وزیر دفاع عراق: ترکیه ۲۰ کیلومتر به عمق خاک ما نفوذ کرده است

وزیر دفاع عراق از نفوذ نیروهای ترکیه در عمق ۲۰ کیلومتری خاک عراق خبر داد.

کد خبر : 140497
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1401 - 10:16

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، «جمعه عناد» وزیر دفاع عراق در گفت وگو با شبکه سعودی العربیه اعلام کرد: ترکیه از توپ های سنگین ۱۵۵ میلی تری در گلوله باران اخیر استان دهوک در اقلیم کردستان عراق استفاده کرده است.

وی همچنین افزود: ترکیه از جنگ علیه داعش برای یورش به داخل عراق سوء استفاده می کند.

عناد از وجود مجموعه ای از نیروهای ترکیه در حد “یک تیپ که به عمق ۲۰ کیلومتر در داخل خاک عراق نفوذ کرده است”، خبر داد و افزود: “ترکیه به درخواست های عراق برای خارج کردن نیروهایش از پادگان زلیکان در شمال عراق پاسخ مثبت نداده است و ما از گلوله باران اخیر ترکیه شوکه شدیم که بدون هماهنگی با ما صورت گرفت و بغداد پیشنهاد ایجاد مراکز هماهنگی در دیاربکر و دیگری در موصل را داده است”.

در همین راستا، رئیس ستاد کل ارتش عراق نیز با بیان اینکه ترکیه وارد مناطق زیادی از اقلیم کردستان عراق شده است، اعلام کرد که ورود نیروهای ترکیه به مناطق اقلیم کردستان عراق در حال افزایش است و بسیاری از مناطق اشغال شده و تعداد این مناطق به صد نقطه در داخل خاک عراق رسیده است.

“عبدالامیر رشید یارالله”، گفت که ۳۷۰ کیلومتر یا بیشتر بین عراق و ترکیه در محدوده مرزهای اقلیم کردستان عراق است و وزارت دفاع این کشور تسلطی بر این مناطق ندارد و هیچ سرباز عراقی در این مناطق حضور ندارد و برای حضور در این مکان ها تاییدیه های رسمی لازم است.
وی همچنین یادآور شد که ترکیه ۵ پایگاه اصلی در شمال عراق دارد که بیش از ۴ هزار نظامی در آنجا حضور دارند.

حمله موشکی به بزرگترین پایگاه ترکیه در عراق

همزمان منابع خبری گزارش دادند که پایگاه “زلیکان” متعلق به ترکیه در منطقه «بعشیقه» در شرق نینوا در شمال عراق یکشنبه شب برای دومین بار در روزهای اخیر مورد حمله با موشک گراد قرار گرفت.

گروه «سرایا اولیاء الدم» با انتشار فایلی ویدئویی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و اعلام کرد که این حمله با راکت‌ های گراد ۱۲۲ میلی متری صورت گرفت.

این گروه هشدار داد که درگیری را به خاک ترکیه خواهد کشاند.

وزارت خارجه عراق در تازه ترین بیانیه خود اعلام کرده که ترکیه در پس حملات خود به عراق اهداف توسعه طلبانه ای علیه این کشور دارد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق تاکید شده، «بغداد انتظار دارد که شورای امنیت بیانیه ای در محکومیت تعرض ترکیه به حاکمیت عراق صادر کند.»

این وزارتخانه افزود: نامه بغداد به شورای امنیت بیش از ۲۲ هزار و ۷۴۰ مورد نقض حاکمیت عراق را مستند سازی کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: ترکیه اهداف توسعه طلبانه ای در پس حملات خود دارد و توافقنامه ای امنیتی یا نظامی با آنکارا وجود ندارد.

براساس اعلام این وزارتخانه، در نامه عراق به شورای امنیت خواسته شده است که ترکیه از عراق و ملت این کشور عذرخواهی کند.

وزارت امور خارجه عراق شنبه از ارسال شکایت نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره تجاوزات ترکیه خبر داده بود.

“فواد حسین” وزیر خارجه عراق پیشتر گفته بود که شورای امنیت فردا (سه شنبه) جلسه ای اضطراری برای بحث درباره حملات ترکیه به خاک عراق برگزار خواهد کرد.

حسین افزوده بود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد که نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک در شمال عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

 


 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.