه به این زودی‌ها به اتحادیه اروپا ملحق شود و روند الحاق این کشور به دلیل مسائل حقوق بشری همچنان متوقف است.

کد خبر : 761733
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 7:26

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: جاه‌طلبی آنکارا برای عضویت در اتحادیه اروپا به شدت متوقف شده است. دلیل آن هم معیارهای بسیار مهمی است که برای گفت‌وگوهای پیوستن به اتحادیه اروپا لازم و ضروری است و ترکیه آنها را رعایت نکرده است.

این دیپلمات ارشد دولت برلین همچنین توضیح داد، اجرای قانون و رعایت حقوق بشر از مسائلی است که باعث شده تا ترکیه نتواند به سمت پیوستن به اتحادیه اروپا گام بردارد و در این مسیر پیشرفتی داشته باشد.

بربوک همچنین با بیان اینکه ترکیه همسایه بی‌دردسری برای اتحادیه اروپا نیست، اذعان داشت که این کشور بازیگر مهم استراتژیک جهانی در همسایگی مستقیم اروپا به شمار می‌رود که نیازمند رویکرد ویژه در روابط است. دوره پس از انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهوری ترکیه در ماه مه ۲۰۲۳، زمان مناسبی برای “تفکر استراتژیک” در مورد این موضوع بود.

وی گفت، برلین حامی ایجاد روابط حسنه با آنکاراست و روابط جدید بین اتحادیه اروپا و ترکیه باید مبتنی بر رویکرد استراتژیک و رو به جلو باشد. همچنین اروپا در این مسیر نباید بی‌تجربگی کند و در این برهه از چالش‌های ژئوپلیتیکی هیچ هدیه مجانی داده نمی‌شود.

اوایل ماه جاری میلادی، اردوغان مساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را شرط موافقت با پیوستن سوئد به ناتو مطرح کرد. در نهایت درخواست سوئد برای تایید به پارلمان ترکیه ارجاع داده شد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین این مساله را بیان کرد که کشورش برای نیم قرن منتظر مانده تا وارد اتحادیه اروپا شود و افزود، بسیاری از اعضای ناتو عضو اتحادیه اروپا نیز هستند. وی همچنین از بروکسل خواست تا راه را برای ترکیه باز کند و گفته بود، آنکارا پس از آن راه را برای پیوستن سوئد به ائتلاف نظامی ناتو همراه می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اروپا به ایزوستیای روسیه گفته بود که الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا شاید چندین سال طول بکشد و راهی برای پیوستن آن در سال آتی میلادی به اتحادیه وجود ندارد. وی همچنین خاطرنشان کرد که آنکارا اول باید تمامی معیارهای ضروری پیوستن به اتحادیه اروپا را طی کند که شامل رعایت حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی است.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.