چگونه ناوبری ۳ دکمه‌ای اندروید را بازگردانیم؟

امکان ناوبری سه دکمه‌ای اندروید، دیگر حالت پیش فرض اندروید نیست، اما چند راهکار ساده به منظور بازیابی آن برای کاربران وجود دارد.

کد خبر : 375404
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 بهمن 1401 - 7:22

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با عرضه اندروید ۱۰، گوگل سیستم عامل خود را بیشتر به سمت ناوبری حرکتی سوق داد، اما هیچ رویکرد درست یا نادرستی وجود ندارد بلکه فقط رویکردی که بیشتر با آن راحت هستید، مهم است. آگاهی از گزینه‌های موجود و نحوه کارکرد آن‌ها، می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید کدام یک برای شما بهترین است: می‌توانید به حالت ناوبری سه دکمه‌ای بازگردید، یا حتی گزینه‌ای متوسط را دریافت کنید که دکمه‌ها و حرکات را با هم ترکیب می‌کند.

مثل همیشه، نحوه یافتن این گزینه‌ها بسته به مدل گوشی شما متفاوت است، اما یافتن آن‌ها نباید چندان دشوار باشد؛ برای مثال در گوشی‌های پیکسل، تنظیمات را باز کنید، سپس System and Gestures را انتخاب کنید. اگر گیر کرده‌اید، یک جستجوی سریع در وب برای گوشی خاص شما به شما می‌گوید که گزینه‌های مربوطه کجا هستند.

ناوبری کلاسیک با ۳ دکمه

این روشی است که در اندروید برای چندین سال کار کرده است. در ابتدا این سه دکمه فیزیکی بودند که از آن زمان با کوچک شدن حاشیه‌ها، به سه دکمه نرم افزاری تبدیل شدند که روی خود صفحه نمایش داده می‌شوند.

ناوبری سه دکمه‌ای مدت‌هاست که حالت پیش فرض اندروید نیست، اما اگر آن را از دست دادید، می‌توانید به راحتی آن را برگردانید. از Settings به System, Gestures بروید و سپس روی System Navigation ضربه بزنید. پیمایش اشاره‌ای به‌طور پیش‌فرض انتخاب می‌شود، اما می‌توانید روی ناوبری ۳ دکمه ضربه بزنید تا دکمه‌ها در پایین صفحه ظاهر شوند.

اکثر اوقات، این سه دکمه (از چپ به راست در اندروید) عبارتند از: بازگشت، صفحه اصلی و نام نمای کلی. برخی از کاربران اندروید، از جمله سامسونگ، به شما اجازه می‌دهند ترتیب این دکمه‌ها را تغییر دهید، اما اصول همیشه یکسان است.

این شاید ساده‌ترین گزینه باشد، زیرا هیچ حرکتی برای یادگیری ندارید. دکمه بازگشت به عقب برمی‌گردد، دکمه Home به صفحه اصلی می‌رود (در برخی از تلفن‌ها می‌توانید آن را نگه دارید تا Google Assistant راه‌اندازی شود) و دکمه Overview برنامه‌هایی را که اخیرا استفاده کرده‌اید، به شما نشان می‌دهد و امکان جابجایی بین آن‌ها را برایتان فراهم می‌آورد. دوبار روی آن ضربه بزنید تا بین برنامه فعلی و برنامه استفاده شده قبلی رفت و برگشت داشته باشید. برای دیدن همه برنامه‌هایتان، روی دکمه صفحه اصلی ضربه بزنید.

این دکمه‌ها قسمتی از فضای صفحه نمایش در پایین گوشی را اشغال می‌کنند، یا اینکه صفحه نمایش باید کوچک شود تا آن‌ها را در خود جای دهد. این سیستم به خوبی به اندروید خدمت کرده است، اما اکنون شاهد حذف تدریجی آن هستیم.

با پیمایش سه دکمه‌ای نیمه راه را طی کنید

این رویکرد در اندروید ۹ پای در سال ۲۰۱۸ معرفی شد که می‌توانید آن را به عنوان یک حد وسط بین سیستم‌های ناوبری قدیمی و جدید در اندروید در نظر بگیرید. دیگر در Android ۱۲ در دسترس نیست، اما اگر دستگاه پیکسل شما از نسخه قدیمی سیستم عامل استفاده می‌کند.

دکمه برگشت جای خود را حفظ می‌کند، اما دکمه Home به شکل قرص کوچکتری تبدیل شده و دکمه Overview به طور کامل ناپدید می‌شود. برای رفتن به صفحه برنامه‌های اخیر، باید انگشت خود را به سمت بالا کشیده و دکمه Home را نگه دارید. اگر از هر نقطه دیگر صفحه به سرعت به سمت بالا بکشید، به کشوی کامل برنامه خواهید رفت.

با زدن سریع دکمه Home به صفحه اصلی می‌روید و با فشار دادن و نگه‌داشتن آن، دستیار گوگل در تلفن‌های سازگار (از جمله گوگل پیکسل) راه‌اندازی می‌شود. برای جابجایی بین دو برنامه اخیر خود (همانند دو بار ضربه زدن روی دکمه «نمای کلی») سریع و کوتاه روی دکمه Home به راست بکشید. دکمه برگشت مانند همیشه کار می‌کند و شما را به صفحه قبلی باز می‌گرداند، چه در برنامه فعلی باشد چه در برنامه دیگری.

این رویکرد ترکیبی بصری از دکمه‌ها و ژست‌هاست و با دو دکمه به جای سه دکمه، فضای بیشتری را روی صفحه ذخیره خواهید کرد.

ناوبری با یک اشاره

اگر می‌خواهید کلا از دکمه‌ها صرفنظر کنید، می‌توانید پیمایش اشاره‌ای را انتخاب کنید. برنامه‌های شما با یک نوار شناور در پایین، به سبک iOS، کل صفحه را اشغال می‌کنند.

در این حالت برای بازگشت به صفحه اصلی، انگشت خود را از پایین صفحه به بالا بکشید، یا انگشت خود را به سمت بالا کشیده و آن را در مرکز صفحه نگه دارید تا به لیست برنامه‌های اخیر خود برسید (معادل ژست قبلی دکمه نمای کلی). در صفحه اصلی، برای دسترسی به ئستیار گوگل (اگر در دستگاه شما فعال باشد) از گوشه پایین سمت چپ یا پایین سمت راست انگشت خود را به سمت بالا بکشید.

برای بازگشت به عقب، انگشت خود را از سمت چپ یا لبه سمت راست صفحه به داخل بکشید. در اینجا پیمایش اشاره‌ای ممکن است با سایر حرکات استفاده شده توسط برنامه‌های شما تداخل داشته باشد، بنابراین ممکن است بخواهید حساسیت را تنظیم کنید تا همه چیز به درستی کار کند. برای انجام این کار، روی نماد چرخ دنده در کنار Gesture navigation ضربه بزنید. اگر کشیدن انگشت به عقب را درست انجام دهید، فلش‌ها در کنار صفحه ظاهر می‌شوند.

این حالتی است که بیشترین فضای صفحه نمایش را برای کار با آن به شما می‌دهد، هرچند ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید.

گزینه‌های ناوبری در دستگاه‌های دیگر

این سه گزینه در برخی از گوشی‌ها در دسترس شما خواهد بود، اما بسته به سازنده دستگاه و نسخه اندرویدی که اجرا می‌کنید، ممکن است فقط دو یا چند نوع از آن‌ها را دریافت کنید. مدل‌های پیکسل جدیدتر با اندروید ۱۲ به طور پیش‌فرض دارای ناوبری ژست‌واره هستند و فقط ناوبری با سه دکمه را به عنوان جایگزین ارائه می‌دهند.

در مورد گوشی‌های سامسونگ، تنظیمات را باز کنید، سپس صفحه نمایش و نوار ناوبری را انتخاب کنید. در اینجا فقط دو گزینه دارید؛ ناوبری با سه دکمه یا پیمایش حرکتی، اما می‌توانید ترتیب دکمه‌ها را تغییر دهید و در صورت نیاز، دکمه‌های Back و Overview را عوض کنید.

نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید، از جمله اندروید ۹ پای، ممکن است فقط ناوبری دو و سه دکمه‌ای را به شما ارائه دهند، اما باز هم بستگی به مدل گوشی شما دارد.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.