آخرین امید احیای دریاچه ارومیه هم ترک خورد

تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه که وعده افتتاح آن دوساله شده بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو؛ به طول ٧٠٠ متر ترک‌ خورده است.

کد خبر : 140522
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 - 10:55

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، ساخت پروژه تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و شاخص‌ترین پروژه احیای دریاچه ارومیه و تنها‌ترین امید  برای احیای دریاچه، بهار سال ٩٩ با بیش از ٣هزار میلیارد تومان هزینه، آغاز و عملیات ساخت آن ادامه دارد. پروژه ای که در طول ساخت با مشکلات فنی زیادی روبه رو شده و در حالی که هنوز به افتتاح نرسیده به طول ۷۰۰ متر ترک برداشته است.

۷۰۰ متر از تونل انتقال آب دچار ترک خوردگی شده است

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو در  گفت‌ و گوی خبری ضمن تأیید این مطلب بیان کرد: در حال حاضر بخشی از فعالیت تکمیلی تونل  به طول ۲ کیلومتر با سازند آبرفتی در مرحله اجرا مواجه شده است. با وجود اینکه پیمانکار همه تمهیدات را برای عبور بدون مشکل سنجیده بود اما در زمان حفاری در دولت گذشته در طول ۷۰۰ متر، تونل به مشکل برخورده  و دچار ترک‌خوردگی شده است.

کریم شیبانی وجود مشکل در طول ۷۰۰ متر از تونل کانی‌سیب  را به دولت قبلی انتساب داده و اضافه کرد: آب‌اندازی عجولانه و افتتاح‌های نمایشی در دولت گذشته مسئله‌ای است که به صلاح این تونل نبوده زیرا این پروژه یک سرمایه بزرگ ملی به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر عزم دولت به منظور تکمیل پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تاکید کرد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان کشور به منظور حل مسئله تونل کانی‌سیب در دستور کار قرار گرفته و دو هفته است که عملیات اجرایی ترمیم ۷۰۰ متر آسیب‌دیده تونل، آغاز شده و از پوشش بتنی منحصر به فرد استفاده می‌کنیم تا میزان آسیب‌دیدگی به حداقل برسد.

شیبانی با اشاره به بازدید وزیر نیرو از پروژه و صدور دستورات لازم گفت:عملیات اجرایی ترمیم نقاط ضعف گذشته با سرعت به پیش می‌رود و امیدواریم تا پایان سال زمینه انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه را مهیا کنیم.

اما نکته مهم در این جا، مطرح کردن انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از سوی مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو است، در حالی که قرار بود این تونل سالانه ۶٠٠ میلیون مترمکعب آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه انتقال دهد.

مشکلات فنی، صرف هزینه کرد گزاف و بدون نتیجه، پاسکاری مشکلات به دولت و مدیران قبلی و عدم شفافیت مشخصات پروژه  در حالی صورت می گیرد که این پروژه در صورت افتتاح کامل هنوز هم نمی تواند جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیرد چرا که دریاچه سالانه به ٣ هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک نیاز دارد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در حاشیه بازدید از طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات فنی تونل انتقال آب زاب گفت: تلاش می‌کنیم که تونل هم با رفع مشکلات فنی، هر چه سریع‌تر تکمیل شده و انتقال آب به خوبی انجام شود.

اما وزیر از ترک خوردگی تونل حرفی نزد و  انتقال پساب بهداشتی شهرهای تبریز و ارومیه به دریاچه را اولین طرحی خواند که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

دو خط انتقال پساب تصفیه شده هم که وزیر نیرو وعده افتتاح‌شان را زودتر از تونل انتقال آب داده در مجموع توانایی انتقال ١٧٢ میلیون متر مکعب به دریاچه را دارد.

به‌رغم وعده های دولت قبلی و دولت جدید، جهت اجرای پروژه های نیمه تمام دریاچه ارومیه؛ با انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب سالانه آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه و ١٧٢ میلیون متر مکعب از خطوط انتقال پساب است که از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تبریز(ظرفیت سالانه ١٢١ میلیون متر مکعب) و خط انتقال پساب مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه(ظرفیت سالانه ۵١ میلیون متر مکعب) در مجموع ٧٧٢ میلیون متر مکعب در سال آب به دریاچه برسد،  می توان پیش بینی کرد  که این میزان برای احیای دریاچه کافی نیست. زیرا بنا بر اعلام مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا، دریاچه سالانه نیازمند ٣ هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک است.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.