“قطر” در جام‌جهانی هزینه سوپرنجومی کرد همسایگان منافع آن را برداشت کردند!

هر چند قطر با هزینه‌کرد ۲۰۰ میلیارد دلاری میزبان برگزاری مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد اما در این میان کشورهای همسایه با هزینه کمتر و به وسیله جذب ده‌ها هزار هوادار جام‌جهانی به رونق اقتصادی گسترده و سود هنگفت دست پیدا کردند

کد خبر : 241879
تاریخ انتشار : جمعه 18 آذر 1401 - 7:16

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس آخرین برآوردها، کشور قطر اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه ساخت و ایجاد زیرساخت‌های مکفی برای برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان کرده است.

این در حالی است که کشورهای اطراف با هزینه‌کرد بسیار ناچیزی در قیاس با قطر تنها به واسطه برگزاری جام‌جهانی به رونق گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی آن هم در مدت زمان کوتاه دست پیدا کردند.

مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، جمعیتی بالغ بر ۱.۲ میلیون نفر برای تماشای مسابقات فوتبال وارد قطر شده و خواهند شد اما بسیاری از هواداران به واسطه کمبود محل اقامت یا مقرون به‌صرفه نبودن هزینه‌های اقامت در  قطر، کشورهای اطراف را به عنوان محل اسکان خود انتخاب می‌کنند.

در این میان کشور امارات و به صورت مشخص شهر دبی با بستری‌سازی و مقررات سهل‌گیرانه، برنده این میدان پرسود شده و به نوعی به محبوب‌ترین مقصد تماشاگران جام‌جهانی در خلیج فارس تبدیل شده است.

پیش از شروع بازی‌ها اعلام شد شرکت هواپیمایی فلای دبی، شرکت هواپیمایی ارزان‌ قیمت امارات، در مواقع عادی روزانه ۳ پرواز به دوحه، پایتخت قطر دارد اما این رقم در روزهای برگزاری بازی‌ها به حدود ۳۰ پرواز افزایش یافت همچنین هواپیمایی قطر خدمات مربوط به ۱۵ پرواز دیگر را ارائه می‌دهد. خطوط هوایی در ابوظبی، پایتخت امارات متحده‌ عربی و شارجه نیز صدها سرویس اضافی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند.

جام جهانی 2022 قطر , کشور قطر , گردشگری | توریسم , کشور امارات متحده عربی , عربستان سعودی ,

در این میان تنها کشور امارات از خوان پرنعمت جام‌جهانی بهره نمی‌برد بلکه کشور عربستان سعودی که از سال ۲۰۱۹ سیاست‌گذاری در راستای توسعه و رونق صنعت گردشگری را بنا کرده است، برای جذب ده‌ها هزار تماشاگر جام‌جهانی تلاش می‌کند. یکی از اقدامات این کشور پادشاهی برای جذب حداکثری هواداران این است که به دارندگان بلیط مسابقات جام جهانی، ۲ ماه ویزای رایگان ورود به کشور را صادر می‌کند.

“احمد الخطیب” وزیر گردشگری عربستان سعودی، در این باره اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود در طول برگزاری این مسابقات ۲۴۰ پرواز در هفته بین عربستان سعودی و قطر انجام شود.

در این میان حتی صنعت خواب‌آلود و کساد عمان که از گردشگری بازار انبوه دوری می‌کند، انتظار دارد میزان اشغال هتل‌هایش در این ایام بالا باشد.

در سال ۲۰۱۷ بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به همراه مصر، قطر را تحریم و ارتباطات مسافرتی و تجاری خود را با آن قطع کردند. تحریم‌های اعمال شده ابزاری برای قطع روابط سیاسی و اقتصادی قطر از گروه‌های اسلام‌گرا و ایران بود اما تحریم‌های تحمیلی باعث نشد که قطر از خواسته‌های آنان تمکین کند و در نهایت تحریم‌های وضع شده بر علیه کشور قطر سال گذشته به صورت ناگهانی پایان یافت چرا که هیچگونه آورده و بهره‌ای از اعمال چنین سیاستی نصیب آنان نشد.

اگرچه قطر میزبان جام‌جهانی است اما بسیاری از هواداران این جام را به عنوان یک رویداد منطقه‌ای تجربه خواهند کرد؛ برخی از قطری‌ها معتقدند که شاید بهتر بود یک مسابقه مشترک، مشابه مسابقات جام‌جهانی سال ۲۰۲۶ که آمریکا، کانادا و مکزیک میزبان مشترک خواهند بود را پیشنهاد داده بود.

در این میان نیز استثنائاتی مانند کشور بحرین وجود دارد که علی‌رغم نزدیکی مسافت با کشور قطر، هیچگونه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راستا استفاده از ظرفیت جام‌جهانی نکرده است.

این کشور که تنها در فاصله ۱۴۰ کیلومتری قطر واقع شده است، هیچگونه پرواز شاتل یا مناطق ویژه برای اسکان و گذراندن اوقات فراغت برای هواداران جام‌جهانی تعبیه و تدارک ندیده است و این امر در حالیست که روابط خانوادگی این دو کشور را در بسیاری از حوزه‌ها به هم پیوند می‌دهد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.