آشنایی با چهره جدید سوپرلیگ اروپا/ ۳ سطح، بدون اعضای ثابت و با سیستم صعود و سقوط

مدیران سوپرلیگ اروپا پس از مخالفت‌های گسترده‌ای که نسبت به فرمت برگزاری این رقابت‌ها صورت گرفت، پیشنهاد جدید عنوان کرده‌اند که رقابت‌ها در ۳ سطح، بدون اعضای ثابت و با سیستم صعود سقوط برگزار شود.

کد خبر : 1140502
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 7:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا ، دادگاه عالی اتحادیه اروپا در حکم اولیه خود، یوفا و فیفا را متهم کرد که با ممانعت از برگزاری سوپرلیگ در سال ۲۰۲۱، اقدامی خلاف قانون انجام داده‌اند. این دادگاه با صدور اجازه تشکیل سوپرلیگ اعلام کرد: “نه فیفا و نه یوفا، نمی‌توانند باشگاه‌ها را از شرکت در رقابت‌های دیگر محکوم کنند.”

با وجود صدور چنین حکمی از سوی دادگاه عالی اتحادیه اروپا، همچنان باشگاه‌های بزرگ و لیگ‌های معتبر اروپایی مخالف حضور در سوپرلیگ اروپا هستند و تنها رئال مادرید و بارسلونا در این رقابت‌ها حضور دارند. به همین بهانه در این گزارش بررسی شده است که دیگر بزرگان فوتبال اروپا مخالف شرکت در سوپرلیگ هستند و مدیریت این لیگ چه راهکاری برای راضی کردن آنها دارد؟

تاریخچه تشکیل سوپرلیگ اروپا

۱۲ باشگاه آرسنال، چلسی، لیورپول، منچستر سیتی، منچستر یونایتد، تاتنهام، میلان، اینتر، یوونتوس، اتلتیکو مادرید، بارسلونا و رئال مادرید پس از نارضایتی از مدل اقتصادی یوفا در سال ۲۰۲۱ تشکیل سوپرلیگ اروپا را اعلام کردند. با این حال با فشارهای فیفا و یوفا، خیلی زود از تعداد این باشگاه‌ها کم شد تا در نهایت این پروژه در آن برهه زمانی با شکست مواجه شود.

عمده مخالفت سوپرلیگ اروپا به سمت فرمت این مسابقات بود چرا که این رقابت‌ها فرمتی مشابه یورولیگ بسکتبال دارد. در این رقابت‌های بسکتبال ۲۰ تیم در دو گروه ۱۰ تیمی حضور دارند که ۱۵ تیم آن ثابت هستند و تنها ۵ تیم در هر فصل تغییر پیدا می‌کنند. به همین دلیل مخالفان سوپرلیگ معتقد هستند که چنین فرمتی باعث کنار رفتن روح رقابت و زیر سایه رفتن لیگ‌های داخلی خواهد شد.

راهکار مدیران سوپرلیگ برای متقاعد کردن مخالفان

مدیریت سوپرلیگ بر عهده گروه با عنوان A۲۲ است که پس از مخالفت‌های شدید با فرمت چنین رقابتی، پس از مشورت با ۵۰ باشگاه تغییراتی در پروپوزال ابتدایی‌اش ایجاد کرد. در فرمت اصلاح شده قرار است سوپرلیگ اروپا با حضور ۶۴ باشگاه در بخش مردان و ۳۲ باشگاه در بخش زنان برگزار شود که مهم‌ترین نکته درباره آن، حذف اعضای دائمی است. بخش مردان قرار است در سه سطح برگزار شود که شامل ۱۶ تیم در لیگ ستاره، ۱۶ تیم در لیگ طلایی و ۳۲ تیم در لیگ آبی خواهد بود. همچنین سران سوپرلیگ با وجود پیروزی در دادگاه عالی اتحادیه اروپا، اعلام کرده‌اند که به رقابت‌های یوفا هم متعهد خواهند ماند.

فرمت جدید سوپرلیگ اروپا

همانطور که گفته شد، سوپرلیگ اروپا در سه سطح، بدون اعضای دائمی و با سیستم صعود و سقوط برگزار خواهد شد. سطح اول رقابت‌ها با عنوان لیگ ستاره (۱۶ باشگاه)، سطح دوم با عنوان لیگ طلایی (۱۶ باشگاه) و سطح سوم با عنوان لیگ آبی (۳۲ باشگاه) تشکیل می‌شود. طبق فرمت جدید، پس از پایان دیدارهای رفت و برگشت هر لیگ، هشت باشگاه برتر هر سطح به مرحله حذفی صعود می‌کنند تا مراحل یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال هر سطح را برگزار کنند.

نکته مهم درباره لیگ آبی است که ۲۰ باشگاه آخر این رقابت از سوپرلیگ فصل آینده کنار گذاشته می‌شوند و باقی باشگاه‌های برتر لیگ‌های داخلی به سوپرلیگ فصل آینده صعود می‌کنند تا به این شکل نگرانی درباره باشگاه‌های شگفتی‌ساز رقابت‌های داخلی برطرف شود.

همچنین ۲ باشگاه فینالیست لیگ‌های طلایی و آبی به لیگ بالاتر صعود می‌کنند و ۲ باشگاه انتهای جدولی لیگ‌های ستاره و طلایی یک سطح سقوط می‌کنند. سوپرلیگ بانوان هم با فرمتی مشابه فرمت بخش آقایان برگزار خواهد شد. با وجود اعلام چنین جزئیاتی، هنوز تکلیف سهمیه‌بندی‌ها و جوایز مالی به صورت شفاف رسانه‌ای نشده است.

واکنش یوفا به پیروزی سوپرلیگ در دادگاه

چفرین، رئیس یوفا پس از اعلام پروپوزال جدید سوپرلیگ اروپا اعلام کرد که فرمت جدید هم مشابه فرمت قبلی است که توسط باشگاه‌ها رد شده بود. او گفته است: “ما جلوی سوپرلیگ را نمی‌گیریم. آنها می‌توانند هر چیزی را که می‌خواهند درست کنند. امیدوارم آنها یک رقابت مهیج را با حضور دو باشگاه (رئال مادرید و بارسلونا ) در اسرع وقت شروع کنند. امیدوارم که بدانند چه کار می‌کنند ولی بعید می‌دانم اینطور باشد. فوتبال برای فروش نیست.

همچنین ناصر الخلیفی، رئیس هیات مدیره یوفا می‌گوید: A۲۲ چه کسی است؟ از کجا آمده است؟ پیشینه‌اش چیست؟ ما می‌خواهیم با آدم‌های واقعی صحبت کنیم. آنها دو، سه باشگاه بیشتر نیستند. ما آنها را طرد نکردیم، تهدیدشان هم نکردیم. اگر بخواهند به ما بپیوندند، به آنها خوش‌آمد می‌گوییم. ما جاه‌طلبی را محدود نمی‌کنیم. اگر آنها می‌خواهند رقابت‌های خودشان را داشته باشند، مشکلی وجود ندارد. با این حال بهترین رقابت‌های باشگاهی چمپیونزلیگ است.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.