واکنش تند باکو به سخنان “بی اساس و غیرقابل قبول” ماکرون در مورد قره‌باغ

باکو به امانوئل ماکرون، رهبر فرانسه، به دلیل اظهارات “کاذب” و “غیر قابل قبول” وی در مورد درگیری آذربایجان با ارمنستان پاسخ داد.

کد خبر : 142665
تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 - 10:43

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفت: ما به شدت چنین اظهاراتی را محکوم و رد می کنیم. ما امکان ایفای نقش فرانسه در تلاش های عادی سازی بین آذربایجان و ارمنستان را از این پس نمی‌خواهیم.

ماکرون در یک مصاحبه تلویزیونی، باکو و روسیه را به دامن زدن به درگیری های مرگبار در مرز آذربایجان و ارمنستان در ماه گذشته متهم کرد که نزدیک به ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت.

علی اف گفت که ماکرون در گفتگوهای خود با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در پراگ در ماه جاری به عنوان نشانه حسن نیت شرکت داشته است.

علی اف گفت: یک هفته پس از این دیدار، ماکرون این اظهارات افتراآمیز، غیرقابل قبول، دروغ و تحریک آمیز را مطرح کرد و آذربایجان را به شروع جنگ متهم کرد. ماکرون با دستکاری واقعیت ها سعی کرد افکار عمومی در فرانسه و سراسر جهان را گمراه کند. سازمان امنیت و همکاری در گروه مینسک اروپا در ۲۸ سال میانجیگری آذربایجان و ارمنستان نتوانسته به نتیجه مثبتی دست یابد. هدف اصلی این نهاد حل مناقشه نبود، بلکه متوقف کردن آن بود. مذاکرات برای سال‌ها لاینحل باقی ماندن درگیری‌ها را پوشش می‌داد. آذربایجان این مناقشه را به تنهایی و بر اساس قوانین بین المللی از جمله ماده ۵۱ منشور سازمان ملل که می‌گوید هر کشوری حق دفاع از خود را دارد، حل کرد.

وزارت خارجه آذربایجان نیز در بیانیه‌ای جداگانه، ماکرون را به دلیل «دفاع آشکار از ارمنستان» محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که «اتهامات بی اساس» او «کاملاً یک طرفه» و «مخاطب داخلی» بوده است.

این وزارتخانه گفت که باکو پیشنهادهای میانجی‌گری قبلی ماکرون را رد نکرد، اما دیدگاه‌های اخیر وی «علیه آذربایجان به‌طور جدی بی‌طرفی تلاش‌های میانجی‌گری او را زیر سؤال می‌برد».

در این بیانیه آمده است: «موضع یکجانبه و اتهامات بی‌اساس فرانسه، بازنگری در تلاش‌های میانجی‌گری این کشور را ضروری می‌سازد».

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.