زمین داران دیروز؛ سرایداران امروز

برخی کشاورزان که زمین هایشان را به خوش نشینان فروختند حالا سرایدار ویلا‌هایی شدند که در همان زمین ساخته شده است.

کد خبر : 265427
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 7:47

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا معلمی باغدار نمونه مازندران گفت: فعالیت باغداران مرکبات از اسفندماه هر سال شروع می‌شود و تا آبان ماه و زمان برداشت ادامه دارد، اما باغداران در طی این ۹ ماه همیشه و هر سال دغدغه فروش دارند.

او افزود: باغداران هیچ تضمینی برای فروش محصولات باغی خود ندارند و حمایت جدی نیز از سوی نهاد‌های مربوطه نمی‌شود.

این باغدار مازندرانی ادامه داد: فصل برداشت مرکبات که باید آغازی برای شادمانی کشاورزان باشد به دغدغه دائمی آن‌ها تبدیل می‌شود، چونکه امکان فروش با قیمت مناسب و تامین هزینه‌های خود را ندارند.

معلمی گفت: هر کیلوگرم پرتقال اکنون در باغ‌های مازندران ۴ تا ۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود در حالیکه هزینه تولید هر کیلوگرم مرکبات همین میزان است.

پیشکسوت باغداری مازندران افزود: هیچ فردی راضی نیست که محصولش با قیمت مفت از دستش برود و سازمان‌هایی که باید حمایت کنند فقط نظاره گر باشند.

باغدار نمونه مازندران گفت: هر کیلوگرم پرتقال برای صادرات را نیز ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از باغدار می‌خرند، اما این محصول باید با بسته بندی استاندار ارائه شود که با احتساب هزینه‌های سبد و کارگر و حمل و نقل باز همان ۴ هزار تومان می‌شود.

باغدار مجبور به زمین فروشی می‌شود
عبدالرضا معلمی با بیان اینکه باغداری با این شیوه به صرفه نیست، گفت: همه کشاورزان زمین آبا و اجدادی را دوست دارد، اما راه برون رفتی برای حل مشکلات خود جز فروش زمین ندارند.

او افزود:فروش زمین‌های کشاورزی در سال‌های نه چندان دور پدیده‌ای ناپسند بود، اما اکنون برخی از باغداران ترجیح می‌دهند برای فرار از مشکلات هر ساله زمین‌های خود را بفروشند.

پیشکسوت باغداری مازندران ادامه داد: تلخی ماجرا آنجا زیاد می‌شود که متاسفانه برخی افراد که زمین‌های خود را به خوش نشینان فروختند حالا خودشان سرایدار این افراد شده اند.

ذخیره سازی مرکبات درمانی که جواب نمی‌دهد
عبدالرضا معلمی گفت: دولت پارسال برای حمایت از باغداران هر کیلوگرم پرتقال را برای عرضه میوه در شب عید ۱۳ هزار تومان قیمت گذاشت، اما مشخص نشد چه کسانی مرکبات فروختند و چه کسانی آن را خریدند.

او افزود: برای فروش محصول خود پیگیری کردیم که کجا می‌فروشند، اما مشخص نشد چه کسی از کجا مرکبات تنظیم بازاری می‌خرد.

باغدار نمونه مازندران گفت: کارشناسان سال‌های گذشته برای ارزیابی میوه‌هایی که با هدف ذخیره سازی عرضه می‌شد در انبار‌ها حضور پیدا می‌کردند، اما پارسال اعلام کردند که پرتقال‌ها با سایز استاندارد کف کامیون باید تحویل داده شود.

عبدالرضا معلمی با بیان اینکه ذخیره سازی هم باند است و هم رانت، افزود: متاسفانه کارشناسان هنگام تحویل محصول در کف کامیون که دیگر راه چاره‌ای برای باغدار نیست از محصول ایراد می‌گرفتند و محصول برگشت می‌خورد.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.