شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن در پی اصابت گلوله درگذشت

رسانه‌های ژاپن از مرگ شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق این کشور در سن ۶۷ سالگی در اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله‌ خبر دادند.

کد خبر : 140053
تاریخ انتشار : جمعه 17 تیر 1401 - 15:33

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن که ساعاتی قبل‌تر در یکی از شهرهای این کشور هدف سوءقصد قرار گرفته بود در بیمارستان شهر کاشیهارا واقع در استان نارا بر اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

نخست وزیر سابق ژاپن که در یک تجمع انتخاباتی در استان نارا در غرب ژاپن سخنرانی می‌کرد، هدف تیراندازی قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

مقامات بیمارستانی اعلام کردند که تیم پزشکی این بیمارستان نتوانست خونریزی ناشی از حمله مسلحانه به شینزو آبه را متوقف کند.

بنا براعلام تیم پزشکی، نخست وزیر سابق ژاپن هدف دو گلوله قرار گرفته که یکی از آنها به قلب وی اصابت کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها،  نیروهای امنیتی عامل تیراندازی را دستگیر کرده‌اند.رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند که عامل سوءقصد به شینزو آبه، یک مأمور سابق نیروهای دفاعی دریایی این کشور بوده است.

پلیس ژاپن به منزل فرد مظنون به انجام این ترور یورش برده است.

با این حال گزارش‌های خبری به‌نقل از وزارت کشور ژاپن حاکی است که برنامه‌ای برای تعویق یا تغییر زمان برگزاری مجلس سنای این کشور وجود ندارد.

این انتخابات قرار است یکشنبه هفته آتی برگزار شود.

شینزو آبه که بود؟

شینزو آبه نخست‌وزیر سابق ژاپن که امروز در سن ۶۷ سالگی در اثر سوءقصد جانش را از دست داد رکورد مدت زمان حضور در قدرت در کشورش را شکست.

آبه زمانی که در سال ۲۰۰۶ در سن ۵۲ سالگی برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر قدرت را در دست گرفت، جوان‌ترین سیاستمداری بود که پس از جنگ موفق به تصدی این سمت می‌شد.

او در ژاپن به عنوان نماد جوانی و تغییر شناخته می‌شد، هر چند که شجره‌نامه‌اش او را سیاستمداری از نسل سوم معرفی می‌کرد که در خانواده‌ای محافظه‌کار پرورش یافته.

دوران اول نخست‌وزیری شینزو آبه پرآشوب بود و به دلیل رسوایی‌های پی در پی و اختلافات به استعفای زودهنگام او در سال ۲۰۰۷ منجر شد.

شینزو آبه در سال ۲۰۱۲ مجدداً به قدرت بازگشت؛ در شرایطی که کشورش به دلیل اثرات سونامی سال ۲۰۱۱ و فاجعه هسته‌ای فوکوشیما دوران سختی را می‌گذارند.

در این دوران راهکار او برای احیای اقتصاد ژاپن که بیش از دو دهه رکود تجربه کرده بود به «اقتصاد آبه‌ای» معروف شد و سه مولفه ارائه محرک‌های مالی، اصلاحات ساختاری و تسهیل پولی را شامل می‌شد.

پایگاه خبر ججینپایگاه خبر ججین

شینزو آبه علاوه بر این با دوستانه‌تر کردن محیط کار برای والدین و به ویژه مادران تلاش کرد نرخ زاد و ولد را در ژاپن افزایش دهد.

با آنکه اصلاحات ساختاری شینزو آبه پیشرفت‌هایی در اقتصاد ایجاد کرد اما برخی مشکلات ریشه‌ای‌تر کماکان پابرجا ماندند. اقتصاد ژاپن حتی قبل از شروع پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ هم درگیر رکود بود.

ستاره بخت شینزو آبه با شروع پاندمی کرونا افول کرد و او به دلیل واکنش سردرگم و کند به بیماری مورد انتقادهای شدید قرار گرفت و مقبولیتش به پایین‌ترین رقم تنزل کرد.

اگرچه شینزو آبه نقشی پررنگ در تقویت وجهه ژاپن در صحنه جهانی داشت، اما حزب او گرفتار رسوایی‌ شده بود. از طرف دیگر وی متهم شده بود که واکنش مناسبی به همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ از خود نشان نداده و این معضل را نادرست مدیریت کرده است.

 


 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.