ریزژنراتورهای هسته ای برق ماهواره ها را در اعماق فضا تامین می کنند

ناسا در اقدامی که می‌تواند به تولید نسل جدیدی از ماهواره های کوچک برای استفاده در اعماق فضا منجر شود، طرحی برای ساخت ریزژنراتورهای هسته ای را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر : 341594
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 دی 1401 - 7:13

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از نیواطلس، ناسا در اقدامی که می‌تواند به تولید نسل جدیدی از ماهواره های کوچک برای استفاده در اعماق فضا منجر شود، طرحی برای ساخت ریزژنراتورهای هسته ای را در دستور کار قرار داده است. ساخت ریزژنراتورهای هسته ای توسط موسسه فناوری روچستر انجام می شود. آنها منبع انرژی هسته‌ای هستند که به اندازه یک دهم منابعی که در حال حاضر برای مأموریت‌های بین سیاره‌ای استفاده می‌شوند، برق تولید می کنند.

اکثر ماهواره‌هایی که امروزه فعال هستند، انرژی خود را از صفحات خورشیدی تامین می‌کنند که نور خورشید را با جذب فوتون‌ها به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. این صفحات معمولا کار خود را به خوبی انجام می دهند، اما در عمق فضا و فراتر از مدار مریخ یا در شرایط سخت، مانند شرایط وقوع طوفان و گرد و غبار یا در شب های طولانی ماه، نور خورشید به سادگی نمی تواند انرژی مورد نیاز ماهواره ها را تولید کند.

بسیاری از سفینه‌ها و ماهواره ها در اعماق فضا، به عنوان یک جایگزین، ژنراتورهای حرارتی رادیوایزوتوپ چند مأموریتی (MMRTG) را حمل می‌کنند. این رادیوایزوتوپ گرما تولید می کند و ترموکوپل ها گرما را مستقیماً به الکتریسیته تبدیل می کنند.

مشکل MMRTG ها این است که نسبتا حجیم و سنگین هستند. به عنوان مثال، جفت مورد استفاده در مریخ نورد استقامت ناسا، هر کدام ۶۴ سانتی متر قطر، ۶۶ سانتی متر طول و ۴۵ کیلوگرم وزن دارند و هر یک حاوی ۴.۸ کیلوگرم شمع دی اکسید پلوتونیوم به عنوان سوخت و برای تامین گرما به ترموکوپل های حالت جامد در حین واپاشی عناصر رادیواکتیو هستند.

در نتیجه، این MMRTG ها برای فضاپیماهای بسیار بزرگ در نظر گرفته شده اند، و مناسب یک مریخ نورد کوچک نیستند. اما ریزژنراتورهای هسته ای وزن و حجم کمی دارند. اگر بتوان این فناوری جدید را عملی کرد، انجام ماموریت‌های آینده به مشتری و فراتر از آن، یا به دهانه‌های همیشه درسایه‌ مناطق قطبی ماه، با فضاپیماهایی به اندازه ماهواره های کوچک و با استفاده از ژنراتورهای کوچک ممکن می شود.

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.