سود هنگفت طالبان از پروژه ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی در قطر

منابع آگاه از سود هنگفت ‌طالبان از جام جهانی از طریق تهیه تجهیزات ساخت ورزشگاه‌ها در قطر خبر دادند.

کد خبر : 216262
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 - 8:08

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایلنا، منابع آگاه گزارش دادند که گروه طالبان با تهیه تجهیزات مورد نیاز ساخت ورزشگاه‌ها در قطر درآمد میلیونی داشته است.

تلگراف به نقل از یک منبع از دفتر طالبان در دوحه اعلام کرد که مقام‌های ارشد این گروه از حقوق‌های هنگفت مرتبط با مذاکرات صلح برای خرید و سپس پیمانکاری فرعی ماشین آلات سنگین برای ساخت زیرساخت‌های مسابقات در دهه گذشته استفاده کرده‌اند، درست زمانی که رهبران طالبان از سال ۲۰۱۳ به بعد در دوحه زندگی کرده و در مذاکرات طولانی مدت صلح با ایالات متحده و سازمان ملل شرکت داشتند.

این منبع که در دهه قبل از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ در دوحه زندگی کرده است، گفت: «طالبان سرمایه‌گذاری فراوانی برای جام جهانی انجام داده است و این جام مانند یک اردک طلایی بوده که برای آنان سود هنگفتی به همراه داشته است.»

وی افزود: «برخی از اعضای گروه طالبان ۶ تا ۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در دوحه داشتند و ماهانه ۱۰ هزار پوند از هر دستگاه سود کسب کرده‌اند.»

به گزارش تلگراف، دو منبع ارشد دیگر طالبان نیز توضیح دادند که به مقام‌های این گروه در جریان مذاکرات صلح کمک‌هزینه‌های پرسودی برای زندگی در قطر داده شد که در ادامه، در حوزه ماشین آلات ساختمانی سنگین سرمایه‌گذاری شد.

در این گزارش آمده است: «قابل درک است که مقام‌های قطری با تایید ایالات متحده و سازمان ملل به اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کمک به تسهیل مذاکرات صلح با غرب‌ ماهانه هزاران پوند حقوق پرداخت کرده باشند. همچنین به مقام‌های این گروه که از قطر بازدید کردند، خودروهای لوکس، خدمات بهداشتی رایگان و هزینه‌های تغذیه ارائه شد».

تلگراف نوشت که این پول ابتدا به صورت نقدی پرداخت شده و سپس به طور مستقیم به حساب‌های بانکی مقام‌های طالبان منتقل شده است، و این امر ردیابی هزینه‌ها را برای مقام‌های آمریکایی و قطری دشوار می‌کند‌.

این در حالی است که قطری‌ها اعلام کردند که پرداخت‌های ماهانه و نحوه هزینه آنها با هماهنگی آمریکا تحت نظارت قرار گرفت.

این منابع اعلام کردند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر تخلف یا دخالت در مقدمات ساخت و ساز طالبان توسط مقام‌های قطری وجود ندارد.

تلگراف همچنین گزارش داد که شبکه حقانی طالبان از افغان‌های مقیم سایر کشورهای عربی پول و کمک‌های مالی جمع آوره کرده و به آنها قول می‌داد که این پول در پروژه‌های جام جهانی قطر سرمایه‌گذاری شود‌.

در پایان این گزارش آمده است: «هر چند  ارتباط مطرح شده بین طالبان با پروژه جام جهانی نامناسب یا غیرقانونی نیست، اما پرسش‌های فراوانی را در ارتباط با حواشی جام جهانی و سؤاستفاده‌های احتمالی مطرح می‌کند.»


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.