آخرین تحولات افغانستان + نقشه

در حالی که طالبان در یک هفته گذشته به پیشروی خود در ولایات افغانستان ادامه می دهد و با تصرف شهر پل علم به ۸۰ کیلومتری کابل رسیده است ،مقامات دولتی از جمله معاون اول رئیس جمهوری بر مقاومت با تمام توان و امکانات در برابر جنگجویان طالبان خبر می دهند.

کد خبر : 131548
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 - 10:53

پایگاه خبر ججین

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری ایرنا، براساس گزارش های منتشر شده طالبان در یک هفته گذشته ۱۵ مرکز استان از جمله هرات ،قندهار و هلمند را که از شهرهای بزرگ و مهم کشور است را تصرف کرده و هم اکنون جنگ در فاریاب و بلخ با شدت ادامه دارد.

“امرالله صالح” معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در نشستی که به ریاست “محمد اشرف غنی ” در کاخ  ریاست جمهوری برگزار شد تصریح کرد دولت با تمام توان و امکانات در برابر تهاجم طالبان ایستادگی می کند .

این اظهارات معاون ریاست جمهوری افغانستان در حالی بیان می شود که جنگ شدید در شهر پل علم مرکز استان لوگر در جنوب کابل پایتخت ادامه دارد و نیروهای دولتی برای عقب زدن طالبان با تمام توان با حمایت هوایی می جنگند.

هرچند طالبان مدعی شده بودند که فرماندهی پلیس و استانداری این شهر را تصرف کرده و “عبدالقیوم رحیمی”استاندار لوگر تسلیم شده اما دولت تاکنون در این  باره اظهار نظری نکرده است.

از سوی دیگر گروه طالبان مدعی است شهرستان‌های «یوسف خیل» و «جانی خیل» در استان پکتیکا را تصرف و خط دفاعی شهر «شرنه» مرکز این استان را شکسته اند .

طالبان همچنین اعلام کرده که شهرستان«سیدکرم» در استان پکتیا،  و «اسمار» در استان کنر را تصرف کرده اند.

اما در شمال افغانستان نبرد سنگین بین افراد طالبان و نیروهای دولتی در استانهای فاریاب و بلخ ادامه دارد و طالبان در حمله به  شهر میمنه مرکز استان فاریاب شکست خورده اند.

نیروی‌های دولتی و فرماندهان سابق جهادی در تازه ترین نشست خود اعلام کردند که موضع واحد دفاعی در مزارشریف ایجاد کرده و ژنرال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور بطور مشترک مسئولیت هدایت جنگ با طالبان به پیش خواهند برد.

عطامحمد نور در ویدئوی که در فضای مجازی منتشر شده گفته است که تا آخرین گلوله علیه طالبان می جنگد و اجازه نمی دهد که زنده بدست طالبان بیفتد.

عبدالرشیددوستم نیز در این نوار ویدئویی تأکید می کند که بلخ بعنوان دروازه افغانستان است و اجازه نمی دهد که طالبان این استان را تصرف کنند.

این  تحولات در حالی رخ می دهد که نخستین گروه از سربازان آمریکا در محوطه فرودگاه کابل مستقر شده‌اند تا به روند خروج دیپلمات‌های این کشور و افغان‌های همکار واشنگتن سرعت بخشند. نروژ و دانمارک سفارت‌های خود در کابل را تعطیل کرده‌اند و انگلیس هم گفته با کمترین کارمند ممکن سفارتش در کابل را اداره خواهد کرد.

آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه، ۱۳ اوت، هشدار داد اوضاع در افغانستان از کنترل خارج شده و نتایج آن برای شهروندان این کشور مصیبت‌بار خواهد بود.

بیش از ۲۵۰ هزار افغان ناچار به ترک خانه و شهر خود شده‌اند و انتظار می‌رود صدها هزار نفر دیگر هم با ادامه درگیری‌ها و پیش‌روی طالبان آواره یا پناهنده شوند.


 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.