گروسی در زمان غلط ، جای غلط و با افراد غلط دیدار کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در روز سه شنبه وزیر خارجه پاکستان به تهران سفر خواهند کرد، گفت: رئیس جمهور ترکمنستان نیز به زودی به ایران سفر خواهد کرد و رئیس مجلس ارمنستان نیز در این هفته عازم تهران خواهد بود.

کد خبر : 139477
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 13:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که بیش از یک ساعت به طول کشید در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد: ما با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است که تداوم دار ترین رفتارهای یاغی گرانه، تروریستی، جنگ طلبانه و قانون گریزی را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته است.

وی افزود: این رژیم جعلی تا کنون از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد و ابراز کند و همه را با چک سفیدامضای برخی از کشورهای مدعی انجام داده است.

خطیب زاده ادامه داد: جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانونگریزی قرار داده است یعنی توسط کارگزار، ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است و دستاوردها در حوزه پادمانی توسط خود مدیرکل آژانس بی اعتبار شده است.

خطیب زاده با بیان اینکه فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است، افزود: مدیرکل آژانس باید نگران بی طرفی و استقلال باشد و طبق اساسنامه آژانس در این زمینه وظیفه قطعی دارد.

وی افزود: در این اقدام مدیرکل آژانس در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است و با این اقدام به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چشم عموم و صحنه بین‌الملل ضربه بدی زده است. پاسخ ما به این موضوع داده شده است و امیدواریم تصحیح رویه شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: صدور این قطعنامه کاملا یک اقدام سیاسی و طراحی شده بود در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد.

خطیب زاده افزود: بر اساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی بین دو طرف انجام شد اما این اقدام، تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد که یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است، قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیر فنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم. در همین چارچوب اقدامات خود را انجام دادیم. من فکر می‌کنم اقدامات صورت گرفته از سوی ایران قاطع و متناسب بود. هر چند که آنها بگویند که قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود آنها حتما باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر به تهران افزود: هفته گذشته سفر آقای امیرعبداللهیان به هند را داشتیم ایشان در این سفر با مقامات ارشد هند دیدار داشتند. با ایرانیان و تجار در دهلی نو، حیدرآباد و بمبئی دیدار کردند، چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم بین مقامات دو کشور در جریان این سفر امضا شد و در این سفر در واقع موضوع دیپلماتیک منطقه‌ای مورد تاکید ما پیگیری شد.

خطیب زاده همچنین به سفر اخیر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران اشاره کرد و گفت: در ادامه رفت و آمدهای دیپلماتیک به تهران فردا وزیر خارجه پاکستان به کشور ما سفر خواهد کرد. رئیس جمهور ترکمنستان به زودی به ایران می‌آید. رئیس مجلس ارمنستان نیز در هفته جاری عازم ایران خواهد بود و سفرهای آقای امیرعبداللهیان نیز در هفته بعد پیگیری می‌شود.

وی در مورد اظهارات روز گذشته  فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در مورد حمله چندی پیش ایران به اربیل گفت : بیش از آنچه که لازم بود به آن ها اطلاعات داده شد.

خطیب‌زاده در همین ارتباط گفت: یک جراحی کوچک بود که به هدف هم دقیق اصابت کرد.

وی ضمن اعلام این که وزیر امور خارجه ایران  به زودی به چند کشور آفریقایی سفر می‌کند، گفت: سفر  آقای لاوروف به ایران انجام می‌شود و ان‌شاءالله زمان آن قطعی شد در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی گفت: در مورد این پرونده، شکایت بین المللی بر اساس کنوانسیون  وین در دستور کار ایران قرار دارد .


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.