کاهش ۴۰ درصدی مصرف نان فانتزی

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم خاطر نشان کرد: بعد از افزایش نرخ نان فانتزی گزارش‌هایی مبنی بر فروش ساندویج با نان سنتی و لواش در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها به‌دست ما رسید؛ اما مردم تمایل دارند که این خوراک‌ها را نان فانتزی مصرف کنند و به نظر می‌رسد این نحوه فروش موقتی باشد.

کد خبر : 142865
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 11:23

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، محمدجواد کرمی از کاهش ۴۰ درصدی مصرف نان فانتزی خبر داد و افزود: مردم به قیمت نان فانتزی عادت کردند اما همچنان کاهش تقاضا و تولید در این بخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه بعد از افزایش نرخ نان فانتزی اغذیه فروشان با نان سنتی اقدام بفروش ساندویج می‌کردند، تصریح کرد: بعد از افزایش نرخ نان فانتزی گزارش‌هایی مبنی بر فروش ساندویج با نان سنتی و لواش در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها به‌دست ما رسید؛ اما مردم تمایل دارند که این خوراک‌ها را نان فانتزی سرو کند و به نظر می رسد این نحوه فروش موقتی باشد.

این فعال صنفی ادامه داد: فعالان نان فانتزی خواهان یارانه یکسان به همه تولیدکنندگان نان هستند و این سیاست وزارت کشاورزی که یک بخش را جدا کرد با قانون ششم برنامه توسعه مغایرت داشت چراکه در این برنامه سخن از حمایت نان‌های فانتزی مطرح شده بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد تعطیلی نانوایان فانتزی بعد از آزادسازی نرخ آرد بودیم؟ گفت: در تهران حدود ۶۵۰ واحد نانوایی فانتزی فعال است که بنا به گزارش‌های که به دست اتحادیه رسیده، حدود ۲۵ واحد صنفی فعالیت خود را متوقف کردند.

کرمی فروش هوشمند نان سنتی را طرح مثبتی ندانست و افزود: وزارت اقتصاد در  زمان تصویب این طرح از فعالان این حوزه نظرخواهی نکرد؛ در کشور تجربه یکسان‌سازی آرد را پشت سر گذاشتم و مشاهده کردیم فضای بازار رقابتی و مردم حق انتخاب پیدا کردند و نان را از واحدهایی که کیفیت بهتری داشت خریداری می‌کردند.

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم ادامه داد: افرادی که طرح هوشمند سازی فروش نان را طراحی کردند اطلاعاتی در زمینه آرد و نان نداشتند و از بخشی‌هایی که در این زمینه اطلاعات داشتند و صاحب تجربه بودند کمک نگرفتند از این‌رو نمی‌توان چندان در این موضوع مانور داد و شاهد رخ دادن اتفاق جدیدی در این حوزه باشیم. به نظر می‌رسد دستگاه کارتخوان نتواند فشارهای که بر نانوایان وجود دارد را کنترل کند.

وی با اشاره به عدم اعلام نرخ‌نامه جدید به نانوایان سنتی، تصریح کرد: در سال جاری ۶۰ درصد هزینه تولید نانوایان افزایش پیدا کرد این در حالیست که نرخ‌ آنها ثابت ماند و تغییری نکرد از سوی دیگر دولت بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان نداد.

کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست‌های که دولت در پیش گرفت مانع قاچاق آرد از نانوایان سنتی به نانوایان فانتزی شد؟ گفت: این پرسش را باید بازرسان وزارتخانه‌های مربوط پاسخ بدهند من منکر نمی‌شوم که تعدادی اقدام به این کار می‌کردند اما نوع کیفیت آردی که به نان سنتی فرستاده می‌شود با نانوایان فانتزی متفاوت است. بعد از افزایش نرخ نان فانتزی مردم خواهان کیفیت بهتر هستند و اگر آرد با کیفیت نخرند نمی‌توانند نان کیفی طبخ و در اختیار مردم قرار بدهند.

این فعال صنفی در پایان با اشاره به نرخ انواع نان‌های فانتزی، تصریح کرد: بربری فانتزی ۱۳ هزار تومان، ساندویجی فرانسوی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان، باگت فرانسوی ۱۵ هزار تومان، باگت معمولی ۱۰ هزار تومان و نان بروتچن دانه‌ای ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.