پله، اسطوره فوتبال جهان درگذشت

پله، اسطوره برزیلی فوتبال دنیا دار فانی را وداع گفت.

کد خبر : 298793
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 20:37

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله، اسطوره برزیلی دنیای فوتبال امشب (پنجشنبه ۸ دی) در سن ۸۲ سالگی و پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان روده بزرگ از دنیا رفت.

رسانه‌های برزیلی طی روزهای گذشته گزارش داده بودند که شیمی درمانی روی اسطوره فوتبال برزیل دیگر جواب نمی‌دهد و به همین دلیل پزشکان بیمارستان آلبرت انیشتین این روش درمانی را متوقف کرده‌اند.

ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل ,

پله که متولد ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در شهر میناس گرایس بود، فوتبال خود را در باشگاه سانتوس آغاز کرد و ۱۹ فصل برای این تیم به میدان رفت که حاصل آن انجام ۶۵۹ بازی و ثبت ۶۴۳ گل بود. وی همچنین سه فصل نیز برای نیویورک کاسموس به میدان رفت و در ۱۰۷ بازی موفق به زدن ۶۶ گل شد.

اسطوره فقید فوتبال برزیل که بسیاری از کارشناسان از او به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد می‌کنند، ۹۲ بار پیراهن سلسائو را بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۱ بر تن کرد و ۷۷ گل به ثمر رساند و تا همین چند هفته قبل که جام جهانی برگزار شد، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی کشورش بود؛ تا اینکه نیمار با گلزنی مقابل کرواسی در مرحله یک‌ چهارم نهایی، این عنوان را با او شریک شد.

کسب سه عنوان قهرمانی با برزیل در جام جهانی طی سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ از جمله افتخارات این بازیکن بزرگ بود.

ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل ,

در ادامه زندگینامه کامل‌تری از این اسطوره نامدار فوتبال جهان را می‌خوانید:

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو در ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ به دنیا آمد و امشب ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ چشم از جهان فرو بست. او که با نام پله شناخته می‌شد، مهاجم اسطوره‌ای فوتبال برزیل بود که نه تنها برای مردم این کشور، بلکه برای همه فوتبال‌دوستان جهان یک فرد محبوب محسوب می‌شد.

او به‌ عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شد و از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته‌است. پله یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم بود. کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹ از او به عنوان ورزشکار قرن یاد کرد و نامش از سوی مجله تایم در فهرست ۱۰۰ شخصیت برجسته قرن بیستم قرار گرفت.

پله در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و همچنین یکی از دو برنده مشترک بازیکن قرن فیفا بود. پله در مجموع ۱۲۷۹ گل در ۱۳۶۳ بازی زده که شامل بازی‌های دوستانه نیز بوده‌ است و این موضوع از سوی رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شده‌است.

پله در دوران بازیکنی خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری از جمله بیشترین گل در تاریخ فوتبال را شکست. از القاب دیگر او «ری» (شاه؛ سلطان) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) بودند. او از نظر بسیاری از صاحب‌نظران، بزرگترین و بهترین بازیکن تاریخ فوتبال شناخته می‌شد.

پله در تمام دورانی که فوتبال بازی می‌کرد موفق به بردن توپ طلا نشده بود، در حالی که توپ طلا از سال ۱۹۵۶ میلادی اهدا می‌شد (یعنی اولین سال بازی او در تیم سانتوس)؛ چرا که توپ طلا آن موقع تنها به بازیکنان اروپایی داده می‌شد. مجله فرانس فوتبال در سال ۱۹۹۹ردر رای‌گیری از برندگان توپ طلا تا آن سال پله را با ۱۷ رای به عنوان برترین بازیکن قرن بیستم فوتبال انتخاب کرد. وی همچین از طرف کمیته بین الملی المپیک برترین ورزشکار قرن بیستم شناخته شد.

وی فوتبال را از سال ۱۹۵۰ در سن ۱۰ سالگی شروع کرد و خیلی زود در سال ۱۹۵۸ با اینکه ۱۷ سال و چند ماه بیشتر نداشت در جام جهانی سوئد جوان‌ترین بازیکن برزیلی شناخته شد و همچنین توانست با گلزنی به افتخارات خویش بیفزاید. او ضمن مهارت بازی به عنوان هافبک یا مهاجم، مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل‌زنی بی‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی – به عنوان یک فوروارد – تکل‌زن قهاری نیز بود. سرعت، قدرت و دقت شوت او از معروف‌ترین ویژگی‌هایش بودند.

ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل ,

او در دوران حرفه‌ای خود در ۴ جام جهانی بازی کرد و موفق به کسب ۳ قهرمانی جام جهانی (۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ ا) شد. در جام‌جهانی ۱۹۵۸ سوئد او موفق شد با گلزنی در فینال برزیل را قهرمان جهان کند. در جام جهانی ۱۹۶۲ در دومین بازی برزیل برابر چکسلواکی مصدوم شد و نتوانست برزیل را در دیدارهای بعدی همراهی کند. در جام جهانی ۱۹۶۶ نیز مصدومیت باعث شد تا تنها در دو بازی برای برزیل بازی کند و برزیل این بار در همان مرحله گروهی حذف شد؛ اما در جام جهانی ۱۹۷۰ با قدرت بازگشت و با گلزنی در فینال برابر ایتالیا علاوه بر کسب جام قهرمانی یکی از معدود بازیکنانی شد که در دو فینال جام جهانی گلزنی کرده‌اند. او موفق شد در ۴ دوره پیاپی جام جهانی گلزنی کند.

پله تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند. بعد از بازنشستگی در ۱۹۷۷ او به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرد و مدتی وزیر ورزش برزیل بود؛ او اولین بازیکنی بود که از فیفا جایزه افتخاری بهترین بازیکن جهان را دریافت کرد؛ این اتفاق در سال ۲۰۱۴ میلادی رخ داد که در آن شب که مراسم اهدای توپ طلا بود به صورت افتخاری یک توپ طلا به پله نیز داده شد.

ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل , ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل , ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل , ادسون آرانتس دو ناسیمیونتو | پله , تیم ملی فوتبال برزیل ,

سرانجام پله امشب (۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۲ – ۸ دی ۱۴۰۱) در بیمارستان آلبرت انیشتین شهر سائو پائولو در سن ۸۲ سالگی درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Posted جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۴۴

خدا رحمتش کنه. آدم خوبی بود

مالیات شنبه , ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱

همیشه در یادها خواهد ماند.