مصر: بهبود روابط با ترکیه به بن بست خورد

وزیر امور خارجه مصر از بن بست در بهبود روابط کشورش با ترکیه خبر داد و گفت که مذاکرات برای عادی‌سازی روابط با آنکارا متوقف شده زیرا در نوع عملکرد مقامات ترکیه تغییری مشاهده نمی شود.

کد خبر : 143071
تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401 - 10:57

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر با اعلام این خبر درباره علت آن افزود: موضوع به رعایت قوانین و موازین و هنجارهای بین‌المللی ارتباط دارد.

“رجب طیب اردوغان” رئیس جمهوری ترکیه در ۱۹ اوت گذشته سیگنال مثبتی برای تقویت روابط آنکارا با قاهره ارسال کرد و گفت: مردم مصر، مردمی برادر هستند که نمی ‌توانیم در وضعیت دشمنی و خصومت با آنها به سرببریم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود که روابط کشورش بایستی با مردم مصر در کوتاهترین زمان به وضعیت عادی برگشته و به صلح کامل برسد.

روابط آنکارا و قاهره پس از زمان برکناری محمد مرسی اولین رئیس جمهور مصر بعد از بهار عربی و روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی قطع شد چرا که آنکارا معتقد بود که السیسی با کودتا علیه دولت منتخب مصریها ریاست جمهوری را قبضه کرده است.
دو کشور سپس مذاکراتی را برای عادی سازی روابط آغاز کردند.

شکری در بخش دیگری از مصاحبه خود به اوضاع لیبی پرداخت و گفت که خارج نشدن نیروهای خارجی از لیبی و نبود هرگونه تصمیمی روشن در این خصوص از نگرانی های مصر است و این وضعیت بیانگر آن است که جامعه بین‌المللی به اصول و مبانی  ثابت در روابط بین‌الملل اعتنایی نمی کند.

وزیر خارجه مصر همچنین به بحران یمن اشاره و تاکید کرد و از لزوم تلاش برای برقراری مجدد آتش‌ بس و حل و فصل سیاسی بحران سیاسی این کشور سخن گفت.

وی تاکید کرد که بحران یمن راهکار نظامی ندارد و تمام موضوعات این کشور باید در قالب سیاسی و به صورت توافقی حل و فصل شود.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.