مذاکرات به وسیله تبادل پیام ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همکاری‌های کره برای پرداخت مطالباتش به ایران رضایت بخش نیست، گفت: انتظار دولت و ملت ایران این است که دولت کره در این ارتباط به مسئولیت‌ها و تعهدات قانونی خود عمل کند.

کد خبر : 357452
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 بهمن 1401 - 10:55

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز دوشنبه در آغاز نشست هفتگی خود با خبرنگاران فرا رسیدن ماه رجب را تبریک گفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی کشور در طول چند روز اخیر گفت: در این مدت شاهد رفت و آمدهای  دیپلماتیک در سطوح مختلف بین ایران و کشورهای مختلف بوده و شاهد تماس تلفنی وزیر خارجه با تعدادی از همتایان خود بودیم.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند گفت‌وگوها بین ایران و کره جنوبی  برای پرداخت مطالبات ایران از سوی سئول و اینکه چرا ایران با توجه به عدم همکاری کره در این ارتباط به مجامع بین‌المللی شکایت نمی‌کند، تصریح کرد: دولت  کره باید به تعهدات و مسئولیت‌های قانونی خود در این ارتباط عمل کند.

وی با بیان اینکه مذاکراتی با دولت کره در کانال‌های مختلف و در سطوح مختلف در این ارتباط انجام شده است و  این مذاکرات ادامه دارد، افزود: متاسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت بخش نیست و حتی در موارد غیر تحریم  که دولت کره می‌توانست در آن زمینه اقداماتی انجام دهد و بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی را پرداخت کند اقدام شایسته و بایسته از سوی کره انجام نشد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت:  البته دولت کره کمک جزئی در پرداخت بخشی از الزامات مالی ایران در راستای حق عضویت کشور  در سازمان ملل انجام داد و حق عضویت از آن منابع پرداخت شد ولی در مجموع همکاری دولت کره در این زمینه شایسته نیست و انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که دولت کره در این ارتباط به مسئولیت های قانونی و تعهدات خود عمل کند.

کنعانی تاکید کرد : ایران متناسب با روند همکاری‌های کره ای در این زمینه از شیوه های مناسب برای پیگیری حقوق و مطالبات خودش استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اتهامات مطرح شده از سوی برخی از مقامات کشورهای غربی از جمله آمریکا مبنی بر کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین و تلاش آنها برای اینکه ایران را بخشی از این بحران و جنگ قلمداد کنند و اینکه روند گفت‌وگوهای ایران و اوکراین در ارتباط با ادعاهای مطرح شده در این زمینه به کجا رسید؟ گفت: چندی پیش گفت‌وگوهایی بین دو هیات ایرانی و اوکراینی در ارتباط با ادعاهای مطرح شده و اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران در بحث پهپادها با کمک یک دولت دوست در یک کشور ثالث برگزار شد و در ترکیب هیات دو کشور اعضای فنی و تخصصی دو طرف حضور داشتند و شواهد و ادعاهای مطرح شده مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هیات جمهوری اسلامی ایران توضیحات لازم در ارتباط با نکاتی که در آن جلسه از سوی هیات اوکراینی مطرح شده ارائه داد و در این زمینه هیچ گونه شواهد و مدارکی اثبات کننده از سوی طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر که چنین اتهاماتی را متوجه ایران کرده‌اند ارائه و مطرح نشده است.

کنعانی تصریح کرد: در همین چارچوب قرار شد که هیات‌ها به کشورهای خود بازگردند تا در صورت لزوم گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

کنعانی با تاکید بر اینکه ایران برای انجام گفت‌وگوهای تکمیلی و بعدی با اوکراین منعی ندارد و در این زمینه محدودیتی احساس نمی‌کند خاطرنشان کرد: مواضع رسمی ایران در بحث اوکراین و ادعای مطرح شده در خصوص پهپادهای صادراتی از سوی ایران به مقصد روسیه بارها اعلام شده است و ایران تاکید کرده که هیچ پهپاد و ملزومات نظامی برای استفاده در این جنگ در اختیار هیچ کدام از طرفین جنگ قرار نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در گفت‌وگوهای اخیر وزیر امور خارجه با آقای بورل ما مجددا اعلام کرده‌ایم که در صورت آمادگی طرف اوکراینی، آمادگی داریم که دور دیگری از گفت‌وگوهای فنی و تخصصی انجام شود و اگر طرف مقابل ادله‌ای برای ادعاهای خود دارد ارائه کند.

وی با اشاره به تلاش برخی از کشورها با توسل به بهانه‌های واهی برای مسئول قلمداد کردن ایران در جنگ اوکراین اظهار کرد: بیان این اتهامات در استمرار رفتارهای سیاسی غلط آنها مبتنی بر اعمال فشار سیاسی به ایران انجام می‌شود. ایران بارها این اتهامات را رد کرده است و بر مواضع اصولی خود در ارتباط با این بحران تاکید می‌کند.

کنعانی خاطرنشان کرد: ایران یک طرف جنگ نیست و قویا معتقد است که راه حل این جنگ و بحران سیاسی است.

کنعانی افزود: نکته جالب این است که اتهام زنندگان با ایران در ارتباط با بحث اوکراین، خود بزرگترین صادر کنندگان اسلحه به یک طرف این جنگ هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ایران از روسیه هواپیمای جنگی خریده است، گفت: این سوال پیش از این نیز از من پرسیده شده و همانطور که پیش از این گفتم من در مقامی نیستم که در این ارتباط اظهار نظر کنم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و گفت‌وگوهای اخیر صورت گرفته در این ارتباط بین امیر عبداللهیان و بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: شب گذشته وزیر امور خارجه در این ارتباط اظهاراتی کافی داشتند و در عالی‌ترین سطح مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط مطرح کردند.

کنعانی با تاکید بر اینکه همانطور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند تبادل پیام‌ها از کانال‌های مختلف بین ایران و دیگر طرف‌های مذاکره کننده ادامه دارد و به قوت خود باقی است، افزود: موضوع هسته‌ای صرفا موضوع جمهوری اسلامی ایران نیست و همانطور که سخنگوی اتحادیه اروپا اخیرا اعلام کردند آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه در تعامل با طرف‌های ذیربط از جمله طرف ایرانی و آمریکایی است و در این چارچوب تبادل پیام‌ها و دیدگاه‌ها ادامه دارد.

کنعانی همچنین به نقش آفرینی برخی دیگر از کشورها در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که عدم برگزاری مذاکرات رسمی و جلسات رسمی مذاکرات به معنای عدم تعامل و عدم تبادل پیام نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با ادعاهای مطرح شده مبنی بر گفت‌وگوی ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل با رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکایی تصریح کرد: در ارتباط با این خبر آقای ایروانی توضیحات لازم را ارائه دادند و ما مذاکرات مستقیم دو جانبه‌ای با آمریکا نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر قطعنامه پارلمان اتحادیه اروپا در ارتباط با تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جلسه امروز شورای وزیران اتحادیه اروپا و اینکه آیا ایران ممکن است در پاسخ به اقدام احتمالی شورای وزیران اتحادیه اروپا در ارتباط با سپاه تصمیم به خروج از ان پی تی را بگیرد تصریح کرد: آقای امیر عبداللهیان روز گذشته به اندازه کافی در این ارتباط صحبت کردند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در واکنش به اقدام نسنجیده پارلمان اروپا تشریح کردند.

وی با بیان اینکه قطعنامه پارلمان اروپا قطعنامه‌ای غیر الزام آور است و یک قطعنامه توصیه‌ای به شورای اروپا است تصریح کرد: ایران این اقدام را غیر مسئولانه و غیر منطقی می‌داند. آن را محکوم و مردود می‌شمارد.

وی با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک ایران از مجاری مختلف در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: از طریق مجاری دیپلماتیک هشدارهای لازم با جدیت در این ارتباط به طرف‌های اروپایی داده شده و طبیعتا این تلاش‌ها ادامه می‌یابد.

کنعانی با بیان اینکه تروریستی قلمداد کردن یک نهاد حاکمیتی در یک کشور هیچ مبنایی در حقوق بین‌الملل ندارد و مغایر با منشور سازمان ملل متحد است، تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران یک نهاد حاکمیتی برآمده از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و بر مبنای منشور سازمان ملل و دیگر مبانی حقوق بین‌الملل، تحریم این نهاد حاکمیتی نقض صریح منشور سازمان ملل است.

کنعانی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیرویی بزرگ در راستای دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران است و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات بزرگی انجام داده است، تصریح کرد: هر گونه تعرض به سپاه پاسداران به هر شکلی به عنوان تعرض به امنیت جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود و نتایج آن حتما متوجه تعرض کنندگان خواهد بود. البته سپاه نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مایلم از این تریبون به افکار عمومی اروپا بگویم که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته و تلفاتی متوجه ملت‌های اروپایی شده مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی در منطقه است. نقش برجسته سپاه در کمک به تامین امنیت در سوریه و عراق و از بین بردن داعش را نمی‌توان نادیده گرفت. اروپایی‌ها نیز حتما می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده کشورهای اروپایی در ارتباط با سپاه دست بسته نیست و ایران از توان و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه برخوردار است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با توصیه به اروپایی‌ها مبنی بر اینکه برای مناسبات دو جانبه هزینه‌ای بیش از این تولید نکنند ادامه داد: حتما مقامات اروپایی مطلع هستند که مجلس شورای اسلامی ایران پیش نویس مصوبه دو فوریتی خود را آماده کرده که نسبت به اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا اقدام قانونی خود را انجام دهد و همانطور که وزیر خارجه کشورمان مطرح کردند بهتر است اتحادیه اروپا با اقدامی نسنجیده به پای خود شلیک نکند.

کنعانی تاکید کرد: جواب ما حتما مناسب با رفتار اروپایی‌هاست. در مقابل تعامل تعامل می‌کنیم و مقابل تقابل، تقابل خواهیم کرد. متناسب با نوع اقدام آنها اقدامی جدی و مناسب را انجام خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و برخی از اظهارنظرهای مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی در این ارتباط تصریح کرد: از نگاه انسانی تبادل زندانیان یکی از موضوعات مورد توجه جدی ایران است که با مذاکرات با واسطه با آمریکا این موضوع مورد توجه ما بوده است. همانطور که گفتم ما به این موضوع از دریچه انسانی نگاه می‌کنیم و ایران به صورت جدی مایل است که اقدامات لازم انجام شود که زندانیان ایرانی که به بهانه‌ها و اتهامات واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران در زندان‌های دولت آمریکا هستند هر چه زودتر آزاد و به خانواده‌های خود بازگردند.

کنعانی افزود: با دولت آمریکا در این زمینه توافقاتی داشتیم، دولت آمریکا در یک بازه زمانی به رغم توافق اولیه بین دو کشور، موضوع تبادل زندانیان را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام گره زد ولی همانطور که پیش از این گفتیم ما آمادگی داریم این تبادل زندانی‌ها انجام شود و امیدواریم دولت آمریکا نیز در این زمینه مسئولانه عمل کرده و هر چه زودتر شاهد آزادی زندانیان ایرانی که در زندان‌های آمریکا گرفتار هستند باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ارتباط با اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و ابراز تمایل مجدد وی برای سفر به ایران اظهار کرد: آقای گروسی مقام مسئول برای اظهار نظر در خصوص موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها نیست.

کنعانی با بیان اینکه همکاری‌ها و تعاملات بین ایران و آژانس در چارچوب حقوق و تعهداتی که وجود دارد بین دو طرف در جریان هست و خواهد بود تصریح کرد: کانال‌های گفت‌وگو و ارتباطی بین ایران و آژانس ادامه دارد و برای سفر آقای گروسی به تهران و یا هیات آژانس مبتنی بر روند گفت‌وگوها و با توجه به ماهیت فنی قضیه هر زمان که زمینه انجام سفر فراهم شود این سفر انجام خواهد شد. همانطور که در گذشته نیز اینگونه سفرها انجام شده است.

وی با بیان اینکه از طریق نمایندگی ایران در وین گفت‌وگوها و انتقال پیام بین ایران و آژانس صورت می‌گیرد تصریح کرد: از منظر افق همکاری و تبادل پیام‌ها و انجام گفت‌وگو و احتمالا میزبانی از هیات آژانس مشکلی در ایران وجود ندارد و باید ببینیم روند گفت‌وگوهای فنی به کجا خواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی در ارتباط با سرنوشت گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی در ایران تصریح کرد: در ارتباط با موضوعات داخلی ایران، جهات ذیربط داخلی اظهار نظر می‌کنند و آن چیزی که مقامات مسئول در این ارتباط مطرح می‌کنند ملاک است و من با توجه به حوزه کاری‌ام مایل هستم که در این زمینه ورودی نداشته باشم. همانطور که اشاره کردم این موضوعی است مرتبط با موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های داخلی در این ارتباط اظهار نظر می‌کنند و پاسخ‌های آن دستگاه‌ها مرجعیت خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با روابط ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه به اتحادیه اروپا توصیه می‌کنیم از فضای چالشی موجود خارج شود و رویکرد سازنده‌ای را در پیش بگیرد افزود: اتحادیه اروپا به نقش ایران و میزان اثرگذاری تهران در معادلات منطقه‌ای به خوبی آگاه است. متاسفانه در ماه‌های اخیر متعاقب برخی از تحولاتی که در ایران رخ داد اتحادیه اروپا و مشخصا سه کشور خاص از جمله آلمان سیاست‌های غیر سازنده و مداخله جویانه‌ای را در ارتباط با ایران در پیش گرفتند و اقدام به تهییج کردن اغتشاشات در ایران کردند و با اینکه بیش از یک ماه است که اغتشاشات پایان یافته اتحادیه اروپا و تعدادی کشورهای خاص در آن به دنبال دامن زدن به ایجاد بی ثباتی در ایران هستند و در این چارچوب هزینه‌های سنگینی را به مناسبات دو جانبه تحمیل کردند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما در برابر تعامل سازنده، تعامل سازنده خواهیم داشت و به تقابل پاسخ می‌دهیم تاکید کرد: ما به دنبال چالش آفرینی نیستیم و از ایجاد چالش با هیچ طرفی استقبال نمی‌کنیم. ما به اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای خاص اروپایی توصیه می‌کنیم که نسبت به سیاست‌های اخیرشان در ارتباط با تهران بازبینی کنند و بدانند استفاده از ابزار فشار سیاسی برای امتیاز گیری از ایران در موضوعات دیگر از سوی تهران غیر قابل قبول است و ایران در مقابل فشارها از مواضع خود عدول نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات غیر سازنده مقامات چین و کره جنوبی علیه ایران در سفر به منطقه و همچنین اصرار برخی از مقامات عراقی در به کار بردن نامی مجعول به جای خلیج فارس و اینکه ایران در برابر این اقدامات چه کرده و به نظر می‌رسد اقدامات ایران در این زمینه چندان موثر نبوده است، تصریح کرد: در بسیاری از منابع معتبر و اصیل تاریخی که از سوی دانشمندان، مورخان و جغرافیدانان بزرگ جهان به ویژه افراد شاخص و مورخ جهان عرب به رشته تحریر در آمده است نام اصیل خلیج فارس بر پهنه آبی جنوب ایران اطلاق شده است.

کنعانی با بیان اینکه رویه تثبیت شده در سازمان‌های تخصصی بین‌المللی و مشخصا سازمان ملل در استفاده از نام کامل خلیج فارس در خصوص پهنه آبی جنوب ایران تاکید دارد، گفت: مجموعه اسنادی که در دوران‌ مختلف منتشر شده و در کتاب‌های موزه‌های کشورهای عربی نیز وجود دارد بر نام خلیج فارس تاکید شده است. بنابراین اقدام صورت گرفته در به‌کارگیری نامی غیر از نام خلیج فارس در این پهنه آبی را غیر اصولی تلقی می‌کنیم. خلیج فارس پهنه‌ای است برای همکاری بین همه کشورهای منطقه که بتوانند بر اساس منافع و مصالح ملت‌های منطقه با یکدیگر همکاری کنند و دامن زدن به موضوعاتی از این دست را کمک کننده نمی‌دانیم.

کنعانی در ادامه پاسخ به سوال مطرح شده افزود: در ارتباط با مواضع مطرح شده از سوی چین و کره جنوبی واکنش دیپلماتیک لازم، جدی و به موقعی از خود نشان دادیم. در ارتباط با کره جنوبی هم در تهران و هم در سئول واکنش‌های جدی نشان دادیم و در این ارتباط گفت‌وگوهایی صورت گرفت و دولت کره نشان داد که متمایل است این اشتباه را اصلاح کند و البته از نظر ما اقدام کافی صورت نگرفته است. در ارتباط با دولت چین نیز در جلسات پیش در این ارتباط توضیحات لازم را دادم که اقدامات دیپلماتیک جدی از سوی ایران انجام شد. مواضع جمهوری اسلامی ایران مطرح شد و ما معتقدیم که کشورهایی که جزو جغرافیای مشترک منطقه نیستند و در صدد همکاری با کشورهای منطقه هستند در بیان مواضع و دیدگاه‌های خود به گونه‌ای عمل کنند که به تقویت ثبات و گسترش تعامل سازنده در منطقه کمک کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات جان کربی یکی از مقامات آمریکایی که مدعی شده بود ایران مذاکرات هسته‌ای را جدی نگرفته است با رد این اظهارات گفت: در بحث مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران جدی و سازنده عمل کرده است و نکته‌ای که آنها مطرح می‌کنند نشانگر نوع نگاه و جدیت آنها در بحث مذاکرات هسته‌ای است. آنها در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات هسته‌ای اکنون اولویت ما نیست و تاکید بر این داشتند که اولویت ما توجه به تحولات داخلی ایران است و اینها همه خود بیانگر میزان جدیت آنها و اراده آنها نسبت به پیشبرد مذاکرات در این بازه زمانی است.

کنعانی با بیان اینکه آنچه که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند با آنچه که انجام می‌دهند همخوانی ندارد تاکید کرد: حمایت آمریکایی‌ها از بی ثباتی‌ها در ایران مداخله آشکار غیر قانونی در امور ایران است و شرط بندی آنها در امور تحولات داخلی ایران شرط بندی توام با خسارت و شرط بندی بر روی اسب بازنده است.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ثبات و مقتدر است و اعمال فشار بر ایران با هدف کسب امتیاز در مذاکرات سیاسی به نتیجه نخواهد رسید و همانطور که گفتم ایران از اصول خود عدول نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس در ارتباط با بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و مصر در تهران، ریاض و قاهره در آینده نزدیک، گفت: این نماینده محترم مجلس خودش باید در مورد اظهاراتش توضیح بدهد ولی در مجموع ایران از روند تقویت مناسبات و ارتقای سطح مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه و همجوار استقبال می‌کند. دستی که برای دوستی به سمت ایران دراز شود را به گرمی می‌فشارد و ما از هر گونه ابتکار عمل مثبت در راستای ارتقای مناسبات بین کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم.

کنعانی با اشاره به برخی از مواضع مطرح شده از سوی مقامات سعودی در ارتباط با ایران، گفت: به تازگی مواضع مثبتی از سوی برخی از کشورها از جمله عربستان شنیده‌ایم. ما این مواضع مثبت را ارج می‌نهیم و نشانه مثبت می‌دانیم و در چارچوب رویکرد ایران برای حل و فصل اختلافات موجود با برخی از کشورهای منطقه و ارتقای روابط عمل خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات داخلی عراق از جمله افزایش قیمت ارز در این کشور و نقش آمریکا در این زمینه گفت: اینکه آمریکایی‌ها با اقدامات نسنجیده در تحولات داخلی کشور و روابط دو جانبه کشور رفتار غیر سازنده‌ای صورت دهند امری شناخته شده است.

نقش جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با عراق و مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور همواره نقش کمک کننده و ثبات آفرینی بوده است و هیچ‌گونه نقش سلبی نداشته است و همانطور که گفتم اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مناسبات ایران و عراق نقشی سلبی ایفا کنند از رفتارهای شناخته شده آمریکایی‌ها و دولت آمریکا در این زمینه از پرونده خوب و مناسبی برخوردار نیست.

وی ادامه داد: مناسبات ایران و عراق و چارچوب‌های آن را منافع و مصالح دو کشور تعیین می‌کند. عراق جزو شرکای بزرگ ایران در حوزه همسایگی است و دو طرف از این همکاری‌های اقتصادی و تجاری نفع متقابل می‌برند.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.