سفیر عربستان بازنگری احتمالی در روابط ریاض – واشنگتن را “مثبت” خواند

به دنبال تشدید اختلافات میان آمریکا و عربستان سعودی در پی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت و تهدیدهای مطرح شده توسط مقامات واشنگتن مبنی بر بررسی گزینه بازنگری در روابط میان دو طرف، سفیر ریاض در آمریکا این بازنگری احتمالی را اتفاقی “مثبت” خواند.

کد خبر : 142884
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 - 13:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، ریما بنت بندر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار کرد: مشخص است که ما به نقطه اختلاف رسیده‌ایم و افراد زیادی تلاش کرده‌اند که این موضوع را سیاسی کنند. این اتفاق سیاسی نبوده و کاملا اقتصادی است.

وی گفت: ما در سیاست هیچ طرفی مداخله نمی‌کنیم. ما به عنوان یک تعادل و یک عامل تثبیت‌کننده برای اقتصاد از طریق بازار انرژی فعالیت می‌کنیم.

بنت بندر در پاسخ به سوالی مبنی بر ایستادن ریاض در صف روسیه و حمایت از مسکو تاکید کرد: سیاست عربستان مبتنی بر تعامل با همه در همه زمینه‌هاست؛ چه کسانی که با آنها موافقیم و چه کسانی که با آنها موافق نیستیم. رابطه ما با روسیه همان چیزی است که به ما اجازه داد اسیران جنگی را آزاد کنیم. ما به نقش خود به‌عنوان میانجی نگاه می‌کنیم و از اوکراین به صورت بشردوستانه حمایت کرده‌ایم و بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به آن کمک کرده‌ایم. ما همچنین با اوکراین و لهستان همکاری کرده‌ایم تا ۱۰ میلیون دلار به خروج ایمن پناهندگانی اختصاص یابد که اوکراین را ترک می‌کنند و به لهستان می‌روند.

وی در ادامه تاکید کرد: این کاری است که ما انجام می‌دهیم. این ارزش مشارکت ماست. آیا این جانبداری از روسیه است؟ خیر.

سفیر ریاض درباره روابط عربستان و آمریکا نیز تصریح کرد: جهان نمی‌تواند بی‌نیاز از روابط با آمریکا باشد و شکی در این نیست. آمریکا همان آمریکایی است که ۸۰ سال متحد استراتژیک ما بوده و ۸۰ سال است که شریک ماست.

وی درباره تهدیدهای مقامات آمریکا مبنی بر بازنگری جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور در روابط با ریاض در پی تصمیم اوپک پلاس نیز افزود: می‌شنوم که بسیاری از مردم درباره اصلاح یا بازنگری روابط آمریکا و عربستان صحبت می‌کنند و در واقع معتقد هستم که این یک چیز مثبت است و عربستان امروز، عربستان پنج یا ۱۰ سال قبل نیست.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.