آب پاکی روی دست کنکوری‌ها

داستان هزار و یک شب سهمیه‌های کنکور از جدیدترین حواشی برای داوطلبان بود که مسوولان خیال داوطلبان را راحت کرده و از عدم حذف سهمیه‌ها خبر دادند.

کد خبر : 142697
تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 - 11:52

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری فارس، کنکور که در میان جوانان با عنوان غول جلوی درب آموزش عالی از آن یاد می‌شود، حواشی و اخبار بسیاری دارد به طوریکه داوطلبان کنکور هر روز به دنبال اخبار جدید هستند شاید مسیرشان برای ورود به آموزش عالی ساده‌تر شده باشد.

البته چند سالی هست که دیگر ورود به دانشگاه مانند آن قدیم‌ترها آنقدرها هم سخت و دشوار نیست اما هنوز هم آنها که دوست دارند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان تحصیل کنند به دنبال اخبار جدیدتری از کنکور هستند.

یکی از مواردی که مورد توجه کنکوری‌هاست بحث سهمیه‌های کنکور است که حتی برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من خواستار حذف سهمیه‌ها از کنکور شدند.

می‌خواهید بدانید سهمیه کنکور چیست؟ در حال حاضر حدود ۲۶ سهمیه در کنکور وجود دارد که ۴ سهمیه دارای اهمیت ویژه‌ای است.

به جدول زیر توجه کنید تا برخی سهمیه‌ها را ببینید.

سهمیه مناطق داوطلبان متقاضی سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌هایی جزء یکی از مناطق ۱، ۲، ۳ محسوب می‌شوند
سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا داوطلبان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا نیز براساس شرایط خود متقاضی این سهمیه می‌شوند
سهمیه بهیاران از سال ۱۴۰۰ سهمیه ویژه بهیاران به مدت ۵ سال به میزان حداکثر ۵ درصد از ظرفیت در تمامی دوره‌ها به جز رشته محل‌های مخصوص مناطق محروم، بلایای طبیعی و دارای تعهد خدمت مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرستاری به بهیاران حائز شرایط اختصاص یافته است
سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل زده و زلزله زده) سهمیه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در مناطق سیل زده همانند داوطلبان مناطق زلزله زده محاسبه خواهد شد، بر همین اساس در کنکور ۱۴۰۲ ، پنج درصد سهمیه مازاد به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص می‌ یابد
سهمیه مناطق محروم داوطلبان چند استان محروم دارای سهمیه هستند

* برخی داوطلبان خواستار حذف سهمیه‌ها

سردبیر سوژه فارس من وجود سهمیه در کنکور را سبب ایجاد ناعدالتی دانسته و گفته است: ما در کنکور شرکت می‌کنیم تا توانایی علمی‌مان برای ورود به دانشگاه سنجیده شود، با وجود سهمیه برخی افراد که از توانایی علمی کمتری برخوردار هستند می‌توانند رقبا را پشت سر بگذارند.

وی معتقد است: سهمیه نوعی رانت به شمار می‌رود که از این طریق برخی افراد که توانایی علمی کمتری دارند وارد دانشگاه شده و پس از آن دارای یک مسوولیت در کشور می‌شوند که شایستگی و تخصص آن را ندارند.

داوطلب دیگر کنکور معتقد است: وجود سهمیه در کنکور سبب تضییع حق افرادی که بیشتر درس خوانده‌ و زحمت بیشتری کشیده‌اند، می‌شود.

فرد دیگری گفت: وجود سهمیه در کنکور در برخی داوطلبان حس ناعدالتی و سرخوردگی به وجود می‌آورد.

پایگاه خبر ججین

البته یکی دیگر از داوطلبان کنکور وجود سهمیه‌ها را مانع موفقیت دیگران ندانسته و گفت: سازمان سنجش بیش از هزار بار اعلام کرده که سهمیه ایثارگران و شاهد اضافه بر سازمان است، یعنی جای کسی را تنگ نکرده بلکه یک ظرفیت اضافه است و با حذف سهمیه این ظرفیت هم حذف می‌شود.

* حذف یا ساماندهی سهمیه‌ها؟

مدتی بود که از حذف یا ساماندهی سهمیه‌ها در محافل مختلف کنکوری صحبت می‌شد، در جلسه ۱۵۹ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور نیز درباره ساماندهی سهمیه‌های آزمون سراسری صحبت شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره با اشاره به وجود ۲۶ نوع سهمیه و بیش از ۲۰ مصوبه مجلس و شورای انقلاب فرهنگی برای سهمیه‌های کنکور گفته بود: مصوبات باید مربوط به یک دوره زمانی خاص باشد، در حال حاضر سهمیه‌ها باید ساماندهی شود که به زودی سیاست‌های مربوط به ساماندهی سهمیه‌ها را اعلام می‌کنیم.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز پیش‌تر گفته بود: حذف سهمیه‌ها فعلا انجام نمی‌شود ولی ساماندهی سهمیه‌ها در دستور کار است.

البته با وجود این اظهارنظرهای مسوولان همچنان داوطلبان هر کدام به نحوی نگران وضعیت سهمیه‌ها بوده و اخبار مربوط به این موضوع را پیگیری می‌کردند، هر چند هر تصمیمی درباره کنکور باید از یک سال قبل به داوطلبان اطلاع‌رسانی شود از این رو چند روز پیش دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: در حال حاضر تغییری در سهمیه‌های موجود در کنکور انجام نمی‌شود و سهمیه‌ها حذف نشده است.

البته موضوع ساماندهی سهمیه‌ها همچنان در دستور کار است، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست‌های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر ۶ ماه اقدام کرده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

به عقیده کارشناسان آموزشی بهترین سهمیه برای هر داوطلب کنکور توانایی علمی و دانسته‌های خودش است، پس بهتر است داوطلبان بدون توجه به حواشی و اخبار متفاوت فقط براساس برنامه‌ریزی مطالعه کرده و به توانایی خود بیندیشند.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.