کاهش ۳۴ درصدی فروش سینماها در هفته‌ای که گذشت

برسی اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا از میزان فروش هفتگی سینماهای کشور نشان می‌دهد هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل آن ایرانی‌ها ۴۴ درصد کمتر سینما رفته‌اند و میزان فروش هم با کاهش ۳۴ درصدی روبرو شده است.

کد خبر : 621116
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 10:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، بررسی آمار هفتگی فروش سینماهای ایران نشان می‌دهد که در آخرین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ شمسی میزان استقبال هموطنان از سالن‌های سینما روند نزولی به خود گرفته است.

بررسی دو هفته پایانی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ شمسی نشان می‌دهد در مجموع تعداد بلیت‌های فروش رفته هفته آخر اردیبهشت ماه با کاهشی ۴۴ درصدی یعنی ۲۵۷۱۷۹ قطعه بلیت نسبت به هفته ماقبل به رقمی معادل ۳۱۷۳۴۰ قطعه رسیده است و در همین حال میزان فروش سینما‌ها نیز روند نزولی به خود گرفته تاجایی که در همین دوره کاهش ۳۴ درصدی دخل سینماها کاملا محسوس است به‌صورتی هفته گذشته سینماهای کشور شاهد کاهش فروش ۸۲ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ۷۷۵ هزار ریالی بوده و معادل ۱۵۴ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ۵۷۵ هزار ریال درآمد کسب کرده‌اند.

فیلم , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای جهان , اخبار اکران ,

این روند نزولی درحالی تجربه شده که برخی از منتقدان سینما تاکید دارند همزمانی برگزاری سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین تعطیلی سینماها به دلیل شهادت امام صادق(ع) در سه شنبه هفته گذشته در این زمینه اثرگذار بوده و احتمالا در هفته اول خردادماه دوباره شاهد روند صعودی فروش سینماها خواهیم بود.

این درحالی است که گروه دیگری از منتقدان سینما معتقدند عدم ورود فیلم جدید به جدول اکران بعد مدت طولانی در این زمینه اثرگذار بوده و با تغییر این روند حتما شاهد صعودی شدن فروش سینماها هستیم، اما در میان آمارها و جداولی که از سوی سامانه سمفا به صورت روزانه و آنلاین ارائه می‌شود یک نکته قابل توجه پنهان مانده و شاید تا امروز از دید منتقدان دور مانده که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیق تری داشته باشیم.

نکته مورد نظر اینجاست که اگر کمی دقیق‌تر به جداول و آمارهای رسمی این سامانه دقت کنیم و با یک ضرب و تقسیم ساده میزان تعداد بلیت فروخته شده در آخرین هفته اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ را نسبت به سانس‌های اکران شده فیلم پرده از واقعیتی در زمینه ضریب اشغال متوسط سالن‌ها در سانس‌ها برمی‌دارد که باید مسئولان و البته برنامه‌ریزان هنرهفتم کشورمان برای آن چاره‌اندیشی کنند. به عنوان مثال برای فیلم‌های اکران شده همین دوره بد نیست به جدول زیر توجه ویژه داشته باشیم.

فیلم , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای جهان , اخبار اکران ,

در این جدول ضریب متوسط بلیت خریداری شده توسط مخاطبان سینما در سانس‌های اکران شده ۹ فیلم مورد نظر ما که اتفاقاً به‌ترتیب جزو پرفروش‌های هفته هم بوده‌اند، این سئوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که آیا واقعا ضریب اشغال صندلی‌ها مناسب است؟

فروش هفتگی به روایت آمار

طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما) که مبنی تهیه این گزارش بوده در آخرین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ پرفروش‌های سینمایی ۱۴۰۲ به این ترتیب هستند که رتبه نخست همچنان برای چندین هفته متوالی در اختیار فسیل با ۲۱۲۱۴۳ بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۱۰۴ میلیارد و ۲۷۳ میلیون ۳۷۵ هزار ریال قرار دارد.

اما رتبه دوم جدول پرفروش‌های هفتگی سینماها در اختیار سه‌کام حبس با بازی محسن تنابنده است که توانسته ۲۹۹۰۴ مخاطب را به سالن‌ها بکشاند تا دخلی معادل ۱۶۲ میلیارد و ۲۰۲ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال در کارنامه مالی خود ثبت کند و نهایتاً سومین جایگاه به آهنگ دونفره با فروش ۲۲۴۳۸ قطعه بلیت و درآمدی معادل ۱۱ میلیارد و ۲۵۷ میلیون ۴۸۰ هزار ریال رسیده است.

فیلم , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , سینمای جهان , اخبار اکران ,

در همین حال جایگاه چهارم به نام عروس خیابان فرشته با ۱۱۷۵۹ قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۵ میلیارد و ۵۲۶ میلیون و ۷۹۵ هزار ریال ثبت شده و نهایتاً رتبه پنجم به بابا سیبیلو با ۱۲۶۳۹ قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۴ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ۲۳۵ هزار ریال رسیده است.

اما جنگ جهانی سوم فیلم دیگر محسن تنابنده که هم اکنون در جدول اکران قرار دارد با فروش ۸۳۲۹ قطعه بلیت و فروش ۴ میلیارد و ۷۵۳ میلیون و ۷۵ هزار ریال رتبه ششم را به خود اختصاص داده و در پی آن دسته دختران با فروش ۱۱۵۱۳ قطعه بلیت و درآمدی معادل ۳ میلیارد و ۸۹۹ میلیون ۵۱۵ میلیون ریال جایگاه هفتم را در اختیار دارد.

از سوی دیگر غریب با فروش ۵۸۵۳ قطعه بلیت و درآمد ۲ میلیارد و ۳۸۹ میلیون و ۲۷۵ هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار دارد و به دنبال آن یقه سفیدها به عنوان تازه وارد جدول اکران با فروش ۲۷۶۲ قطعه بلیت و درآمد ۱ میلیارد و ۵۱۸ میلیون و ۲۵۵ هزار ریال در جایگاه نهم جدول فروش هفتگی جا گرفته است.

 


 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.